12 soorten probiotische voeding op een rij!
30 januari 2019 
in Voeding
4 min. leestijd

12 soorten probiotische voeding op een rij!

Probiotische voeding is voeding met een hoge concentratie probiotica. Probiotica zijn 'goede' bacteriën die het lichaam onder andere helpen bij het verteren van voedsel. Maar waar zit probiotica precies in? In dit artikel gaan we 12 soorten voeding met probiotica verder toelichten!

Het klinkt niet echt lekker: voeding met een hoge concentratie gezonde bacteriën. Vaak associëren mensen voedsel in combinatie met bacteriën vaak als iets slechts, maar het kan juist erg gezond zijn. 

Bestel superfood poeder met probiotica

1 - Yoghurt

Yoghurt is één van de beste bronnen van probiotica. Het is eigenlijk normale melk die gefermenteerd is door goede bacteriën, zoals melkzuurbacteriën en Bifidobacteriën. Daarnaast is het eten van yoghurt geschikt voor mensen met een lactose-intolerantie.

De lactose in de melk vormt namelijk als prebiotica (voeding) gebruikt door de bacteriën in de yoghurt, waardoor het nauwelijks nog lactose bevat.

Houd er wel rekening mee dat niet alle yoghurt levende probiotica bevat. In sommige gevallen wordt de yoghurt op hoge temperatuur verwerkt, waardoor de bacteriën worden gedood.

Probiotica

2 - Kefir

Kefir is gefermenteerde, probiotische melkdrank. Het wordt gemaakt van kefirkorrels en geiten- of koemelk. Deze kefirkorrels zijn korrels van melkzuurbacteriën en gist.

Het grote verschil met yoghurt is dat bij kefir óók gist bevat en niet alleen melkzuurbacteriën. 

3 - Probiotische Green Juice

Green juices zijn tegenwoordig razendpopulair. Je krijgt namelijk in één keer een flinke portie groenten en fruit binnen, zonder dat je daar veel moeite voor hoeft te doen. 

Een goede green juice bevat ook probiotica. Het is daarbij belangrijk dat deze bacteriën goed tegen het maagzuur kunnen. De Green Juice van Natuurlijk Presteren bevat het gepantenteerde Lactorespore®, dat bekend staat om zijn hoge effectiviteit. 

Daarnaast bevat deze green juice ook prebiotische vezels. Je kunt dat zien als voeding voor de goede bacteriën. Om het af te maken zit het boordevol antioxidanten, die ook goed zijn voor de darmflora. 

Bestel superfood poeder met probiotica

4 - Zuurkool 

Zuurkool is fijngesneden kool die is gefermenteerd door melkzuurbacteriën. Het is een van de oudste traditionele probiotische voedingsmiddelen in veel Europese landen. Ook heeft zuurkool een zoutige, zure smaak en wordt het vaak gegeten in combinatie met een worst. Daarnaast kun je het maandenlang bewaren in een luchtdichte verpakking.

Naast de probiotische eigenschappen, is zuurkool ook rijk aan vezels, vitamine C, vitamine B en zout. Daarnaast bevat het de sterke antioxidanten luteïne en zeaxanthine.

5 -  Tempeh

Tempeh is een probiotisch voedingsmiddel dat gemaakt is van gefermenteerde sojabonen. Eigenlijk is het een soort stevige pastei met een nootachtige, aardse smaak, vergelijkbaar met paddestoelen. Oorspronkelijk komt het uit Indonesië, maar het is tegenwoordig overal ter wereld erg populair. Het wordt vaak gebruikt als eiwitrijke vleesvervanger.

Ook het fermentatieproces heeft een paar verassende effecten op de voedingsstoffen in tempeh. Sojabonen bevatten veel fytinezuur, een stofje dat de opname van mineralen zoals ijzer en zink belemmert.

Door de gisting wordt de hoeveelheid van dit dit stofje verlaagd, waardoor de hoeveelheid mineralen die je lichaam kan opnemen uit tempeh wordt verhoogd. Daarnaast wordt er tijdens het proces ook vitamine B12 gemaakt, wat normaal alleen voorkomt in dierlijke producten zoals vlees, vis en zuivel.

Probiotica

6 - Kimchi

Kimchi is een soort voeding met probiotica dat vaak wordt gemaakt van gefermenteerde kool in combinatie met spaanse pepers, knoflook, gember, lente-ui en wat zout. Het komt oorspronkelijk uit Korea en wordt daar bij bijna iedere maaltijd gegeten.

Kimchi bevat voornamelijk de melkzuurbacterie Lactobacillus en deze zorgt voor de zure, gefermenteerde smaak. Daarnaast is Kimchi ook een uitstekende bron van antioxidanten, mineralen en vitamines door de vele specerijen en smaakmakers die worden toegevoegd.

7 - Miso

Miso is een echte Japanse smaakmaker! Het wordt traditioneel gemaakt door sojabonen te vergisten met zout en een soort schimmel. Daarnaast wordt het ook vaak gemengd met andere ingrediënten zoals gerst, rijst of rogge. Hierdoor is een goede bron van eiwitten en vezels. Daarnaast bevat het ook veel verschillende vitamines en mineralen.

8 - Augurken

Misschien wel het meest bekende probiotische voedingsmiddel: de augurk! Wanneer deze op de natuurlijke, ouderwetse manier gemaakt worden, zijn augurken een uitstekende bron van probiotica.  Augurken bevatten maar weinig calorieën en zijn een goede bron van vitamine K. Houd er wel rekening mee dat ze vaak veel natrium (zout) kunnen bevatten.

Probiotica

9 - Kombucha

Kombucha is een gefermenteerd drankje op basis van zwarte of groene thee, appelazijn, suiker, een stukje van de Kambucha-zwam en water. In Azië wordt het veel gedronken en het internet staat vol met mogelijke gezondheidsvoordelen van dit probiotische voedingsmiddel.

10 - Karnemelk

Karnemelk is een vorm van probiotische voeding op basis van zuivel. Er zijn eigenlijk twee soorten karnemelk: traditionele en gekweekte karnemelk. De traditionele karnemelk wordt gevormd tijdens het maken van boter en bevat enkel bacteriën die er van nature in voorkomen.

De gekweekte karnemelk wordt gemaakt van vetvrije melk, waaraan kunstmatig bacteriën worden toegevoegd. Hierdoor is de traditionele karnemelk is daarom ook beter voor de gezondheid dan gekweekte karnemelk, omdat het enkel de natuurlijke bacteriën bevat.

Probiotica

11 - Natto

Dit is een gefermenteerd sojaproduct, net zoals tempeh en miso. Het heeft een kenmerkende geur, een slijmerige structuur en een sterke smaak. Klinkt heerlijk, vind je niet? Maar het is wel erg gezond! Ook is Natto is rijk aan eiwitten en vitamine K2, wat goed is voor je botten en de gezondheid.

12 - Rauwe kazen

Rauwe kazen zijn kazen die niet gepasteuriseerd zijn, waardoor de meeste bacteriën nog in leven zijn. Hierdoor worden deze kazen dan ook gezien als probiotische voedingsmiddelen. Enkele voorbeelden van dit soort kazen zijn: brie, roquefort, gorgonzola en camembert. Let op: eet geen rauwe kazen tijdens de zwangerschap!

Probiotica


Over de schrijver
Jochum Smid is biobased chemicus en heeft zich volledig gespecialiseerd in de orthomoleculaire voedingsleer. Hij ontwikkelt en selecteert de voedingssupplementen bij Natuurlijk Presteren en heeft een passie voor biohacking, wetenschap en gezonde voeding.
Reactie plaatsen