arrow_drop_up arrow_drop_down
7 manieren om jezelf langer te focussen op je werk!
24 januari 2020 

7 manieren om jezelf langer te focussen op je werk!

Hoe goed jij jezelf kunt focussen op een bepaalde taak, is een goede indicatie voor hoe succesvol je gaat worden in het leven. Of je nu ondernemer, timmerman, verkoper of student bent. Focus heb je nodig om het maximale uit jezelf te halen!

Toch is dat niet zo simpel als het lijkt. We leven tegenwoordig in een wereld waarbij je overal afleidingen hebt: telefoons, computers, televisies en iedereen verwacht maar dat je direct reageert.

Al die afleidingen zorgen ervoor dat jij jezelf niet meer goed kunt focussen op één taak. En dat is zonde, omdat je zonder een goede focus niet het maximale uit jezelf kunt halen. In dit artikel benoemen we 7 manieren om jezelf langer te focussen op je werk.

1. Start de dag met lichaamsbeweging

Nee, je hoeft niet 2 uur lang helemaal tot het gaatje te gaan in de sportschool om jezelf langer te kunnen focussen op je werk. Het gaat erom dat je jouw lichaam even wakker schudt en de doorbloeding in je lichaam stimuleert.

Je kunt bijvoorbeeld met de fiets naar je werk gaan, even 30 – 45 minuutjes wat krachttraining doen in de sportschool of ’s ochtends wat baantjes gaan zwemmen in het plaatselijke zwembad. Probeer iets te doen dat je ook écht leuk vind en je nog meer energie geeft. Het moet natuurlijk niet aanvoelen als een straf!

Ikzelf vind het heerlijk om ’s ochtends even naar de sportschool te gaan voordat de werkdag begint. Dit zorgt bij mij echt voor een veel hogere productiviteit en ik heb een stuk meer energie gedurende de dag.

2. Eet meer onverzadigde vetten

Wist je dat het menselijk brein voor ongeveer voor 60% uit vet bestaat? Met die gedachte in je achterhoofd, kun je je misschien voorstellen hoe belangrijk vetten voor het brein zijn. Nog niet zo heel lang geleden werden vetten altijd in het “ongezonde hoekje” geplaatst. Volledig onterecht want vetten zijn mega belangrijk voor zowel het lichaam als de hersenen.

Goede bronnen van (onverzadigde) vetten zijn o.a. noten, avocado, olijfolie, eieren en lekker vette vis. Pak dus gerust een extra handje nootjes en besprenkel je maaltijd met een lekkere scheut extra vierge olijfolie.

3. Verwijder alle zinloze afleiding

Zet je telefoon op stil en leg deze in een andere ruimte. Alleen het aanzicht van een telefoon kan je al volledig uit je focus halen: “Zou ik al berichtjes hebben?!”. Zet ook e-mailnotificaties uit op je computer. Als je op een kantoor werkt, spreek je met je collega’s vaste tijden af wanneer zij je vragen kunnen stellen. Niets is zo vervelend als je lekker aan het werkt bent en iemand stoort je om de 10 minuten met een vraag.

4. Zorg dat je iedere dag een doel hebt

Bedenk de avond van te voren al wat je de volgende dag wilt bereiken. Zorg dat deze doelen realistisch zijn en dus niet teveel op de planning zet. Ik vind het fijn om mezelf iedere dag te focussen op slechts één ding. In sommige gevallen twee dingen, afhankelijk van de grootte van de opdracht.

Door een “groot doel” op te delen in kleinere doelen per dag, zie je iedere dag progressie en die progressie voedt je motivatie en daardoor ook je focus. Je houdt namelijk per dag het overzicht, waardoor je ook het grotere doel niet uit het oog verliest.

Als je een drukke baan hebt met veel verschillende taken, zou je ook de doelen per uur in kunnen plannen. Probeer 0ok echt die doelen te halen en gun jezelf ook af en toe een korte pauze, dat verhoogt namelijk je productiviteit en focus.

5. Intermittent Fasting voor meer focus

“Intermittent Fasting” is een manier van eten waarbij je iedere dag een periode vast. Met vasten bedoelen we dat je helemaal niets eet gedurende die tijd. Een veel voorkomend “vast-schema” is 16-8. Daarmee wordt bedoeld dat je iedere dag 16 uur niets eet en in de overige 8 uur mag eten.

