arrow_drop_up arrow_drop_down
7 december 2019 
in ADHD

Meditatie bij ADHD: Kan het helpen om impulsiviteit te verminderen?

Mensen met ADHD kunnen heel erg impulsief reageren. Zodra ze een gedachte hebben, handelen ze ernaar zonder na te denken over de consequenties. Nou, eigenlijk denken ze wel na… Maar zodra ze nadenken, reageren ze ook direct. Begrijp je het een beetje? Ik zal het uitleggen met een voorbeeldje:

 Je zit op YouTube om informatie te vinden voor opdracht maar ziet een video van je favoriete vlogger voorbij komen. Vervolgens klik je op deze video en voor je het weet, ben je helemaal niet meer bezig met je opdracht.

De sleutel om impulsiviteit te verminderen bij AHDH, is ruimte creëren tussen de gedachte en de reactie. Maar hoe doe je dit nou? Juist! Een manier om dit te doen is mediteren!

Waarom kan meditatie helpen om impulsiviteit te verminderen?

Meditatie zorgt voor verandering in de hersenen. Met name hersengebieden die te maken hebben met zintuiglijk waarnemen, besluitvorming, geheugen, emotieregulatie, empathie en stress veranderen in gunstige zin.

Onderzoek naar meditatie laat zien dat na acht weken voor 20-30 minuten mediteren, de grijze materie in de prefrontale cortex toeneemt. Dit is het gedeelte van de hersenen waar mensen met ADHD juist problemen mee hebben. Daarnaast neemt de grijze materie in de amygdala af. Dit is het gedeelte van de hersenen dat verantwoordelijk is voor stress.

Kortom… Meditatie kan je focus verbeteren, je werkgeheugen vergroten en impulsiviteit de das omdoen. Dit zijn drie van de grootste problemen die mensen met ADHD ervaren!

Wat gebeurt er met je hersenen wanneer je mediteert?

De prefrontale cortex zorgt ervoor dat je rationeel naar situaties kunt kijken. Dit wordt ook wel je “Assessment Center” genoemd. De neurale connecties met je “Assessment Center” zijn bij mensen met ADHD over het algemeen een stuk zwakker.

Door regelmatig te mediteren, kunnen deze connecties worden versterkt. Dit zorgt ervoor dat je veel rustiger kunt kijken naar situaties, door de tijd nemen om te reflecteren. Deze sterkere connectie zorgt er namelijk voor dat je rationeler kunt nadenken wanneer je iets waarneemt, waardoor je veel minder impulsief zal reageren.

Tip: Om goed te mediteren, moet je begrijpen hoe je geest werkt. Het is namelijk eenvoudig en ingewikkeld tegelijk. Zorg dus dat je goede begeleiding zoekt, om maximale resultaten te behalen.

Eigenlijk is mediteren hetzelfde als bewegen, maar dan voor gezonde hersenen in plaats van een gezond lichaam. Je moet het ook een beetje op de zelfde manier bekijken… Het is mooi als je het elke dag kunt doen maar als het drie keer per week lukt, is dat ook al winst. Mensen met ADHD kunnen heel veel baat hebben bij mediteren, omdat het echt hun impulsiviteit kan verminderen!

Over de schrijver
Reactie plaatsen

Cookies.