arrow_drop_up arrow_drop_down
9 Natuurlijke Slaapmiddelen volgens de Wetenschap
19 oktober 2018 

9 Natuurlijke Slaapmiddelen volgens de Wetenschap

Een natuurlijk slaapmiddel is een kruid, extract of stof op natuurlijke basis. Het ondersteunt de nachtrust door de kalmerende werking of de aanmaak van melatonine te stimuleren. Het is ook niet verslavend en is relatief veilig voor het lichaam. Er zijn tegenwoordig zoveel natuurlijke slaapmiddelen te koop, dat veel mensen door de bomen het bos niet meer zien.

Tijd om daar verandering in te brengen! In deze blog gaan we je precies vertellen welke natuurlijke slaapmiddelen volgens de wetenschap ook écht werken. Ook leggen wij je in grote lijnen uit hoe deze slaapmiddelen werken. Wees niet bang, we maken er geen wetenschappelijk verhaal van: Gewoon begrijpbare taal! 🙂

Valeriaanwortel (#1)

Het slaapmiddel valeriaanwortel wordt al eeuwenlang gebruikt als natuurlijk middel bij om de nachtrust te ondersteunen. Het is een extract van de valeriaanwortel en wordt vaak in de vorm van een capsule ingenomen.

Valeriaan als natuurlijk slaapmiddel

 

Naast dat valeriaan kan de nachtrust kan ondersteunen, kan het ook bijdragen aan het verminderen van stress (in stress situaties). Men heeft ontdekt dat een stof (valeriaanzuur) in valeriaanwortel contact kan maken met de zogenaamde GABA-receptor.

Door contact te maken met deze receptor komt er een rustgevend stofje vrij in de hersenen (GABA). Het stofje GABA is een neurotransmitter (signaalstofje) dat zorgt voor een

Valeriaan ondersteunt een natuurlijke, gezonde slaap

In ons assortiment hebben wij een speciale ontspanningsformule genaamd Ontspannen+. Dit product combineert een aantal krachtige, natuurlijke ingrediënten die bijdragen aan het tot rust komen en kunnen helpen bij stress situaties.

Magnesium (#2)

Magnesium wordt door talloze mensen in heel NL gebruikt. Het is een mineraal dat volop voorkomt in bijvoorbeeld noten, volkorenbrood en peulvruchten. Het mineraal is niet erg bekend, maar toch speelt het een grote rol in honderden processen in het lichaam.

Magnesium als natuurlijk slaapmiddel

Een van deze processen waarbij het een rol speelt is de spierwerking en het functioneren van het zenuwstelsel. Daarom wordt magnesium ook vaak extra ingenomen door middel van een voedingssupplement, bij zowel mentale als fysieke inspanning.

Wat wij schokkend vonden om te lezen, is dat 60% van de westerse bevolking een tekort heeft aan magnesium. 60%…?! Dat zijn ongeveer 10,2 miljoen mensen in Nederland. Aangezien magnesium betrokken is bij honderden processen in het lichaam, kun je jezelf voorstellen dat dit ook voor veel klachten zorgt bij enorm veel mensen.

60% van de Westerse bevolking heeft een magnesiumtekort!

Bij deze klachten moet je denken aan vermoeidheid, krampen, weinig energie én je kunt last krijgen van allerlei mentale problemen zoals concentratie- en geheugenproblemen.

Het is echter wel belangrijk om de juiste soort magnesium te gebruiken. Er zijn namelijk verschillende soorten magnesium te koop. De ene wordt beter opgenomen dan de ander en is (helaas) ook iets duurder dan de ander.

In ons natuurlijke magnesium product hebben we alléén de best opneembare vormen gecombineerd in één product samen een enkele andere ingrediënten die bijdragen aan de werking van magnesium. Denk hierbij aan de actieve vorm van Vitamine B6: Pyridoxaal-4-fosfaat (P-5-P) en vitamine D3.

 

Griffonia extract (5-HTP) (#3)

Griffonia Simplicifolia is een plant waarvan de zaden een bijzonder stofje bevatten. Dit stofje wordt 5-HTP is een zogenaamde “voorloper” van serotonine en wordt o.a. in het lichaam gebruikt voor het aanmaken van serotonine.

Door de vernieuwde Europese wetgeving, die vaak op sterk verouderde wetenschappelijke literatuur gebaseerd is, is het helaas niet toegestaan om jullie meer te vertellen over de effecten van Griffonia extract.

