Hongergevoel na het eten: wat is de oorzaak en wat kun je eraan doen?
02 augustus 2020 
3 min. leestijd

Hongergevoel na het eten: wat is de oorzaak en wat kun je eraan doen?

Wanneer je honger hebt, laat je lichaam eigenlijk aan je weten dat je meer voedsel nodig hebt. Na het eten van een maaltijd, hoor je vol te zitten en een verzadigd gevoel te hebben. Toch kan het zijn dat je zelfs na het eten van een maaltijd nog steeds honger hebt.

Maar wat is nou de oorzaak van een hongergevoel na het eten? En nog belangrijker… Wat kun je er aan doen? Dat leg ik je uit in dit artikel!

hongergevoel na het eten

Oorzaken van honger na het eten

Er zijn er aantal verschillende factoren die kunnen verklaren waarom je nog honger kan hebben na een maaltijd. Hieronder ligt ik deze factoren voor je toe.

1. Gedrags- en leefstijlfactoren

Ten eerste kunnen verschillende gedragsfactoren er voor zorgen dat je een hongergevoel blijft houden na het eten. Voorbeelden hiervan zijn:

  • Te snel eten – Dit kan ervoor zorgen dat je hersenen nog geen signaal hebben ontvangen dat je maag vol zit terwijl, je al klaar bent met eten. Probeer dus rustig te eten, want dit bewustzijn komt pas later.
  • Stress – Dit verhoogt het hormoon cortisol, wat kan zorgen voor een hongergevoel. Probeer je stress te verminderen, om zo overmatige eetbuiten te voorkomen.
  • Veel bewegen – Wanneer je veel beweegt, heb een snellere stofwisseling waardoor je meer eetlust hebt. Probeer in dit geval dan meer voedsel te consumeren per maaltijd, om zo je lichaam van genoeg brandstof te voorzien.

2. Maaltijdsamenstelling

Ten tweede kan honger na het eten komen door de samenstelling van de maaltijd die je net hebt gegeten. Maaltijden met veel eiwitten zorgen ervoor dat je sneller vol komt te zitten dan maaltijd met veel koolhydraten of vetten.

Uit onderzoek is gebleken dat maaltijden met een hoger eiwitgehalte de afgifte van volheidshormonen, zoals glucagonachtige peptide-1 (GLP-1), stimuleren. (1)

Daarnaast zorgen maaltijden met weinig vezels ook voor een hongergevoel na het eten. Vezels zijn koolhydraten die langer nodig hebben om te verteren, waardoor de leging van je maag wordt vertraagd.

Oplossing

Als je merkt dat je vaak honger hebt na een maaltijd, probeer dan eens het gehalte eiwitten en vezels te verhogen.

Voorbeelden van voedingsmiddelen met veel eiwitten zijn soorten vlees zoals kipfilet, mager rundvlees en kalkoen. Voorbeelden van voedingsmiddelen met veel vezels zijn fruit, groenten, noten, zaden en granen.

3. Leptine resistentie

In sommige gevallen kan het zo zijn dat een probleem met je hormonen het hongergevoel na een maaltijd veroorzaakt.

Leptine is een hormoon dat er voor zorgt dat je hersenen weten wanneer je vol zit. Het hormoon wordt aangemaakt in vetcellen, waarna het in je bloed terecht komt. Hoe meer vetcellen je hebt, hoe meer leptine er wordt afgegeven.

Wanneer je voor een langere periode te veel suikers, alcohol en transvetten binnenkrijgt, maak je enorm veel vetcellen aan en krijg je last van overgewicht. Als gevolg kan het zijn dat je lichaam daardoor een resistentie opbouwt tegen het hormoon. Dit wordt leptine resistentie genoemd.

Bij een leptine resistentie wordt er wel veel leptine afgegeven in je bloed, maar zijn je receptoren er niet meer gevoelig voor. Hierdoor krijgen je hersenen geen signaal dat je vol zit, waardoor je honger blijft houden na het eten. (2)

Oplossing

Hoewel leptine resistentie een ingewikkeld probleem is, zijn er een aantal dingen die je er tegen kunt doen. Zo is het erg belangrijk om te zorgen voor voldoende lichaamsbeweging en voldoende slaap. Ook is het noodzakelijk om je suikerinname te verminderen en je vezelinname verhogen.

4. Rekreceptoren

Je maag heeft bepaalde receptoren die een rol spelen bij het afgeven van signalen naar je hersenen. Dit gebeurt tijdens en direct na een maaltijd. Deze receptoren worden ook wel rekreceptoren genoemd.

Rekreceptoren meten hoeveel je maag uitzet tijdens het eten van voedsel en sturen dit signaal rechtstreeks naar je hersenen. Zo wordt er een “vol gevoel” opgewekt en wordt je eetlust verminderd.

De samenstelling van je maaltijd heeft geen invloed op deze detectoren, maar het volume van je maaltijd wel. Honger na het eten kan het gevolg zijn van een maaltijd met laag volume, omdat de rekreceptoren dan geen signalen doorsturen naar je hersenen.

Oplossing

Heb je direct na het eten vaak nog steeds honger? Probeer dan meer voedingsmiddelen op te nemen met een hoog volume maar weinig calorieën.

Voorbeelden van voedingsmiddelen met een hoog volume zijn groenten, fruit, popcorn, garnalen, kipfilet en kalkoen. Deze voedingsmiddelen bevatten over het algemeen veel vezels en veel lucht of water.

Het drinken van water zorgt ook voor meer volume bij een maaltijd. Ook dit kan helpen om je een verzadigd gevoel te geven.

Geen honger meer na het eten

Het is natuurlijk erg vervelend om steeds nog een hongergevoel te hebben na een maaltijd. Vaak is dit dus het resultaat van een dieet met weinig eiwitten of vezels. Daarnaast kan het ook komen door een leptine resistentie of gewoon je dagelijkse levensstijl.

Probeer de oplossingen in dit artikel toe te passen, zodat je voortaan met een vol gevoel van tafel gaat!

Over de schrijver
Lars is biobased chemicus en heeft een onuitputtelijke interesse in voeding en wetenschap. Daarnaast verdiept hij zich graag in persoonlijke ontwikkeling en vind je hem regelmatig in de plaatselijke sportschool.
Reactie plaatsen