6 Supplementen tegen Vermoeidheid
26 juni 2019 
4 min. leestijd

6 Supplementen tegen Vermoeidheid

Je bent continu moe, vroeg opstaan gaat steeds moeilijker & je hebt geen zin om na het avondeten te gaan sporten. Herkenbaar? De kans is groot dat deze moeheid wordt veroorzaakt door je eetpatroon: Je mist belangrijke voedingsstoffen die je helpen de natuurlijke energie in je lichaam te vrij te maken.

In dit artikel gaan we je vertellen welke 6 supplementen kunnen helpen bij het verminderen van vermoeidheid. Na het lezen van dit artikel weet jij precies hoe je jouw vermoeidheid te lijf kan gaan met behulp van supplementen én voeding. We beginnen bij misschien wel het meest bekende supplement bij vermoeidheid:

B-complex

Het vitamine B-complex bestaat uit alle B-vitaminen die nauw met elkaar samenwerken in het lichaam. Voorheen dacht men dat “vitamine B” één vitamine was, maar dat bleken er achteraf meerdere te zijn. De belangrijkste B-vitaminen die helpen bij vermoeidheid zijn: vitamine B2, B3, B5, B6, B11 en B12. Naast het verminderen van vermoeidheid heeft een vitamine B-complex nog veel meer voordelen.

Hoe krijg je dit binnen?

Deze B-vitaminen komen voornamelijk voor in dierlijke producten zoals zalm, eieren, melk, vlees en kip. Maar als je toch een geconcentreerde vorm van B-vitaminen wil binnenkrijgen, adviseren wij een natuurlijk vitamine B-complex met vitamine C en een hoge concentratie B12.

zalm eiwitten

Magnesium

Magnesium is enorm belangrijk voor allerlei processen in het lichaam, waaronder de werking van de spieren, cellen, botten en zenuwstelsel. Maar, wat veel mensen niet weten is dat magnesium ook kan helpen om vermoeidheid en moeheid te verminderen.

Hoe krijg je dit binnen?

Magnesium vind je in hoge concentraties in noten, peulvruchten, zaden, volkoren producten en in pure chocolade. Ook kun je het binnen krijgen via een goed opneembaar magnesium supplement.

IJzer

Ijzer is erg belangrijk voor de aanmaak van rode bloedcellen. En zoals je misschien al weet, zijn rode bloedcellen essentieel voor het vervoeren van zuurstof in het lichaam. Wanneer je cellen minder zuurstof krijgen, gaat de verbranding op een lager pitje: Minder energie.

Hoe krijg je dit binnen?

Ijzer komt zowel in dierlijke als plantaardige voedingsmiddelen voor. Als je regelmatig vlees eet, kom je niet zo snel aan een ijzertekort. Maar, bij veganisten en vegetariërs zien we nog weleens een tekort aan ijzer voorkomen. In ons artikel “5 oorzaken van vermoeidheid bij veganisten” leggen wij je o.a. uit, waardoor dit komt.

Vitamine C

Bijna iedereen in de westerse wereld krijgt voldoende vitamine C binnen, volgens de gestelde normen. Maar, in bepaalde situaties verbruikt het lichaam veel meer van deze vitamine: stress, door sigarettenrook en als je bijvoorbeeld ziek bent. Het kan in zulke gevallen leiden tot een licht tekort aan vitamine C. En laat deze vitamine nou ook belangrijk zijn voor het activeren van de natuurlijke energie in het lichaam.

Deze helpt o.a. bij het verminderen van vermoeidheid. Daarnaast heeft vitamine C nog talloze voordelen die wetenschappelijk zijn onderbouwd. 

Hoe krijg ik het binnen?

Je krijgt vitamine C binnen via allerlei soorten groenten en fruit. Paprika’s, kiwi’s en aardbeien bevatten een enorm hoge concentratie vitamine C per 100 gram. Ook kun je kiezen voor een vitamine B-complex, waaraan vitamine C is toegevoegd.

Aardbeien vitamine C vermoeiheid

Cafeïne

Cafeïne niet echt een supplement dat we zouden aanraden om te gebruiken bij vermoeidheid. Dit supplement pakt namelijk niet de onderliggende oorzaak van het probleem aan, maar bestrijdt slechts de symptomen van het probleem. Toch, kan het op bepaalde momenten wel effectief zijn om jezelf minder moe te voelen. Zie het als een tijdelijke oplossing!

Hoe krijg ik het binnen?

De meest voorkomende manier om cafeïne binnen te krijgen is via een kopje koffie of thee. Ook zijn er verschillende supplementen op de markt die cafeïne bevatten. Let op: kijk altijd goed naar de dosering. Er zijn momenteel supplementen op de markt die 400-500 mg cafeïne per dosering bevatten, wat ongeveer gelijk aan ongeveer 5-7 koppen koffie in één keer. Mega veel & voor sommige mensen zelfs gevaarlijk!

Koolhydraat-elektrolytoplossingen

Koolhydraat-elektrolytoplossingen worden voornamelijk gebruikt door sporters, wanneer zij een fysieke prestatie moeten leveren. Het helpt hen minder snel moe te worden, waardoor zij langer door kunnen gaan. Bekende koolhydraat-elektrolytoplossingen zijn drankjes van de merken AA en Gatorade. Let op: drink deze drankjes alléén tijdens of voor het sporten, als je merkt dat je snel moe wordt.

Laat ons onder deze blog even weten wat je van het artikel vindt & of je er iets aan gehad hebt. We zijn erg benieuwd naar jouw mening! 🙂

Over de schrijver
Jochum Smid is biobased chemicus en heeft zich volledig gespecialiseerd in de orthomoleculaire voedingsleer. Hij ontwikkelt en selecteert de voedingssupplementen bij Natuurlijk Presteren en heeft een passie voor biohacking, wetenschap en gezonde voeding.
Reactie plaatsen