We mogen je echter wel meer vertellen  over de werking van serotonine, ook wel het gelukshormoon genoemd. Dit gelukshormoon invloed op de nachtrust, de stemming en het eetgedrag.  Mensen die lijden aan een depressie hebben vaak ook een tekort aan serotonine.

Een verlaagd serotonine gehalte wordt in verband gebracht met een slechte nachtrust

Mensen die te weinig serotonine aanmaken, maken namelijk ook te weinig melatonine aan.  Melatonine (het natuurlijke slaapstofje) wordt gemaakt vanuit serotonine in de hersenen.

 

Melatonine (#4)

Melatonine is het natuurlijke slaaphormoon dat door het lichaam zelf word aangemaakt in de hersenen. Het maakt je slaperig en draagt bij aan het sneller in slaap vallen. Om deze reden wordt melatonine vaak gebruikt als natuurlijk slaapmiddel.

Naast dat het je slaperig maakt, reguleert dit natuurlijke slaaphormoon ook het dag-en-nachtritme. Het lichaam maakt op vaste tijden melatonine aan, waardoor je op regelmatige slaperig wordt en weer wakker wordt.

Melatonine maakt je slaperig en speelt een rol in het dag-en-nachtritme

Wanneer je bijvoorbeeld in het weekend een feestje hebt gehad en meer dan 2 uur later in je bed ligt dan normaal, wordt dit ritme verstoord. Je wordt vaak ook later wakker en komt daarna diezelfde avond vaak moeilijker in slaap.

Wanneer je maandag naar je werk gaat, heb je moeite om uit bed te komen. Ook dit is een teken dat het ritme verstoord is. Probeer daarom nooit later dan 2 uur na of voor je normale bedtijd naar bed te gaan. Daardoor blijft het dag-en-nachtritme zoals je gewend bent bijna altijd intact.

 

Jetlags en melatonine

Ook bij jetlags wordt het ritme erg verstoord. Normaal gesproken is het lichaam (bijvoorbeeld) gewend om rond 21:00 meer melatonine aan te maken. Maar wanneer je in een andere tijdzone zit, zal je lichaam nog steeds rond diezelfde tijd starten met melatonine aan maken.

Jetleg verhelpen met natuurlijke slaapmiddelen

Wanneer je bijvoorbeeld in een tijdzone zit waar het 6 uur vroeger is (15:00), zal het lichaam ook rond die tijd meer melatonine aan gaan maken. Hierdoor word je slaperig en kun je vervolgens ’s avonds minder goed slapen. Het gevolg: een Jetlag.

Ook kan het zijn dat het lichaam door bepaalde factoren zoals leeftijd, ongevariëerd eten of stress te weinig melatonine aanmaakt. Hierdoor kom je moeilijker in slaap en word je regelmatig wakker gedurende de nacht.

Om deze verstoringen van de nachtrust verlichten en de verminderde aanmaak van melatonine tegen te gaan, wordt vaak melatonine als natuurlijk slaapmiddel gebruikt. Best logisch toch?

In ons product Nachtrust en Stemming Premium combineren wij maar liefst 12 natuurlijke ingrediënten. Door op “Nachtrust en Stemming” te klikken, kun je meer te weten komen over dit product.

Nacht en Stemming Premium bevat 12 natuurlijke ingrediënten

 

Passiebloem (#5)

Passiebloem, ook wel Passiflora genoemd, werd al sinds de 16e eeuw in Peru gebruikt als natuurlijk kalmeringsmiddel*. Een ontspannen geest is essentieel voor een goede nachtrust.

Naast dat het gebruikt wordt als natuurlijke kalmeringsmiddel, wordt het ook steeds vaker gebruikt in tijden van stress. Van passiebloem is namelijk bekend dat het de weerbaarheid tegen stress verhoogd in stress situaties.

Het extract van de Passiebloem wordt vaak ingenomen via een capsule. Ook zijn er veel mensen die het fijn vinden om er thee van te zetten. Persoonlijk vind ik thee van passiebloem alléén niet zo lekker, maar in combinatie met andere kruiden is het goed te drinken.

Maar hé, als het voor jou werkt.. Zou ik zeker aanraden om thee van Passiebloem te maken, ondanks dat de smaak misschien niet altijd even lekker is. Een kopje thee op zich, werkt voor mij namelijk al erg rustgevend.