Bij heel veel mensen kan dit helpen om meer energie te hebben, lekkerder te slapen en overdag meer focus te hebben. Ook kan het voor heel veel mensen helpen om gewicht te verliezen.

Ik heb het echter nog nooit geprobeerd omdat ik erg gesteld ben op mijn ontbijt. Wanneer ik niet ontbijt voel ik mezelf al snel leeg en wat vermoeid. Het is dus wel afhankelijk per persoon of dit echt bijdraagt aan je focus. Probeer het eens uit zou ik zeggen!

Intermittent Fasting kan je helpen beter te slapen & te focussen, jezelf energieker te voelen en gewicht te verliezen.

6. Zorg dat je slaapt als een roosje

Goed slapen is echt enorm belangrijk voor een goed functionerend en gezond lichaam. Dit wordt, jammer genoeg, nog door heel veel mensen onderschat. Zorg daarom dat je altijd voldoende tijd inplant om goed te slapen.

Met goed slapen bedoelen we ongeveer 7 – 9 uur per nacht, afhankelijk van de persoon natuurlijk. Slaap jij maar 6, 5 of zelfs maar 4 uur per nacht? Dan valt er nog een hoop te winnen voor jou op gebied van focus en productiviteit!

Omdat lekker slapen niet voor iedereen vanzelfsprekend is, hebben wij een krachtig natuurlijk slaapmiddel op de markt gebracht, met 12 natuurlijke ingrediënten. Onze klanten zijn er heel tevreden over en ze laten dat graag merken in de reviews. Klik hier voor meer informatie over dit natuurlijke slaapmiddel >>

Kijk uit met zware synthetische slaapmiddelen! Deze middelen helpen je wel slapen, maar maken je ook duf en futloos overdag.

7. Neem pauze

Als je het heel druk hebt, ligt het vaak voor de hand om maar eindeloos door te gaan “omdat je het anders nooit af krijgt”. Pauze lijkt een verspilling van de tijd, maar dat is niet helemaal correct. Door regelmatig een korte pauze in te lassen, verhoog je ook je productiviteit en focus op de momenten dat het moet.

Ikzelf vind het fijn om iedere 2 uur een kwartiertje pauze in te lassen. Zorg dat je dan even iets doet wat niet met werk of studie te maken heeft: wat lezen, even wat voedzaams eten of even whatsappen met wat vrienden.

8. Natuurlijke nootropics voor meer focus

Ik houd enorm van nootropics! Sommige mensen praten er niet graag over omdat ze denken dat het soort “drugs” zijn. Maar dat is complete onzin! Je moet nootropics zien als supplementen voor je hersenen.

Je hebt supplementen voor je spieren, het immuunsysteem en je hart- en bloedvaten. Waarom dan geen supplement voor je hersenen? Er zijn heel veel natuurlijke nootropics op de markt en hoe het werkt is heel afhankelijk per persoon.

Voorheen gebruikte ik zelf allerlei nootropics door elkaar, maar deze heb ik nu gecombineerd in één product. Zo heb je gewoon één product, waar alles in zit. Als je meer wilt weten over zo’n nootropics-formule klik dan hier >>

Dus.. Hoe kun je jezelf langer focussen op je werk?

Zorg dat je voldoende slaapt, start de dag met lichaamsbeweging en zorg dat je ook “echt werkt” als je gaat werken. Vermijdt dus alle vormen van afleiding en zorg dat je de juiste voedingsstoffen binnenkrijgt, waaronder een flinke portie onverzadigde vetten. Als je dat allemaal gedaan hebt en op zoek bent naar een extra boost voor je motiviatie en focus kun je altijd een supplement voor je hersenen overwegen. Hopelijk hebben wij je met de tips kunnen helpen met om jezelf beter te focussen op je werk. Succes!

Over de schrijver
Jochum Smid is biochemicus en heeft zich volledig gespecialiseerd in de orthomoleculaire voedingsleer. Hij ontwikkelt en selecteert de voedingssupplementen bij Natuurlijk Presteren en heeft een passie voor biohacking, wetenschap en gezonde voeding.
Reactie plaatsen

Cookies.