Wat is probiotica, prebiotica en synbiotica?
30 januari 2019 
5 min. leestijd

Wat is probiotica, prebiotica en synbiotica?

Probiotica is een term die steeds vaker voorbij komt. Zo zou probiotische voeding een hoop voordelen kunnen hebben voor je gezondheid. Maar… Wat zijn probiotica dan? Wat zijn de voordelen van probiotische voeding? En welke voeding bevat probiotica? Geen stress! In deze blog vertel ik je alles wat je moet weten over probiotica en probiotische voeding.

Wat zijn probiotica?

Het idee dat er bacteriën zijn, die goed voor je zijn, is misschien een beetje raar. Wanneer je ergens een ontsteking hebt, neem je juist antibiotica (anti = tegen) om bacteriën te doden. En daarnaast zijn er tegenwoordig ook tientallen antibacteriële verschillende zepen en lotions, die bacteriën doden.

Wist je dit? De verkeerde bacteriën op de verkeerde plaats veroorzaken problemen, terwijl de juiste bacteriën op de juiste plaats voordelen kunnen hebben!

Dit is waar probiotica een rol spelen. Probiotica zijn levende micro-organismen (heel kleine, levende cellen) en dus, een soort van, gezonde bacteriën!

Er wordt op dit moment nog veel onderzoek gedaan naar probiotica. Deze probiotica komen oorspronkelijk al in de darmen voor en hebben daar een aantal belangrijke functies. Ik zal dit later verder uitleggen…

Definitie van probiotica: Levende lichaamseigen micro-organismen die helpen de darmflora gezond te houden.

Je lichaam heeft dus slechte bacteriën én goede bacteriën. Voor een goede gezondheid is het belangrijk dat de balans hiertussen goed blijft. Leeftijd, genen en voeding kunnen invloed hebben op de samenstelling van bacteriën in je lichaam.

Een fout in het balans tussen de verschillende bacteriën, wordt ook wel dysbiose genoemd. Deze dysbiose kan zorgen voor allerlei problemen in het darmkanaal. Kortom, het is dus heel belangrijk dat je een gezonde balans hebt!

Naast probiotica, is het ook handig om te weten wat Prebiotica en synbiotica is… Dit omdat deze termen veel op elkaar lijken, en je deze dus niet door elkaar moet halen.

Prebiotica en synbiotica

Het is belangrijk om eerst de basis te begrijpen. Prebiotica zijn niet-verteerbare koolhydraten die eigenlijk dienen als voedsel voor de goede- en slechte bacteriën in je darmen. De combinatie van probiotica en prebiotica, staat bekend als synbiotica. Ze hebben samen namelijk een synergetisch effect, wat betekent dat ze elkaar versterken in positieve zin.

Je spreekt van een synergetisch effect wanneer “het effect meer is dan de som der delen” (1 + 1 = 3).

Hoe werkt dat nou precies?

De meeste prebiotica zijn zogenaamde oligosacchariden. Dit zijn korte ketens van elkaar gekoppelde moleculen die niet afgebroken worden door het menselijk lichaam. Doordat deze ketens niet worden afgebroken door het lichaam, gebruiken bacteriën dit als voeding. Prebiotica zijn dus voedsel voor bacteriën!

Maar hoe krijg je nou genoeg Prebiotica (oligosacchariden) binnen? Nou… Oligosacchariden zitten in veel natuurlijke voedingsbronnen! Een aan aantal bekende voorbeelden hiervan zijn:

  • Asperges
  • Artisjokken
  • Bananen
  • Prei
  • Knoflook
  • Honing
  • Melk
  • Gerst
  • Linzen
  • Mosterd
  • Uien
  • Rogge
  • Sojabonen
  • Tomaten
  • Tarwen

Kortom, een hele boel verschillende soorten voedingsmiddelen! Genoeg voedingsstoffen voor de probiotica in je darmen zou dus geen probleem moeten zijn. Maar wat zijn nou de voordelen van probiotica?