Passiebloem Passiflora als natuurlijk slaapmiddel

Doordat Passiebloem nog relatief weinig onderzocht is, weten wetenschappers nog steeds niet helemaal zeker welke stoffen in passiebloem nou precies verantwoordelijk zijn voor het kalmerende en rustgevende effect.

Het effect van passiebloem wordt door sommige mensen vergeleken met dat van valeriaan. Daarnaast heeft het volgens sommige wetenschappers ook een soortgelijke werking in de hersenen.

Door de kalmerende werking van Passiebloem vinden veel mensen het fijn om dit vóór het slapen gaan of in het begin van de avond.

In ons natuurlijke product Ontspannen+ combineren wij o.a. valeriaan met passiebloem en nog enkele andere natuurlijke ingrediënten die kunnen helpen in stress situaties. Voor meer informatie over dit product en de exacte werking per ingrediënt, bekijk onze webshop.

 

GABA (#6)

GABA is een stof die van nature in de hersenen wordt aangemaakt. Het heeft een kalmerend effect op het zenuwstelsel en zorgt voor een ontspannen gevoel. Tegenwoordig wordt GABA ook gebruik in de vorm van een voedingssupplement.

Door de vernieuwde Europese wetgeving, die vaak op sterk verouderde wetenschappelijke literatuur gebaseerd is, is het helaas niet toegestaan om jullie meer te vertellen over de effecten van het voedingssupplement GABA.

GABA als natuurlijk slaapmiddel

Er bestaat echter nog wel wat discussie over de exacte werking van een GABA-supplement. Volgens sommige wetenschappers wordt GABA moeilijk opgenomen in de hersenen en heeft het gebruik van GABA dus weinig effect.

Door de verwarring die nog bestaat over het gebruik van GABA als voedingssupplement, adviseren wij dan ook om eerder Valeriaan en Passiebloem te gebruiken ter ondersteuning van de nachtrust of in stress situaties.

Zoals we al eerder aangaven is ons product Ontspannen+ een ideaal natuurlijk middel bij dergelijke klachten. Het bevat namelijk een combinatie van o.a. Valeriaan, Passiebloem en Rhodiola Rosea. Door op ontspannen+ te klikken kom je meer te weten over dit product en over alle ingrediënten die dit product bevat.

 

L-Tryptofaan (#7)

L-tryptofaan is een essentieel aminozuur dat veel voorkomt in dagelijkse voeding zoals eieren, soja, kip en kaas. Met een essentieel aminozuur bedoelen we dat het niet aangemaakt wordt door het menselijk lichaam. Het is dus heel belangrijk om deze stof genoeg binnen te krijgen via voedsel.

Je moet L-tryptofaan zien als een bouwsteen voor allerlei andere stoffen in het lichaam. Een van deze andere stoffen is serotonine, het natuurlijke gelukshormoon. Hierover hebben we het eerder in het artikel ook gehad.

L-tryptofaan -> 5-HTP -> Serotonine -> Melatonine

L-tryptofaan wordt deels door middel van allerlei vitamines en mineralen omgezet naar o.a. 5-HTP, waarna het wordt omgezet kan worden in serotonine. Zoals we eerder aangaven speelt serotonine een belangrijke rol bij de nachtrust, stress en angst.

Door de vernieuwde Europese wetgeving, die vaak op sterk verouderde wetenschappelijke literatuur gebaseerd is, is het helaas niet toegestaan om jullie meer te vertellen over de effecten van het voedingssupplement L-tryptofaan.

In ons product Nachtrust en Stemming Premium combineren wij o.a. Griffonia, Valeriaan, Melatonine, L-tryptofaan en enkele andere stoffen in één natuurlijk product. Voor meer informatie kun je klikken op Nachtrust en Stemming Premium.

 

L-theanine (#8)

L-theanine wordt al duizenden jaren gebruikt en het grappige is dat veel mensen niet eens weten dat ze dit gebruiken. Dit stofje is pas in 1949 ontdekt in thee door een Japanse wetenschapper. Alhoewel L-theanine het meest voorkomt in thee, komt het ook voor in sommige paddenstoelen. Het zorgt in thee voor een typische bittere smaak.

