Slecht Slapen door Alcohol? Op deze 4 manieren beïnvloedt alcohol de nachtrust
5 oktober 2021 

Slecht Slapen door Alcohol? Op deze 4 manieren beïnvloedt alcohol de nachtrust

Alcohol heeft een negatieve invloed op je nachrust. Een glaasje alcohol voor het slapen wordt een slaapmutsje genoemd. Dat komt omdat mensen altijd gedacht hebben dat je door alcohol beter zou slapen. Het klopt ook wel dat je meestal sneller in slaap valt na een drankje, maar het is niet gezegd dat je vervolgens ook beter slaapt.

We weten nu veel meer over de effecten van alcohol op het lichaam en het blijkt dat een drankje voor het slapen meer kwaad dan goed doet. Alcohol heeft een negatieve invloed op de nachtrust doordat het o.a. laaggradige ontstekingen veroorzaakt, de slaap verstoort en je lichaam uitdroogt.

Alcohol en de invloed op de nachtrust

Dat mensen dachten dat alcohol juist goed is voor de slaap is niet zo vreemd. De stof werkt als een onderdrukker van het centraal zenuwstelsel, waardoor de hersenactiviteit vertraagt. Het is een verdovend middel dat een gevoel van ontspanning veroorzaakt. Dat maakt in slaap vallen vaak makkelijker.

Echter, de gevolgen van alcohol gaan veel verder dan alleen de verdovende effecten. We weten nu dat er verband is tussen alcoholgebruik en een slechte slaapkwaliteit en tevens slaapgebrek.

Ook wanneer je slaapt, is je lichaam nog bezig met het afbreken van alcohol en kun je de effecten van de stof merken. Dit zijn de gevolgen van alcohol voor je lichaam.

1. Stress door laaggradige ontstekingen

Alcohol kan een slechte nachtrust veroorzaken, doordat het de bekleding van de dikke en dunne darm aantast. De darmen raken beschadigt en daardoor kunnen bacteriën en andere schadelijk stoffen uit de darm in het bloed terechtkomen. Sommige van deze bacteriën zijn schadelijk.

Via het bloed kunnen deze bacteriën overal in het lichaam terechtkomen. Het immuunsysteem komt in actie en hierdoor ontstaan er laaggradige ontstekingen.

Uit onderzoek blijkt dat hogere alcoholniveaus in het lichaam in verband konden worden gebracht met hogere niveaus van ontstekingseiwitten [1].

2. Minder rem-slaap door alcohol

Een ander effect van alcohol is dat het de slaapcycli verstoort. Tijdens de slaap wisselen NREM en REM fases elkaar af. Elke cyclus zou tussen de 90 en 120 minuten moeten duren en er zouden 4 tot 5 cycli per nacht moeten plaatsvinden tijdens 8 uur slaap.

Wanneer je alcohol drinkt voor het slapen, wordt gedurende de eerste twee cycli de REM slaap onderdrukt. Uiteindelijk leidt alcoholgebruik tot een verstoring van de balans tussen NREM en REM slaap [2].

Je slaapt meestal niet zo lang als anders, en ook de kwaliteit van je slaap is minder. Daardoor zul je waarschijnlijk ‘s ochtends vermoeid opstaan.

Wist je dat? Alcoholmisbruik kan op den duur leiden tot ernstige slaapproblemen. Er ontstaat een vicieuze cirkel van moe zijn, ‘s avonds drinken om sneller in slaap te vallen en vervolgens weer moe opstaan. Zo kunnen alcoholgebruikers uiteindelijk last krijgen van chronische slapeloosheid.

3. Alcohol beschadigt de lever

Alcohol drinken veroorzaakt schade aan de lever. Bij het afbreken van alcohol door de lever ontstaan giftige stoffen. Deze chemicaliën veroorzaken ontstekingen, die levercellen kunnen vernietigen. Na verloop van tijd ontstaat er littekenweefsel dat in de plaats komt van gezonde cellen.

Dit littekenweefsel verstoort het goed functioneren van de lever. Het zal je niet verbazen dat dit soort ziekmakende processen je nachtrust ook geen goed doet.

4. Je droogt uit door Alcohol

De vierde reden dat drinken een negatieve invloed op de nachtrust heeft is uitdroging. Alcohol zorgt voor een vermindering van vasopressine, een antidiuretisch hormoon [3]. Dit hormoon heeft als taak om vocht vast te houden, en beperkt hoeveel urine je nieren aanmaken.

Door alcohol raak je dus teveel vocht kwijt, waardoor je uitgedroogd kan raken. Drink je wijn of bier voor je gaat slapen, dan zul je merken dat je tussen 2 en 3 uur ‘s nachts wakker wordt omdat je erg dorst hebt.

Voor een goede nachtrust is dus juist geen alcohol nodig. Wil je de negatieve effecten van alcohol op je slaap verminderen, bekijk dan de tips in deze blog.

Over de schrijver
Mirjam voelde zich als kind al verbonden met de natuur. Daaruit voortvloeiend komt een grote passie voor gezondheid, natuurlijke geneeswijzen en gezonde voeding. Verder is ze gek op lezen, yoga & schrijven. Als het lekker weer is buiten, gaat ze er graag op uit om nieuwe wandelpaden te ontdekken.
Reactie plaatsen