arrow_drop_up arrow_drop_down
13 Wetenschappelijk bewezen voordelen van Vitamine C
19 augustus 2020 

13 Wetenschappelijk bewezen voordelen van Vitamine C

Vitamine C is een van de bekendste vitamines die er is. Het is een water oplosbare, essentiële vitamine. Dit wil zeggen dat je lichaam het niet zelf kan aanmaken, waardoor je het moet binnenkrijgen vanuit voeding of via een voedingssupplement.

Vitamine C is vooral bekend om zijn antioxiderende werking, veiligheid en lage prijs. Het wordt onder andere vaak gebruikt bij symptomen van verkoudheid.

Een antioxidant beschermt je lichaam tegen de schade die wordt veroorzaakt door vrije radicalen (zoals UV-straling of luchtvervuiling).

Maar welke soorten vitamine C zijn er allemaal? En wat zijn de voordelen van vitamine C nou precies? In dit artikel leg ik uit welke soorten vitamine C er zijn en wat de 13 wetenschappelijk bewezen voordelen van vitamine C zijn! 

Inhoudsopgave

  1. Soorten vitamine C
  2. Wetenschappelijk bewezen voordelen van vitamine C
  3. Vitamine C is een veelzijdig supplement

Soorten vitamine C

Omdat vitamine C een essentiële vitamine is, kan je lichaam het dus niet zelf aanmaken. Hierdoor is het belangrijk om genoeg voedsel te eten waar veel vitamine C in zit, zoals kiwi’s of sinaasappels.

Je kunt er ook voor kiezen om een vitamine C supplement te nemen. Er zijn nu drie generaties vitamine C op de markt:

L-ascorbinezuur

L-ascorbinezuur is de natuurlijke vorm van vitamine C en is het minst duur in vergelijking met de andere vormen. Het is een zeer zwak zuur en wordt door de meeste mensen goed verdragen, behalve mensen die zuurgevoelig zijn.

Mineraalascorbaten

Voorbeelden hiervan zijn calciumascorbaat, natriumascorbaat en magnesiumascorbaat. In deze supplementen is vitamine C gebonden aan een mineraal, wat de zuurgraad van vitamine C vermindert. Mineraalascorbaten zijn een goede keuze voor iedereen die vitamine C zoekt die minder zwaar op de maag is dan L-ascorbinezuur.

Ester-C

Ester-C is complex van calciumascorbaat en metabolieten van vitamine C met een hogere biologische beschikbaarheid. Dit wil zeggen dat het een versie is van vitamine C die beter wordt opgenomen door je lichaam. Dit is de nieuwste en best opneembare versie van L-ascorbinezuur.

Alle drie de verschillende vitamine C supplementen hebben dezelfde gezondheidsvoordelen voor je lichaam. De laatste jaren is er veel onderzoekt gedaan wat deze voordelen zijn.

Wist je dat? In spruiten en rode paprika zit meer vitamine C dan in sinaasappels.

Wetenschappelijk bewezen voordelen van vitamine C

Hieronder vind je 13 voordelen van vitamine C met daarbij verschillende wetenschappelijke onderzoeken die dit onderbouwen:

1. Vitamine C beschermt tegen oxidatieve schade

Vitamine C staat dus vooral bekend als antioxidant, wat wil zeggen dat het een stofje dat helpt bij het bestrijden van vrije radicalen in de lichaam. Vrije radicalen verbindingen die schade kunnen veroorzaken wanneer je er te veel van hebt in je lichaam.

Je lichaam gebruikt dus antioxidanten om deze vrije radicalen onder controle te houden. Vitamine C draagt bij tot de bescherming tegen vrije radicalen en invloeden van buitenaf. Hierdoor is het goed voor het behoud van gezonde cellen en weefsels. (1)

2. Vitamine C is goed voor je bloedvaten

Gezonde hart en bloedvaten zijn voor iedereen belangrijk. Al je organen zijn namelijk afhankelijk van de aanvoer van bloed. Ongezonde bloedvaten kunnen ervoor zorgen dat allerlei belangrijke organen niet genoeg bloed krijgen.

