arrow_drop_up arrow_drop_down
30 januari 2019 

11 soorten probiotische voeding op een rij!

Probiotische voeding is voeding met een hoge concentratie probiotica… Probiotica zijn “goede” bacteriën die het lichaam o.a. helpen bij het verteren van voedsel. Maar welke soorten probiotische voeding zijn er precies? In dit artikel gaan we 11 soorten probiotische voeding verder toelichten!

11 soorten probiotische voeding

Het klinkt niet echt lekker… Voeding met een hoge concentratie gezonde bacteriën?! Vaak associëren mensen voedsel in combinatie met bacteriën vaak als iets slechts. Maar het kan juist erg gezond zijn en ik durf te wedden dat jij al weleens iets gegeten hebt, dat veel probiotica bevat! Hieronder vind je 11 soorten probiotische voeding:

1. Yoghurt

Yoghurt is één van de beste bronnen van probiotica. Het is eigenlijk normale melk die gefermenteerd is door goede bacteriën, zoals melkzuurbacteriën en Bifidobacteriën. Daarnaast is het eten van yoghurt geschikt voor mensen met lactose-intolerantie.

De lactose in de melk vormt namelijk als prebiotica (voeding) gebruikt door de bacteriën in de yoghurt, waardoor het nauwelijks nog lactose bevat! Handig he?

Houd er wel rekening mee dat niet alle yoghurt levende probiotica bevat. In sommige gevallen wordt de yoghurt op hoge temperatuur verwerkt, waardoor de bacteriën worden gedood.

Probiotica

2. Kefir, de probiotische melkdrank

Kefir is gefermenteerde, probiotische melkdrank. Het wordt gemaakt kefirkorrels en geiten- of koemelk. Deze kefirkorrels zijn korrels van melkzuurbacteriën en gist.

3. Zuurkool (mijn favoriet!)

Zuurkool is fijngesneden kool die is gefermenteerd door melkzuurbacteriën. Het is een van de oudste traditionele probiotische voedingsmiddelen in veel Europese landen. Ook heeft zuurkool een zoutige, zure smaak en wordt het vaak gegeten in combinatie met een worst. Daarnaast kun je het maandenlang bewaren in een luchtdichte verpakking.

Naast de probiotische eigenschappen, is zuurkool ook rijk aan vezels, vitamine C, vitamine B en zout. Daarnaast bevat het de sterke antioxidanten luteïne en zeaxanthine.

4. Tempeh

Tempeh is een probiotisch voedingsmiddel dat gemaakt is van gefermenteerde sojabonen. Eigenlijk is het een soort stevige pastei met een nootachtige, aardse smaak, vergelijkbaar met paddestoelen. Oorspronkelijk komt het uit Indonesië, maar het is tegenwoordig overal ter wereld erg populair. Het wordt vaak gebruikt als eiwitrijke vleesvervanger.

Ook het fermentatieproces heeft een paar verassende effecten op de voedingsstoffen in Tempeh. Sojabonen bevatten veel fytinezuur, een stofje dat de opname van mineralen zoals ijzer en zink belemmert.

Door de gisting wordt de hoeveelheid van dit dit stofje verlaagd, waardoor de hoeveelheid mineralen die je lichaam kan opnemen uit Tempeh wordt verhoogd. Daarnaast wordt er tijdens het proces ook vitamine B12 gemaakt, wat normaal alleen voorkomt in dierlijke producten zoals vlees, vis en zuivel.

Probiotica

5. Kimchi

Kimchi is een soort probiotische voeding dat vaak wordt gemaakt van gefermenteerde kool in combinatie met spaanse pepers, knoflook, gember, lente-ui en wat zout. Het komt oorspronkelijk uit Korea en wordt daar bij bijna iedere maaltijd gegeten.

Kimchi bevat voornamelijk de melkzuurbacterie Lactobacillus en deze zorgt dan ook voor de zure, gefermenteerde smaak. Daarnaast is Kimchi ook een uitstekende bron van antioxidanten, mineralen en vitamines door de vele specerijen en smaakmakers die worden toegevoegd.

6. Miso

Miso is een echte Japanse smaakmaker! Het wordt traditioneel gemaakt door sojabonen te vergisten met zout en een soort schimmel. Daarnaast wordt het ook vaak gemengd met andere ingrediënten zoals gerst, rijst of rogge. Hierdoor is een goede bron van eiwitten en vezels. Daarnaast bevat het ook veel verschillende vitamines en mineralen.

7. Augurken

Misschien wel het meest bekende probiotische voedingsmiddel: de augurk! Wanneer deze op de natuurlijke, ouderwetse manier gemaakt worden, zijn augurken een uitstekende bron van probiotica.  Augurken bevatten maar weinig calorieën en zijn een goede bron van vitamine K. Houd er wel rekening mee dat ze vaak veel natrium (zout) kunnen bevatten.

Probiotica

8. Kombucha

Kombucha is een gefermenteerd drankje op basis van zwarte of groene thee, appelazijn, suiker, een stukje van de Kambucha-zwam en water. In Azie wordt het veel gedronken en het internet staat vol met mogelijke gezondheidsvoordelen van dit probiotische voedingsmiddel.

9. Karnemelk

Karnemelk is een vorm van probiotische voeding op basis van zuivel. Er zijn eigenlijk twee soorten karnemelk: traditionele en gekweekte karnemelk. De traditionele karnemelk wordt gevormd tijdens het maken van boter en bevat enkel bacteriën die er van nature in voorkomen.

De gekweekte karnemelk wordt gemaakt van vetvrije melk, waaraan kunstmatig bacteriën worden toegevoegd. Hierdoor is de traditionele karnemelk is daarom ook beter voor de gezondheid dan gekweekte karnemelk, omdat het enkel de natuurlijke bacteriën bevat.

Probiotica

10. Natto

Dit is een gefermenteerd sojaproduct, net zoals tempeh en miso. Het heeft een kenmerkende geur, een slijmerige structuur en een sterke smaak. Klinkt heerlijk, vind je niet? Maar het is wel erg gezond! Ook is Natto is rijk aan eiwitten en vitamine K2, wat goed is voor je botten en de gezondheid.

11. Rauwe kazen

Rauwe kazen zijn kazen die niet gepasteuriseerd zijn, waardoor de meeste bacteriën nog in leven zijn. Hierdoor worden deze kazen dan ook gezien als probiotische voedingsmiddelen. Enkele voorbeelden van dit soort kazen zijn: brie, roquefort, gorgonzola en camembert. Let op: eet geen rauwe kazen tijdens de zwangerschap!

Probiotica

Meer van dit soort handige artikelen?

Ik hoop dat je wat hebt aan de informatie in deze blog. Heb je vragen of is er iets niet duidelijk? Stel dan gerust een vraag, zodat we deze voor je kunnen beantwoorden. Wil je op de hoogte blijven van meer van dit soort informatieve artikelen? Schrijf je dan in op onze nieuwsbrief via de onderstaande, oranje knop “Schrijf je in”.

Over de schrijver
Reactie plaatsen

Cookies.