Slecht slapen door kunstlicht? 5 Manieren om kunstlicht te vermijden in de avond
16 november 2021 
4 min. leestijd

Slecht slapen door kunstlicht? 5 Manieren om kunstlicht te vermijden in de avond

Kunstlicht maakt het ons mogelijk om dag en nacht alert en actief te blijven, maar het is ook de reden dat zoveel mensen slecht slapen. Want de overmaat aan kunstlicht waarmee we ons omringen kan ons dag- en nachtritme verstoren.

Niet alleen lamplicht, maar ook licht van computer- en smartphone schermen houdt ons uit onze slaap. Er zijn 5 goede manieren om de nadelige invloeden van dit kunstlicht op onze slaap te vermijden.

1. Draag een blauwlicht filter bril

De schermen van computers, smartphones en tablet stralen voornamelijk licht in het blauwe spectrum uit. Deze frequentie heeft invloed op de hersenen, vooral op de biologische klok.

Uit onderzoek blijkt dat mensen die in het uur voor ze gaan slapen nog naar een scherm kijken, meer moeite hebben om in slaap te vallen, minder lang slapen en ‘s nachts vaker wakker worden [1].

Om de negatieve impact van het blauwe licht te beperken, kun je een blauwlicht bril aanschaffen. Deze filtert het blauwe licht, waardoor je er minder last van hebt. Zo kun je toch voor het slapen nog nieuws lezen of een film kijken, zonder dat je slaap verstoord wordt.

Wist je dat? Blauw licht heeft niet alleen een negatieve impact op de slaap, ook op je ogen. De korte golf straling van blauw licht kan droge ogen en staar veroorzaken en zelfs het netvlies beschadigen [2].

2. Warm licht van een Himalaya zoutlamp

In plaats van LED lampen en ander fel kunstlicht, die een oorzaak van slecht slapen kunnen zijn, is het aan te raden een Himalaya zoutlamp naast je bed te zetten. Het zachte, warme, oranje roze licht werkt rustgevend voor je ogen en brein. Het is de perfecte verlichting om je te helpen ontspannen voor je gaat slapen.

3. Zet verlichting eerder uit of dim het

Door je te omringen met kunstlicht, krijgt je lichaam geen duidelijk signaal dat het eigenlijk avond/donker is en tijd om te gaan slapen. We hebben ons buiten het natuurlijke dag- en nachtritme geplaatst. Dit kan een oorzaak zijn voor slecht slapen [3].

Een oplossing hiervoor is de kunstmatige verlichting op tijd uit te doen of dimmers gebruiken. Als het licht minder fel is, zal het een minder grote invloed hebben op je biologische klok.

4. Slecht slapen door kunstlicht? Maak gebruik van de nachtmodus

Nu je weet dat het blauwe licht dat van smartphone schermen komt, de reden kan zijn dat je slecht slaapt, zou je het gebruik van mobiele apparaten eigenlijk zoveel mogelijk moeten beperken. Maar het kan natuurlijk toch leuk zijn om nog even te surfen of een filmpje te kijken.

Wil je toch je tablet of smartphone gebruiken, zet dan de nachtmodus (of blauw licht filter) aan. Nieuwe apparaten hebben deze optie, wat ervoor zorgt dat het blauwe licht weg gefilterd wordt. Hierdoor heb je minder last van de straling van dit licht.

Is slecht slapen voor jou sowieso een probleem? Probeer ook eens op je voeding te letten. Tyramine (uit kaas en bewerkt vlees), cafeïne en alcohol kunnen ook je nachtrust verstoren.

5. Vermijd het gebruik van schermen voor het slapen

Niet alleen het blauwe licht houdt je wakker, het gebruik van smartphones en tablets in het algemeen kan een oorzaak van slecht slapen zijn. Sociale media, het nieuws, binnenkomende berichtjes, filmpjes: ze zorgen voor intensieve prikkeling van de hersenen, waardoor je je niet makkelijk kunt ontspannen.

De grote hoeveelheid informatie die binnenkomt via het scherm zorgt ervoor dat je hersenen hyperactief blijven. Op het moment dat je je scherm uitzet, zal het nog een lange tijd duren voordat je brein tot rust komt.

Probeer dus tenminste 1 tot 2 uur voor je gaat slapen je apparaat opzij te leggen. Zet ook de app meldingen uit, zodat je echt volledige rust hebt. Probeer het uit en je zult zien dat deze manier van werken een grote positieve impact op je slaap heeft.

Ik dacht zelf ook dat de invloed van een tablet niet zo groot kon zijn. Ik keek altijd nog even wat filmpjes voor het slapen en ik gebruikte al de blauw licht filter.

Toen ik stopte met het gebruik van de tablet in bed, was de impact op mijn nachtrust veel groter dan gedacht. Nu lees ik alleen een boek een half uur voor het slapen en ik val sneller in slaap en slaap gedurende de nacht ook veel beter door.

Over de schrijver
Mirjam voelde zich als kind al verbonden met de natuur. Daaruit voortvloeiend komt een grote passie voor gezondheid, natuurlijke geneeswijzen en gezonde voeding. Verder is ze gek op lezen, yoga & schrijven. Als het lekker weer is buiten, gaat ze er graag op uit om nieuwe wandelpaden te ontdekken.
Reactie plaatsen