Vitamine C draagt bij aan de aanmaak van collageen in je lichaam. Collageen is onder andere belangrijk voor soepele aderen en het behoud van een sterke vaatwand. Een tekort aan collageen is niet gunstig voor je bloedvaten.

Eigenlijk is vitamine C is dus belangrijk voor een goede conditie van je bloedvaten, omdat de vorming van collageen van belang is voor een gunstige werking van de bloedvaten. Dat is gebleken uit een onderzoek naar zwaarlijvige kinderen hogere gemiddelde bloeddruk tijdens mentale stress. (2)

3. Vitamine C is goed voor je botten

Collageen is niet alleen belangrijk voor je bloedvaten, maar ook voor de normale werking van botten. Zo draagt vitamine C bij aan de instandhouding van sterke botten en speelt het een rol bij je botaanmaak.

Uit een onderzoek is gebleken dat vitamine C goed is voor het behoud van sterke botten Er zijn verder geen nadelige effecten gemeld, wat erop lijkt dat vitamine C veilig te gebruiken is. (3)

Een tekort aan vitamine C heeft invloed op de aanmaak van collageen. En collageen draagt bij aan de instandhouding van sterke botten. Het nemen van een vitamine C supplement is dus goed voor je botten, omdat het bijdraagt aan de aanmaak van collageen. Dit is gemeten op basis van botmineraaldichtheid. (4)

4. Vitamine C is goed voor je kraakbeen

Gezonde botten en gezond kraakbeen. Wie wil dat nou niet? Omdat vitamine C bijdraagt aan de aanmaak van collageen in je lichaam, is het goed voor de aanmaak van kraakbeen in gewrichten.

Ook is vitamine C goed voor het behoud van gezond kraakbeen. De antioxiderende werking biedt bescherming tegen ontstekingen in je gewrichten. Dit is gebleken in een studie het effect van vitamine C op de gezondheid van kraakbeen. (5)

Dit komt omdat de vitamine wateroplosbaar is en zo een reactie kan aangaan met de verschillende waterige vrije radicalen en reactieve vormen van zuurstof.

Een tekort aan vitamine C kan dus zorgen voor een verminderde collageen aanmaak. Gewrichten bevatten veel collageenrijk bindweefsel, wat betekent dat een collageentekort voor problemen zou kunnen zorgen.

Er zijn veel onderzoeken gedaan naar de oorzaak van gewrichtsproblemen die verband staan met een collageen tekort. (6)

5. Vitamine C is goed voor het ijzergehalte in je bloed

Ijzer is een belangrijk mineraal dat verschillende functies heeft in je lichaam. Zo is ijzer essentieel voor de aanmaak van rode bloedcellen en het transporteren van zuurstof.

Vitamine C verhoogt de opname van ijzer uit voeding door je lichaam.

Het is zelfs gebleken dat 100 mg vitamine C voor een verhoogde ijzeropname van 67% zorgt. (7)

Eigenlijk voorziet de vitamine je lichaam dus van extra ijzer. Dit is erg gunstig voor mensen die vatbaar zijn voor een ijzertekort, omdat het kan helpen om het risico op bloedarmoede te verminderen.

Een ijzertekort kan zorgen voor een verminderde aanmaak van rode bloedcellen, wat zorgt voor bloedarmoede. Heb je een laag ijzergehalte in je bloed? Dan kan vitamine C bijdragen aan de verbetering van je ijzeropname. (8)

6. Vitamine C is goed voor je immuunsysteem

Een sterk immuunsysteem is belangrijk om gezond te blijven. Dit is ook de reden waarom de meeste mensen een vitamine C supplement gebruiken. Vitamine C ondersteunt namelijk je immuunsysteem.

