Nachtzweten in de overgang: Wat zijn oorzaken en wat kun je er tegen doen?
01 september 2022 
4 min. leestijd

Nachtzweten in de overgang: Wat zijn oorzaken en wat kun je er tegen doen?

Word ook jij regelmatig badend in het zweet wakker? Wat kan dat nachtzweten vervelend zijn. Als je het zo warm hebt, lukt het vaak niet om meteen verder te slapen. Wellicht heb je zoveel last van nachtzweten in de overgang dat je zelfs eerst je bed moet verschonen.

Dat is natuurlijk allemaal nog tot daaraan toe, maar een groot nadeel van nachtzweten in de overgang is dat je daar overdag ook de gevolgen van ervaart. Hoe functioneer je goed op je werk als je regelmatig een zweetaanval hebt in bed? Al met al, reden genoeg om eens te kijken of er voor nachtzweten in de overgang goede tips te vinden zijn!

Wat houdt nachtzweten precies in?

Nachtelijk zweten in de overgang is eigenlijk hetzelfde als de welbekende opvliegers. Maar overdag noemen we het dan eerder een opvlieger en in bed spreken we van een zweetaanval ’s nachts. In bed ervaar je het natuurlijk anders, omdat je dan in slaap bent.

Overdag voel je een opvlieger aankomen, maar in bed wordt je wakker omdat je zo vreselijk aan het zweten bent. Wees ook niet verbaasd als een nachtelijke zweetaanval gepaard gaat met koude rillingen. Dit nachtzweten komt veel voor tijdens de overgang, zeker de helft van de vrouwen krijgt hiermee te maken.

Wat zijn de oorzaken van nachtzweten in de overgang?

Zweten is een hele normale reactie van je lichaam. Er is warmte te veel en dat wil je lijf graag kwijtraken. Zweten in bed komt soms omdat je een te warme pyjama aan hebt of omdat het gewoon te warm is in je slaapkamer.

Sommige vrouwen gaan in bed zweten door bepaalde medicatie. Maar het nachtzweten dat een gevolg is van de overgang, komt ook gerust voor als je in een hele koele kamer slaapt.

Er is dan ook een lichamelijk oorzaak aan te wijzen. In de overgang produceren je eierstokken minder oestrogeen. Je hypofyse (een gedeelte in het brein dat temperatuur regelt) krijgt door de verschillende hormoonwisselingen soms een verkeerd signaal. Jouw lichaam vermoedt dat het oververhit is en daardoor ga je zweten.

Wat kun je doen om het hevige transpireren te verminderen in de nacht?

Heb je regelmatig last van zweten in de nacht door de overgang, dan wil je natuurlijk tips en oplossingen. Die zijn er gelukkig zeker. Probeer gewoon eens uit wat bij jou het beste werkt. Helemaal voorkomen zal niet lukken, maar het wat beter uithouden, dat zeker wel.

  • Gebruik beddengoed en nachtkleding van natuurlijke materialen. Katoen ademt goed, droogt snel en voert je lichaamswarmte het beste af
  • Zorg altijd voor een slaapkamer die zo koel mogelijk is, zet een raampje open en zorg voor een goede ventilatie
  • Neem een matras dat extra goed ventileert, in een beddenspeciaalzaak kunnen ze je zeker adviseren
  • Neem geen hete douche kort voordat je gaat slapen, een koudere douche kan zeker wel
  • Drink geen koffie of alcohol kort voordat je naar bed gaat

Nachtzweten verminderen

Er zijn daarbij verschillende natuurlijke manieren die kunnen ondersteunen bij een betere nachtrust. Gezonde voeding en natuurlijke middelen kunnen oplossing bieden.

1. Kies voor gezonde voeding

Gezonde voeding kan de oplossing zijn om nachtzweten tijdens de overgang tegen te gaan. Heb je veel last van nachtzweten, laat je koffie, thee , alcohol en gekruid eten dan gewoon eens een poosje staan en kijk of je verschil ervaart.

2. Houd de bloedsuikerspiegel stabiel

Een te hoge bloedsuikerspiegel kan een van de oorzaken zijn dat jij last krijgt van het nachtzweten. Probeer de consumptie van geraffineerde suikers en koolhydraten te minimaliseren. Deze voedingsstoffen zorgen ervoor dat je bloedsuikerspiegel stijgt.

Daar tegenover zorgen groentes ervoor dat je bloedsuikerspiegel in balans blijft. Groentes bevatten voedingsstoffen die ervoor zorgen dat de bloedsuikerspiegel niet stijgt. Vergeet deze dus niet op te scheppen bij je maaltijd!

3. Stop met roken

Roken zorgt ervoor dat je bloeddruk stijgt, waardoor ook jouw lichaamstemperatuur verhoogd. Dit kan het nachtzweten verergeren of veroorzaken. Dit is misschien makkelijker gezegd dat gedaan, maar stop met roken!

4. Slaap met het raam open

Je kunt ook last krijgen van nachtzweten in een koele kamer. Als je echter in een warme kamer slaapt, is het risico op nachtzweten echter groter. Zorg daarom dat je altijd met een raam open slaapt en eventueel met een airco op warme dagen. De ideale temperatuur om te slapen is zo rond de 18 - 20 graden.

Natuurlijke middelen voor de overgang

Er zijn verschillende natuurlijke middelen die kunnen helpen bij overgangsverschijnselen, waaronder nachtzweten. Het is wel belangrijk dat de basis goed is: gezond eten, voldoende bewegen en werken aan je nachtrust.

  • Zilverkaars - helpt bij overgangsverschijnselen, waaronder nachtzweten.
  • Monnikspeper - helpt bij ongemakken rondom de menstruatie

Deze twee extracten zijn verwerkt in het product Menopauze Premium - een topkwaliteit product met natuurlijke ingrediënten dat speciaal is ontwikkeld voor vrouwen in de overgang.

Over de schrijver
Hein heeft een vergaande interesse in de effecten van voeding, leefstijl en voedingssupplementen op het menselijk lichaam. Hij doet hier veel research naar en deelt zijn kennis graag met anderen.
Reactie plaatsen