Gezondheidsvoordelen van probotica

Probiotica lijken misschien nieuw binnen de voedingsindustrie, maar ze zijn al aanwezig in je lichaam vanaf je eerste ademhaling. Wanneer een kind geboren wordt, neemt het een aantal bekende probiotica over van de moeder. Deze goede bacteriën worden niet overgedragen wanneer een keizersnede wordt uitgevoerd.

Wist je dit? Er is aangetoond dat sommige kinderen die geboren zijn via een keizersnede last hebben van meer allergieën, een minder goed werkend immuunsysteem en lagere niveaus van goede bacteriën in de darmen.

Maar wat doen probiotica dan precies? Nou… Ze beschermen je op twee manieren. Ten eerste spelen ze een belangrijke rol in je spijsverteringskanaal. Zoals ik al eerder zei, heeft ons spijsverteringskanaal een gezond evenwicht nodig tussen goede- en slechte bacteriën. Dus, wat zit dit dan in de weg?

Het lijkt er op dat je levensstijl zowel het probleem als de oplossing is! Slechte voedingskeuzes, emotionele stress, gebrek aan slaap, overmatig gebruik van antibiotica, bepaalde medicijnen… Dit zijn allemaal factoren die het evenwicht kunnen verschuiven naar de kant van de slechte bacteriën!

Een gezond spijsverteringskanaal “verwijdert” dingen die het kunnen beschadigen, zoals schadelijke bacteriën, chemicaliën of afvalproducten. Een gezond evenwicht van de bacteriën is hier alleen wel essentieel!

Hoe dit kan? Omdat ze een bepaalde impact hebben op je immuunsysteem. Dit is de belangrijkste rol van probiotica! Je immuunsysteem beschermt je tegen ziektekiemen. Wanneer dit niet goed functioneert, zal je veel sneller last hebben van verschillende gezondheidsklachten. Wees gerust… Het is nog niet te laat! Je immuunsysteem kan nog op elk moment profiteren van het herstel van het evenwicht.

4 soorten probiotica

Er zijn een aantal verschillende soorten probiotica. De voordelen die ze mogelijk hebben voor je gezondheid, wordt bepaald door de taak die ze in je darmen verrichten. Hieronder hebben we een lijstje gemaakt van vier voorbeelden van probiotica:

1. Lactobacillus

Er zijn méér dan 50 soorten lactobacilli. Ze komen van nature voor in het spijsverteringsstelsel. Daarnaast bevatten gefermenteerde voedingsmiddelen, zoals yoghurt, ook deze bacteriën.

2. Bifidobacteriën

Er zijn ongeveer 30 verschillende soorten bifidobacteriën. Deze bacteriën zijn het grootste deel van de gezonde bacteriën in je dikke darm. Een paar dagen na de geboorte verschijnen ze in het darmkanaal. Ze worden beschouwd als dé beste bacteriën voor de gezondheid van je darmen.

3. Saccharomyces boulardii

Deze staat ook wel bekend als S. boulardii en is het enige gist-probioticum. Deze bacteriën werken van nature tegen bepaalde slechte bacteriën die bijvoorbeeld acne veroorzaken.

4. Streptococcus thermophilus

Volgens verschillende onderzoeken maakt dit probioticum hele grote hoeveelheden van het enzym lactase, waardoor het effectief is bij lactose-intolerantie.

Probiotica

Je kunt de synbiotica in je lichaam versterken door voldoende probiotische voeding binnen te krijgen. Maar wat is probiotische voeding? En welke soorten probiotische voeding zijn er allemaal? Dat leggen we je uit in ons artikel “11 soorten probiotische voeding op een rij!”.

Meer van dit soort handige artikelen?

Ik hoop dat je wat hebt aan de informatie in deze blog. Heb je vragen of is er iets niet duidelijk? Stel dan gerust een vraag, zodat we deze voor je kunnen beantwoorden. Wil je op de hoogte blijven van meer van dit soort informatieve artikelen? Schrijf je dan in op onze nieuwsbrief via de onderstaande, oranje knop “Schrijf je in”.

Over de schrijver
Lars is biobased chemicus en heeft een onuitputtelijke interesse in voeding en wetenschap. Daarnaast verdiept hij zich graag in persoonlijke ontwikkeling en vind je hem regelmatig in de plaatselijke sportschool.
Reactie plaatsen