Je immuunsysteem werkt met witte bloedcellen, ook wel lymfocyten en fagocyten genoemd. Ze helpen bij het beschermen van je lichaam en zorgen voor de normale werking van je immuunsysteem. (9)

Omdat vitamine C een antioxidant is, helpt het je witte bloedcellen beter functioneren omdat ze worden beschermd tegen schade door vrije radicalen. (10)

Tenslotte helpt vitamine C bij het beschermen van je lichaam na zware lichamelijke inspanning. Je immuunsysteem is minder goed, omdat je lichaam bezig is met herstellen. De beschermende werking van vitamine C biedt hier ondersteuning.

Een tekort aan vitamine C wordt mede in verband gebracht met een minder goede weerstand die helpt om je lichaam te beschermen. (11)

7. Vitamine C is goed voor je huid

Een gezonde huid geeft je een verzorgde uitstraling. Hiervoor is het belangrijk dat je genoeg collageen aanmaakt. Vitamine C draagt bij aan de aanmaak van collageen en zo ook aan het behoud van een gezonde huid.

Vitamine C is een heel belangrijk onderdeel van het afweersysteem van je huid. Het wordt naar je huid getransporteerd, waar het als antioxidant kan werken. Zo helpt het je huid van binnenuit te versterken. (12)

Een gezondheid huid bevat heel veel vitamine C, vooral in buitenste huidlaag. Vitamine C houdt je huid gezond door deze te beschermen tegen oxidatieve schade veroorzaakt door bijvoorbeeld UV-straling en de blootstelling aan verontreinigende stoffen zoals sigarettenrook of ozon. (13)

8. Vitamine C is goed voor je psychologische functie

Vitamine C is een sterke antioxidant dat zorgt voor geestelijke veerkracht en een heldere geest. De vitamine heeft zelfs meerdere voordelen voor je psychologische functie. Zo is het goed voor je gemoedstoestand, leerprestaties, concentratievermogen en geheugen.

Een tekort aan vitamine C is betrokken bij je geheugen en vermogen om te denken. Daarnaast is het aangetoond dat een hoge vitamine C inname een beschermend effect heeft op je denkvermogen en geheugen naar mate je ouder wordt. (14)

Ook is gebleken dat mensen met een goede geestelijke balans en een normale concentratie vermogen, hogere concentraties vitamine C in hun lichaam hebben in vergelijking met andere mensen. (15)

9. Vitamine C is goed voor je mond en gebit

Een mooi, gezond gebit… Dat is iets wat iedereen wel zou willen. En vitamine C kan hier zeker bij helpen! De vitamine draagt bij aan de vorming van collageen, wat weer goed is voor het behoud van een sterk gebit.

Collageen kan helpen bij het genezen van wonden in je mond. Daarnaast is te weinig collageen in verband gebracht met tandverlies. Dit komt omdat collageen bestaat uit vezels die zich in het weefsel bevinden waaruit tanden en botten bestaan. (16)

Een tekort aan collageen kan zorgen voor verzwakt tandvlees, waardoor het kan gaan bloeden. Een vitamine C supplement kan helpen de aanmaak van collageen te stimuleren. (17)

10. Vitamine C is goed voor de regeneratie van vitamine E

Vitamine E is een vetoplosbare vitamine die ook werkt als antioxidant. Deze vitamine lost dus niet op in water, zoals vitamine C wel doet. Vitamine E speelt onder andere een rol bij het regelen van de stofwisseling in cellen.

Vitamine C kan helpen de activiteit van vitamine E in stand te houden, omdat het ervoor zorgt dat vitamine E weer in zijn actieve vorm komt. (18)

Ik zal het simpel voor je proberen uit te leggen… Vitamine C en vitamine E zijn allebei antioxidanten, wat betekent dat ze je lichaam beschermen tegen de schade van vrije radicalen.

Vitamine C vangt vrije radicalen op die wateroplosbaar zijn (buiten je cellen) en vitamine E juist vrije radicalen die binnen je membranen zitten (in je cellen). Wanneer vitamine E vrije radicalen binnen je membranen te lijf gaat, bindt de vitamine zich hieraan.

