Voeding

Voeding is brandstof voor het lichaam, maar het is zoveel meer dan dat. Wat je eet heeft enorm veel impact op hoe je je voelt. Het bepaalt namelijk mede hoeveel energie je hebt, het heeft invloed op je stemming, je slaap en op je weerstand.

 

Als wat je eet niet gezond is, niet voldoende vitamines en mineralen bevat of niet voldoende energie levert, dan zul je dat merken in je lichamelijke en mentale welzijn. Je voeding is dus inderdaad brandstof, maar het is ook een voorwaarde om lekker in je vel te zitten.

De invloed van voeding op lichaam en geest

Je lichaam heeft voeding nodig om gezond te blijven en als brandstof om alle processen aan de gang te houden. Alles in je lichaam is afhankelijk van de voeding die je aanlevert, om de cellen van energie te voorzien.

 

Met deze brandstof zorgt je lichaam ervoor dat spieren kunnen samentrekken, dat hersenen kunnen denken en dat je hart en longen hun werk kunnen doen. Maar ook processen hebben energie nodig: je immuunsysteem, de bloedsomloop, je hormonen en je lichaamstemperatuur.

 

Het is dan ook belangrijk dat je alle stoffen binnenkrijgt die het lichaam nodig heeft:

 

  • Vitamines, zoals B-vitamines, vitamine A, C, D, E en K
  • Mineralen, zoals calcium, magnesium, zink, ijzer en mangaan
  • Eiwitten
  • Gezonde vetten
  • Vezels
  • Antioxidanten
  • Koolhydraten

 

Er kunnen problemen ontstaan als je niet voldoende van deze micro- en macronutriënten binnenkrijgt. Dat kan gebeuren als je vaak kiest voor kant-en-klaar maaltijden, niet gevarieerd genoeg eet of wanneer je last hebt van een voedselallergie of -overgevoeligheid.

 

In dat laatste geval kan het zijn dat je bepaalde stoffen niet goed kunt opnemen. Het is dus verstandig om na te gaan of je allergisch bent voor een bepaald voedingsmiddel.

 

Gezond blijven met voeding

Je keuze voor bepaalde voeding ligt aan de basis van je lichamelijke gezondheid. Wat (en natuurlijk ook hoeveel) je eet, bepaalt hoe fit je je voelt.

 

Voeding die rijk is aan gezonde vetten, eiwitten en koolhydraten, levert je de nodige calorieën, die je lichaam kan gebruiken als brandstof voor de spieren. Hierdoor kun je de hele dag door werken, studeren, sporten, de bus halen, boodschappen doen en de hond uitlaten. Kortom, je voelt je fit en energiek.

 

Gezonde voeding helpt eveneens je weerstand op peil te houden. Dat is heel belangrijk om te voorkomen dat je ziek wordt. Hoewel je het misschien niet altijd beseft, is je lichaam continu bezig ongewenste indringers buiten de deur te houden.

 

Dat kan het alleen doen als het voorzien wordt van gezonde voeding, die rijk is aan vitamines, mineralen en antioxidanten. Ook vezels zijn van groot belang voor je weerstand.

 

Als je kiest voor gezonde voeding, loop je sowieso minder kans op ernstige gezondheidsklachten. Maak je de juiste keuzes op voedingsgebied, dan is het risico op diabetes en hart- en vaatziekten een stuk kleiner.

 

Natuurlijk is het ook belangrijk om op je gewicht te letten. Het is verstandig om zo min mogelijk suiker en bewerkte voeding te eten. Ook dit kan problemen met de gezondheid voorkomen en maakt op een gezond gewicht blijven makkelijker.

 

Voeding en je mentale evenwicht

Voeding heeft eveneens invloed op je stemming. Dat blijkt alleen al uit de bekende suikerdip. Wanneer je iets eet dat veel suiker bevat, krijg je eerst een boost in je energie. Maar na enkele uren voel je je minder goed. Je hebt minder energie, en kunt je geïrriteerd en zelfs somber gaan voelen.

 

Een gebrek aan bepaalde mineralen kan je stemming ook beïnvloeden. Zo hebben magnesium en selenium invloed op hoe goed je om kunt gaan met stress. Ook kan voeding een negatieve impact op de slaap hebben en daardoor indirect dus op je energieniveaus en je stemming.

 

Mineralen, vezels en vitamines zijn belangrijk voor je lichaam om de juiste neurotransmitters aan te maken, die invloed hebben op je stemming en emoties. Denk aan serotonine, triptofaan en dopamine. Om mentaal lekker in je vel te zitten, is gezonde voeding dus eveneens heel belangrijk.

 

Hoe zorg je dat je met voeding gezond blijft?

Om fysiek en mentaal fit te zijn en te blijven, is het een goed idee om zoveel mogelijk zelf je maaltijden te bereiden met verse ingrediënten. Gebruik onbewerkte vlees of vis en ga voor verse groente en fruit. Op die manier kun je gevarieerd eten en krijg je alle voedingsstoffen binnen die je nodig hebt.

 

Probeer het gebruik van suiker tot een minimum te beperken. Lukt het niet om altijd vers te koken? Dan kun je altijd nog kiezen voor natuurlijke supplementen, die je gezondheid ondersteunen.

Berichten over Voeding:
Wat is BPA nu precies en is het gevaarlijk?
0
Wat is BPA nu precies en is het gevaarlijk?
Wat is BPA nu precies en is het gevaarlijk?
Hoe kun je spiermassa opbouwen?
0
Hoe kun je spiermassa opbouwen?
Hoe kun je spiermassa opbouwen?
Haaruitval vitamines: Welke zijn er en hoe krijg je ze binnen?
0
Haaruitval vitamines: Welke zijn er en hoe krijg je ze binnen?
Haaruitval vitamines: Welke zijn er en hoe krijg je ze binnen?
Haaruitval tegengaan met deze 3 natuurlijke manieren
0
Haaruitval tegengaan met deze 3 natuurlijke manieren
Haaruitval tegengaan met deze 3 natuurlijke manieren
Altijd honger? 13 Manieren om Je Hongergevoel te Onderdrukken
0
Altijd honger? 13 Manieren om Je Hongergevoel te Onderdrukken
Altijd honger? 13 Manieren om Je Hongergevoel te Onderdrukken
Deze 4 soorten voeding helpen je beter inslapen en langer doorslapen
0
Deze 4 soorten voeding helpen je beter inslapen en langer doorslapen
Deze 4 soorten voeding helpen je beter inslapen en langer doorslapen
Wat is tyramine en waarom verpest het je nachtrust?
0
Wat is tyramine en waarom verpest het je nachtrust?
Wat is tyramine en waarom verpest het je nachtrust?
Alcohol en Slapen: Zo beperk je de negatieve invloed op je nachrust
0
Alcohol en Slapen: Zo beperk je de negatieve invloed op je nachrust
Alcohol en Slapen: Zo beperk je de negatieve invloed op je nachrust
Slecht Slapen door Alcohol? Op deze 4 manieren beïnvloedt alcohol de nachtrust
0
Slecht Slapen door Alcohol? Op deze 4 manieren beïnvloedt alcohol de nachtrust
Slecht Slapen door Alcohol? Op deze 4 manieren beïnvloedt alcohol de nachtrust