arrow_drop_up arrow_drop_down
3 april 2019 

Serotonine Verhogen met deze 6 Natuurlijke Manieren!

Het serotonine verhogen is eigenlijk best eenvoudig… Mits je jezelf aan een aantal belangrijke regels houdt. Wanneer je onvoldoende serotonine aanmaakt, zit je vaak niet lekker in je vel. Serotonine is namelijk betrokken bij enorm veel processen in het lichaam, waaronder de stemming, de eetlust en het concentratievermogen.

Omdat een serotonine tekort best vervelend kan zijn, hebben we besloten om hier een artikel over te schrijven. In dit artikel gaan we je vertellen welke 7 manieren je kunt gebruiken om je serotonine te verhogen!

1. Lekker gaan sporten

Door af en toe eens flink te gaan sporten kun je jouw serotonine al verhogen. Door sporten en lichaamsbeweging maak je namelijk allerlei gelukshormonen aan zoals endorfine, serotonine en dopamine. Het lichaam beloont je op die manier voor jouw gezonde gedrag! Maar pas op met laat op de avond sporten… Dit kan er namelijk voor zorgen dat je minder goed slaapt. En ook voldoende slaap heb je nodig voor een gezonde aanmaak van serotonine.

2. Zoek de buitenlucht op!

Wie kent de uitspraak niet… “even lekker een frisse neus halen”. Lekker naar buiten gaan zorgt voor een prettig gevoel, waardoor je weer met een heldere geest verder kunt. Ook heb je zonlicht nodig voor het aanmaken van vitamine D! Het lichaam weet dit ook en beloont je daarom met een dosis gelukshormonen! Dus maak overdag eens een lange wandeling of ga lekker buiten lunchen.

Buiten zijn doet wonderen voor je lichaam en geest!

3. Serotonine verhogen met gevarieerde voeding

Voor de aanmaak van serotonine heeft het lichaam verschillende voedingsstoffen nodig. Zorg daarom dat je lichaam die voedingsstoffen ook binnen krijgt, zodat het op een natuurlijke manier het serotonineniveau kan verhogen. Eet gevarieerd en ook kleurrijk! Met kleurrijk bedoelen we veel verschillende soorten groenten en fruit. Vooral bananen zijn erg goed: deze bevatten namelijk veel L-tryptofaan. L-tryptofaan is een belangrijke bouwsteen voor o.a. serotonine!

4. Gebruik geen drugs

Gebruik je af en toe weleens een pilletje? Dat is misschien niet zo’n goed idee als je jouw serotonine wilt verhogen. Een pilletje zorgt namelijk voor een enorme, tijdelijke afgifte van serotonine, waardoor het lichaam tot wel 6 weken nodig heeft om dit te herstellen. Best schokkend toch?!

Het lichaam heeft 6 weken nodig om het normale serotoninegehalte te herstellen na een pilletje.

5. Zorg dat je voldoende slaapt

Slaap is zo belangrijk! Niet alleen voor je algemene gezondheid maar ook zeker wanneer je jouw serotonine wilt verhogen. Wanneer je te weinig slaapt, maakt het lichaam meer stresshormonen aan zoals cortisol. En dit kan op lange termijn zorgen voor een neerslachtig, futloos gevoel. Zorg daarom dat je voldoende tijd neemt voor een goede nachtrust.

6. Vermijd stress en neem voldoende tijd voor jezelf

Jezelf véél te druk maken is voor niemand goed. Zorg daarom altijd voor voldoende tijd voor jezelf. Probeer voor jezelf na te gaan waar JIJ gelukkig van wordt en ga je daar meer op focussen. Luister naar je lichaam….

Het leven is te kort om dingen te doen waarvan je ongelukkig wordt!

Serotonine Booster

Ook kun je ervoor kiezen om te kiezen voor een Serotonine Booster. Een Serotonine Booster bevat belangrijke bouwstenen voor de aanmaak van serotonine! Zo’n serotonine supplement bevat vaak ook vitamine B6, waardoor het goed is voor de gemoedstoestand en de stemming. Benieuwd naar zo’n supplement? Klik op onderstaande afbeelding om het te bekijken.

 

Serotonine Booster

Over de schrijver
Reactie plaatsen

Cookies.