Vitamine C regenereert vitamine E door deze vrije radicale als het waren over te nemen van vitamine E, zodat ze weer plek hebben om nieuwe vrije radicalen te bestrijden in je cellen. Dit gebeurt zelfs door je membranen heen, waardoor vitamine C hiervoor niet je cellen in hoeft. (19)

11. Vitamine C is goed voor je zenuwstelsel

Je zenuwstelsel is eigenlijk een netwerk van zenuwen die informatie opnemen via je zintuigen en deze informatie doorsturen naar je hersenen. Ook geven je hersenen signalen af die naar de rest van je lichaam worden doorgestuurd via je zenuwstelsel.

Eigenlijk zorgt je zenuwstelsel er dus voor dat je hele lichaam met elkaar in verbinding staat.

Je hersenen en je ruggengraat vormen het centrale deel van je zenuwstelsel. De verbindingen vanuit daar naar je spieren en organen, vormen het perifere deel van je zenuwstelsel. Deze twee delen werken samen om je lichaam optimaal te laten werken.

Vitamine C draagt bij aan de normale werking van je zenuwstelsel. Dat wil zeggen dat het een belangrijke rol speelt bij in het functioneren van je zenuwen. Dit komt omdat het een belangrijke antioxidant en daardoor deelneemt aan een hoop verschillende cellulaire functies. (20)

12. Vitamine C ondersteunt je energieniveau

Je lichaam maakt energie aan in de vorm van ATP. Dit is een molecuul kan je eigenlijk vergelijken met benzine, wat ervoor zorgt dat je auto kan rijden. ATP wordt aangemaakt in je mitochondriën. Dit is een van de organellen in de cellen van je lichaam, zoals je de motor een onderdeel is van je auto.

Mitochondriën produceren energie. Sommige cellen die veel energie gebruiken (zoals spieren) hebben duizenden mitochondriën, terwijl andere cellen er maar een paar honderd hebben. In je mitochondriën worden eiwitten, vetten en koolhydraten omgezet in energie in de vorm van ATP. (21)

De productie van energie in je mitochondriën is van levensbelang en speelt een rol bij heel veel processen in je lichaam, zoals je fysieke kracht en uithoudingsvermogen. Mitochondriën kunnen beschadigen en zelfs doodgaan wanneer ze worden vrijgesteld aan vrije radicalen.

Vitamine C draagt bij aan een normaal energieleverend metabolisme omdat het helpt je lichaam te beschermen tegen deze vrije radicalen en bevordert je energiestofwisseling. (22)

13. Vitamine C helpt bij vermoeidheid

Vermoeidheid kan heel veel verschillende oorzaken hebben. Het is niet altijd gelijk duidelijk waarom je elke keer nou zo moe bent. Wel is bewezen dat vitamine C helpt bij de vermindering van vermoeidheid.

Zoals eerder besproken, is vitamine C goed voor het ijzergehalte in je bloed. Dit ijzergehalte is verantwoordelijk voor een gezond transport van zuurstof in je bloed. Te weinig zuurstof naar je lichaamscellen kan weer zorgen voor vermoeidheid. (23)

Een van de eerste tekenen van een vitamine C-tekort is vermoeidheid. Vermoeidheid kan zelfs optreden voordat er een volledig tekort ontstaat. Een vitamine C supplement kan helpen deze symptomen tegen te gaan na slechts een paar dagen van gemiddelde inname of binnen 24 uur na een hoge dosis vitamine C. (24)

Vitamine C is een veelzijdig supplement

In dit artikel hebben we de 13 wetenschappelijk bewezen voordelen van vitamine voor je beschreven. Wanneer je overweegt om een vitamine C supplement te nemen ter aanvulling van je voeding, zijn er aantal dingen belangrijk om te weten.

De algemene onderhoudsdosering van vitamine C voor volwassenen is 1-2 gram per dag. Je kunt vitamine C het beste gebruiken in combinatie met andere antioxidanten. Dit zorgt namelijk voor een sterke wisselwerking omdat ze elkaar als het ware “recyclen”.

Zorg daarnaast dat je altijd een hoge kwaliteit vitamine C supplement gebruik!

Over de schrijver
Reactie plaatsen

Cookies.