arrow_drop_up arrow_drop_down
12 december 2019 
in ADHD

Nagelbijten en ADHD: Tips om eindelijk te stoppen!

Nagelbijten bij ADHD’ers komt erg veel voor. Waarschijnlijk heeft dit te maken met het chronisch onrustige gevoel dat je als ADHD’er hebt. Het bijten op je nagels heeft vaak nadelige gevolgen… Je handen gelden een beetje als je “visitekaartje” en afgekloven nagels geven al snel een onverzorgde look. Daarnaast kan je ook aardig wat tandschade oplopen door te nagelbijten.

Ook al kan nagelbijten een tijdelijk gedrag zijn van iemand met ADHD, toch kan het ernstige, langdurige problemen veroorzaken. In dat geval wordt het onychophagia genoemd.

Onychophagia wordt beschouwd als een pathologische orale gewoonte. Het wordt gekenmerkt door chronisch, schijnbaar oncontroleerbaar nagelbijten dat erg veel schade toebrengt aan vingernagels en het omliggende weefsel.

Kortom… Heb je ADHD en bijt je al langere tijd op je nagels? Dan is het eigenlijk beter hiermee te stoppen. Maar hoe doe je dit nou?

Tips om te stoppen met nagelbijten als ADHD’er

Het allerbelangrijkste is dat je het zelf écht wilt… Stoppen met iets zonder dat je er zelf achter staat, is onbegonnen zaak. Als ADHD’er is het helemaal belangrijk om er 100% voor te gaan wanneer je een gewoonte wilt afleren. Probeer positief te denken en jezelf goed te focussen op het uiteindelijke doel: STOPPEN!

Ook is het belangrijk als ADHD’er om de situatie (waarin je op je nagels bijt) te herkennen. Je gedachtes en gevoelens staan in relatie met je gedrag. Probeer te achterhalen bij welke gedachte of bij welk gevoel je op je nagels bijt, zodat je voorzorgsmaatregelen kan treffen.

Voorbeeld: Weet je van jezelf dat je tijdens het studeren voor iets wat je heel moeilijk vindt, op je nagels begint te bijten? Plak dan je vingertoppen af met pleisters. Focus je vervolgens goed op je taak en ga geen afleiding zoeken als afleiding van het nagelbijten!

Vaak is het nog niet zo gemakkelijk om situaties te herkennen waarin je op je nagels bijt als ADHD’er. Dit komt omdat gewoontes verbonden zijn aan situaties. Het kan dus lastig zijn bepaalde situaties te bedenken, omdat je het meestal onbewust doet.

Hoe kun je dan stoppen met nagelbijten? Nou…Vraag bijvoorbeeld aan mensen die vaak bij je zijn om je te helpen én je erop te wijzen, wanneer je op je nagels bijt. Daarnaast is het ook mogelijk om in cognitieve gedragstherapie te gaan, waardoor je onder begeleiding van je gewoonte af kunt komen.

Tenslotte zijn ouderwetse manieren die speciaal zijn ontworpen om nagelbijten te voorkomen, zoals het aanbrengen van bitter smakende producten op je nagels, over het algemeen niet effectief bij mensen met ADHD. Het belangrijkste is om eerst je gedachten onder controle te hebben, zodat je een goed gevoel hebt en hier je gedrag niet onder lijdt!

Reactie plaatsen

Cookies.