Magnesium slikken voor het slapengaan? Dit zijn de 5 voordelen voor je nachtrust
17 januari 2023 
5 min. leestijd

Magnesium slikken voor het slapengaan? Dit zijn de 5 voordelen voor je nachtrust

Is magnesium slikken voor het slapengaan ook iets waar jij baat bij zou kunnen hebben? Veel mensen hebben slaapproblemen, waardoor ze zich overdag moe en prikkelbaar voelen. Slecht slapen kan een grote impact hebben op je gezondheid, maar gelukkig kan magnesium helpen.

Dit mineraal is namelijk betrokken bij de aanmaak van de stoffen die je nodig hebt om goed te kunnen slapen en tevens heeft het een positieve invloed op je zenuwstelsel. In deze blog leggen we uit waarom magnesium voor het slapengaan kan helpen voor een goede nachtrust.

Als je regelmatig slecht slaapt, kan het zijn dat dit veroorzaakt wordt door een tekort aan magnesium. Een tekort aan dit mineraal kan ontstaan door verschillende oorzaken.

Zo wordt er tegenwoordig veel bewerkte voeding gegeten. Hoe meer voeding bewerkt wordt, hoe meer magnesium er verloren gaat. Vergeleken met vroeger krijgen we dan ook heel wat minder magnesium binnen.

Daarnaast zorgt stress ervoor dat je lichaam meer magnesium verbruikt. Het mineraal is nodig voor de aanmaak van neurotransmitters en je hebt het nodig om te kunnen ontspannen.

Ook darmproblemen kunnen achter een tekort aan magnesium zitten. Als je last van PDS of lekkende darm syndroom hebt, kan je lichaam minder goed voedingsstoffen (en dus ook magnesium) opnemen. Verder kunnen gebruik van alcohol en cafeïne zorgen voor een gebrek aan magnesium.


Magnesium speelt een belangrijke rol bij ontspannen en de slaap. Dit zijn de voordelen van magnesium voor de nachtrust.

1. Ondersteuning bij stress

Om in slaap te kunnen vallen en goed door te kunnen slapen, moet je je kunnen ontspannen. Wanneer je gestrest bent, kun je zowel lichamelijk als geestelijk gespannen zijn, wat slapen moeilijk kan maken.

Magnesium is belangrijk bij het proces om tot ontspanning te komen. Het activeert het parasympathische zenuwstelsel, dat zorgt voor ontspanning en rust [1]. Dit doet het door de afgifte van neurotransmitters te reguleren, die signalen door het zenuwstelsel en de hersenen sturen.

Daarnaast bindt magnesium zich aan de GABA receptoren. GABA is een neurotransmitter die ervoor zorgt dat zenuwactiviteit afneemt, waardoor je je rustiger voelt en sneller in slaap kunt vallen.

Wist je dat? Slaapmiddelen werken op dezelfde GABA receptoren als magnesium, wat ze zo effectief maakt. Magnesium heeft hetzelfde effect, alleen dan op een natuurlijke manier.

2. Minder moe overdag

Een gebrek aan magnesium kan zorgen voor een vicieuze cirkel van vermoeidheid. Doordat je slecht slaapt, voel je je overdag oververmoeid, maar je slaapt weer slecht, waardoor je je alleen maar vermoeider gaat voelen. Door magnesium aan te vullen, kun je deze cirkel doorbreken.

Een goede nachtrust helpt je overdag fitter te voelen. Je kunt meer doen, bijvoorbeeld lekker gaan sporten, waardoor je zorgt voor een gezonde moeheid aan het einde van de dag. En dat zal het makkelijker maken om snel in slaap te vallen en goed door te slapen.

3. Nodig voor de aanmaak van melatonine

Je lichaam maakt verschillende stoffen aan om goed te kunnen slapen. Melatonine is een van die stofjes. Het wordt aangemaakt door de pijnappelklier onder invloed van licht. Als het donker wordt gaat de productie van melatonine omhoog, zodat je je slaperig gaat voelen. Melatonine is dus nodig om in slaap te kunnen vallen en goed door te slapen.

Hierbij is magnesium ook van belang, het is een hulpstof (co-factor) die nodig is om melatonine aan te kunnen maken. Heb je een tekort aan magnesium, dan raakt dus ook de productie van melatonine verstoord en dat kan zorgen voor slaapproblemen.


4. Ondersteuning van het slaapritme

Zoals gezegd is magnesium dus belangrijk om melatonine aan te maken. Het lichaamseigen melatonine zorgt voor een regelmatige slaapritme. Dit is je biologische klok, die ervoor zorgt dat je ‘s avonds slaperig wordt en ‘s ochtends fit weer wakker wordt.

Deze biologische klok reageert op de signalen van licht en donker die je binnenkrijgt, waardoor je lichaam de juiste hormonen gaat aanmaken, waaronder melatonine. Dit slaap-waakritme is dus heel belangrijk om goed te kunnen slapen.

5. Magnesium voor rusteloze benen

Wie last heeft van rusteloze benen (RLS) kan mogelijk ook baat hebben bij magnesium. Rusteloze benen is een aandoening waarbij je de onweerstaanbare prikkel voelt om je benen te blijven bewegen. Dit kan er ‘s nachts voor zorgen dat je niet in slaap kunt vallen. Onderzoek lijkt erop te wijzen dat een tekort aan magnesium hier een rol bij speelt.

Het verband tussen magnesium en RLS is nog niet voldoende aangetoond bij mensen zonder verdere klachten. Wel lijkt er bewijs te zijn dat magnesiumtekort een rol speelt bij mensen bij wie het rusteloze benen syndroom zich ontwikkelt tijdens de zwangerschap of wanneer ze dialyse krijgen.

Wil jij magnesium gaan gebruiken voor het slapen? Er zijn verschillende vormen van dit mineraal en niet allemaal zijn ze door het lichaam allemaal even goed op te nemen.

Vormen van magnesium die je beter kunt vermijden, zijn: magnesiumoxide, magnesiumhydroxide en magnesiumchloride. Deze kunnen door het lichaam nauwelijks worden opgenomen. Daarnaast kunnen ze diarree veroorzaken. Ze zijn dan ook officieel geregistreerd als laxeermiddel.

De beste vormen van magnesium zijn magnesiumcitraat en magnesiumbisglycinaat. Dit zijn organisch gebonden vormen van magnesium, waardoor ze door het lichaam makkelijk kunnen worden opgenomen en gebruikt. Ons magnesium supplement bevat een combinatie van deze vormen van magnesium plus nog extra taurine, vitamine B6 en vitamine D3.

Door magnesium met taurine en actieve vitamine B6 en D3 te combineren, wordt de opname van dit mineraal nog bevorderd. Je lichaam heeft er dus nog sneller de beschikking over.


Over de schrijver
Mirjam voelde zich als kind al verbonden met de natuur. Daaruit voortvloeiend komt een grote passie voor gezondheid, natuurlijke geneeswijzen en gezonde voeding. Verder is ze gek op lezen, yoga & schrijven. Als het lekker weer is buiten, gaat ze er graag op uit om nieuwe wandelpaden te ontdekken.
Reactie plaatsen