Meer lichaamsbeweging? 6 Simpele manieren om vaker te bewegen
14 november 2021 
5 min. leestijd

Meer lichaamsbeweging? 6 Simpele manieren om vaker te bewegen

Wil jij meer aan lichaamsbeweging doen? Dat hoeft niet heel ingewikkeld te zijn. Je kunt makkelijk meer bewegen zonder fitnessapparaten of urenlang trainen. Het enige wat je hoeft te doen is je normale dagelijkse bezigheden iets aan te passen.

Probeer vaker tussendoor in beweging te komen of loop tijdens het koffie zetten even naar je collega toe voor een praatje. Ga samen met een vriend(in) wandelen en neem de trap in plaats van de lift. Meer bewegen is niet moeilijk: gebruik deze 6 simpele manieren om vaker te bewegen.

Meer lichaamsbeweging: zo doe je het!

Tip 1. Meerdere keren per dag kort bewegen

Heb jij geen tijd om elke dag een wandeling van een uur te maken? Geen probleem. Het is niet noodzakelijk om je dagelijkse lichaamsbeweging allemaal achter elkaar te doen.

Je lichaam heeft net zoveel baat bij korte momenten van beweging [1]. Je kunt dus ook vier keer per dag een kwartier wandelen, in plaats van een uur achter elkaar.

Of ren de trap een paar keer op en af, stap een kwartier lang op de crosstrainer of doe een extra rondje met de hond. Zo kom je makkelijk aan meer lichaamsbeweging.

Regelmatig bewegen is een uitstekende manier om ‘s nachts beter te kunnen slapen. Het helpt o.a. je spierspanning te verlagen en je valt makkelijker in slaap, omdat je moe bent.

Wist je dat? Zelfs Plato verkondigde in 400 v. Chr al dat lichaamsbeweging belangrijk was. Hij zei: “Een gebrek aan activiteit is vernietigend voor de menselijke conditie, terwijl beweging en methodische lichamelijke oefening deze kunnen beschermen.”

Tip 2. Neem de trap

Werk of woon je in een gebouw met een lift? Dan heb je mazzel! Een heel effectieve manier om je lichaam te trainen is door trap te lopen [2]. Traplopen traint je beenspieren, brengt je bloedsomloop in beweging en je verbrandt veel calorieën. Meer zelfs dan met hardlopen!

Wen jezelf er daarom aan om de trap te nemen in plaats van de lift. Je geeft je lichaam weer even wat hoognodige beweging. Let ook op andere plekken waar dit kan: een winkelcentrum, een kantoorgebouw, een ziekenhuis of als je op bezoek gaat bij iemand die in een flat woont.

Tip 3. Doe wat je altijd doet, maar beweeg erbij

Je doet altijd je boodschappen op donderdagavond of je belt je moeder op maandagochtend. We hebben allemaal onze gewoontes, maar we kunnen ze wel actiever maken. Neem dus de fiets naar de supermarkt, zodat je meer lichaamsbeweging krijgt. En maak een wandeling terwijl je je moeder belt.

Zijn er nog meer activiteiten te verzinnen waarbij je kunt gaan bewegen? Staat je eten te pruttelen op het gasfornuis? Doe wat stretchoefeningen! Heb je even een pauze nodig tijdens je werk? Haal buiten even een frisse neus!

Tip 4. Samen bewegen is leuker

Je kunt heel goed alleen wandelen of sporten, maar het samen met iemand anders doen is het wel veel leuker. Niet alleen heb je gezelschap en kun je tijdens het bewegen gezellig praten (en dat zorgt weer voor wat afleiding). Maar je kunt elkaar ook motiveren.

Het zal vast eens voorkomen dat je geen zin hebt om te bewegen. Zou je alleen gaan, dan is er niemand die je tegenhoudt als je blijft zitten. Maar je wandelmaatje zal je herinneren aan je goede voornemen en andersom doe je dat natuurlijk ook.

Het is dus handig om afspraken met elkaar te maken en elkaar te helpen je daaraan te houden.

Tip 5. Maak bewegen leuk

Er zijn veel manieren om bewegen leuk te maken, wat goed kan helpen om meer aan lichaamsbeweging te doen. Je kunt kiezen voor digitale ondersteuning: er zijn allerlei apps die je motiveren om meer te gaan bewegen.

Stel je daar een doel in en bereik je dat, dan kun je badges of trofeeën verdienen.

Maar je kunt bewegen ook leuk maken, door je activiteit bijzonder te maken. Houd je van wandelen, zoek dan op internet naar bijzondere wandelingen, zoals Klompenpaden of een mooie stadswandeling.

Dit kun je natuurlijk ook doen als je van fietsen houdt. Beweeg je graag op een andere manier, daag jezelf dan uit met een nieuwe sport. Ga indoor klimmen, probeer een airbike of neem danslessen.

Wist je dat? Ken je de walkpad al? Dit is een kleine, compacte loopband die je bij een bureau kunt gebruiken. Je kunt er niet op hardlopen, alleen op wandelen. Als je een sta-bureau hebt, kun je werken en wandelen tegelijk en op die manier gemakkelijk meer bewegen tijdens je werk.

Tip 6. Spreek een doel af met jezelf

Een doel met jezelf afspreken kan een goede manier zijn om meer aan lichaamsbeweging te doen. Als je een doel stelt heb je iets om naartoe te werken en het maakt je vooruitgang zichtbaar.

Je kunt een algemeen doel opstellen, bijvoorbeeld dat je uiteindelijk elke dag 5000 stappen wilt zetten. Nu haal je nog maar de 2500 stappen. Probeer dus elke dag in ieder geval die 2500 te zetten maar werk er langzaam naartoe dat je de 5000 gaat halen.

Over de schrijver
Mirjam voelde zich als kind al verbonden met de natuur. Daaruit voortvloeiend komt een grote passie voor gezondheid, natuurlijke geneeswijzen en gezonde voeding. Verder is ze gek op lezen, yoga & schrijven. Als het lekker weer is buiten, gaat ze er graag op uit om nieuwe wandelpaden te ontdekken.
Reactie plaatsen