Door de vernieuwde Europese wetgeving, die vaak op sterk verouderde wetenschappelijke literatuur gebaseerd is, is het helaas niet toegestaan om jullie meer te vertellen over de effecten van L-theanine. We adviseren je daarvoor zelf even onderzoek te doen via een orthomoleculaire kennisbron.

Groene thee met L-theanine

Iedereen kent het wel: even lekker een kopje thee voor het slapengaan. Let er alleen wel op dat je geen grote hoeveelheden thee drinkt voor het slapen gaan. Thee (van theebladeren) bevat namelijk naast L-theanine ook cafeine. Cafeine is een stimulerend middel dat er juist voor kan zorgen dat je moeilijker in slaap komt. Houdt het dus bij maximaal één kopje thee voor het slapen gaan.

Drink niet teveel thee voordat je gaat slapen

Als je toch grote hoeveelheden thee zou willen drinken voor het slapen gaan, wat wij absoluut niet aanraden… Aangezien je dan om het uur naar het toilet moet (haha)… Zou je kunnen kiezen voor een kruidenthee, zonder cafeïne.

Ons product Ontspannen+ bevat zowel Valeriaan, Passiebloem, Rhodiola, L-theanine en nóg meer ingrediënten. Wanneer je benieuwd bent naar dit product, bezoek dan onze webshop.

 

Vitamines en mineralen (#9)

Vitamines en mineralen zijn essentieel voor een goede nachtrust. Officieel zou je dit niet kunnen zien als een natuurlijk slaapmiddel… Maar toch willen we het graag hier verder toelichten omdat het binnen krijgen van genoeg vitamines en mineralen enorm belangrijk is voor de nachtrust.

We hebben het in dit artikel al vaker gehad over bepaalde omzettingen van de ene stof in de andere. Deze omzettingen vinden vaak niet uit zichzelf plaats. Daar zijn vaak bepaalde vitamines en mineralen voor nodig.

Groenten en fruit slaapmiddel

 

De vitamines en mineralen worden als soort “hulpstoffen” gezien om een bepaalde stof om te zetten in een anderen. Door gevarieerd te eten kun je vaak het grootste deel van alle vitamines en mineralen binnen krijgen.

Met gevarieerd eten bedoelen we vooral voldoende groenten en fruit. Maar ook noten, volkoren producten en eventueel wat vis of vlees. Het is allemaal heel logisch eigenlijk. Lukt het je toch niet om voldoende vitamines en mineralen binnen te krijgen, dan kun je gebruik maken van een natuurlijke multivitamine.

Een natuurlijke multivitamine kan helpen voorkomen dat je voedingsstoffen tekort komt

In ons assortiment hebben we een product genaamd Premium Multi dat een enorm veel verschillende soorten natuurlijke vitamines en mineralen bevat. Ook hebben we daar nog enkele plantenextracten aan toegevoegd en sterke antioxidanten. Antioxidanten helpen het lichaam te beschermen tegen schadelijke stoffen. Door op Premium Multi te klikken kun je meer te weten komen over dit product.

Help je ons? 🙂

We hebben enorm veel tijd gestoken in het lezen van artikelen en het schrijven van dit artikel. Je zou ons enorm helpen als je deze blog even deelt op social media! Dit kun je doen door eenvoudig op de knop “delen” te klikken rechts bovenin.

Als je op de hoogte wil gehouden worden van nieuwe artikelen die wij voor je schrijven, schrijf je dan even in op onze nieuwsbrief. Dit kun je doen door eenvoudig op “Inschrijven” te klikken, rechts bovenaan de pagina. Heel erg bedankt alvast!

Over de schrijver
Jochum Smid is biochemicus en heeft zich volledig gespecialiseerd in de orthomoleculaire voedingsleer. Hij ontwikkelt en selecteert de voedingssupplementen bij Natuurlijk Presteren en heeft een passie voor biohacking, wetenschap en gezonde voeding.
Lia Bouwens
Door

Lia Bouwens

op 13 November 2018

Lekker duidelijke uitleg 👍🏻

Jetty
Door

Jetty

op 14 November 2018

Wat een fantastische uitleg Jochum en wat een aandacht word er aan jullie producten besteed alvorens het " op de markt " komt !! Groot compliment !! Jetty.

Yvette
Door

Yvette

op 14 November 2018

Goed en helder artikel, Jochum! Jullie gaan duidelijk niet over één nacht ijs alvorens een product op de markt te brengen.

Reactie plaatsen

Cookies.