Het Rusteloze Benen Syndroom: Oorzaken, symptomen en wat kun je er tegen doen?
12 september 2022 
5 min. leestijd

Het Rusteloze Benen Syndroom: Oorzaken, symptomen en wat kun je er tegen doen?

Het rusteloze benen syndroom, ook wel restless legs genoemd, is een neurologische bewegingsstoornis waarmee je een sterke drang krijgt om bewegingen uit te voeren met je benen.

Hierdoor ervaar je klachten met slapen en is het lastig om een langere tijd stil te zitten. Wil je weten wat het rusteloze benen syndroom precies is en wat je er tegen kan doen? Lees dan snel verder. 

Wat is rusteloze benen syndroom (RLS)? 

Het rusteloze benen syndroom is een relatief onschuldig probleem wat geen kwaad kan voor je gezondheid. Desondanks kan het wel heel vervelend en hinderlijk zijn. 

De drang om te bewegen kan zorgen voor onrust en slapeloze nachten, omdat het lastig is om te ontspannen en je rust te vinden. Ook lang stilzitten is vaak een grote opgave. Hoewel het rusteloze benen syndroom bij iedereen voor kan komen, zijn er wel een aantal triggers die het syndroom kunnen versterken. 

Hierbij moet je denken aan een zwangerschap, het gebruik van bepaalde medicijnen of een minder goede werking van de nieren. Ook het roken van sigaretten en het gebruik van alcohol kunnen restless legs op een negatieve manier triggeren. We gaan hier in de volgende hoofdstukken nog verder op in!

Symptomen van het rusteloze benen syndroom 

Het rusteloze benen syndroom kenmerkt zich door een aantal symptomen. Deze symptomen hoeven niet altijd voor te komen, maar er is wel een algehele trend zichtbaar bij mensen die klachten ervaren. Symptomen die mensen veelal ervaren zijn met restless legs zijn: 

  • Pijn aan de benen
  • Een brandend gevoel in de benen
  • Het ervaren van elektrische schokken in de benen
  • Het ervaren van jeuk
  • Een trekkend gevoel in de benen
  • Kleine tintelingen in de benen of heupen

De constante dwang om met de benen te bewegen is een van de meest voorkomende symptomen. Hoewel veel oorzaken neurologisch worden geacht, zijn er ook een aantal triggers die rusteloze benen kunnen veroorzaken. 

De oorzaken van het rusteloze benen syndroom

De oorzaken van het rusteloze benen syndroom zijn vaak niet helemaal duidelijk. Vaak wordt gedacht dat het syndroom neurologisch van aard is, maar er kunnen ook andere factoren een rol spelen. Zo kunnen er een aantal aandoeningen aan ten grondslag liggen: 

  • Suikerziekte
  • Nierfalen
  • Ziekte van Parkinson
  • Neuropathie
  • Reumatoïde artritis

Een tekort aan B12 of IJzer uit voeding kunnen tevens een oorzaak zijn van het rusteloze benen syndroom en kan daarbij zwangerschap een grote factor spelen bij RLS.

Wat kun je doen tegen rusteloze benen in de nacht? 

Wanneer je rusteloze benen in de nacht ervaart dan kan dat je hele nachtrust verstoren. Je probeert te rusten maar je ervaart ondertussen ook de dwang om te moeten bewegen. Zeker wanneer je je nachtrust nodig hebt kunnen de restless legs zeer vervelend zijn en veel stress opleveren. 

Ondanks dat er geen medicatie beschikbaar is zijn er toch een aantal maatregelen die je kan nemen om de restless legs te verminderen. 

1. Inname van ijzer en B12 door gevarieerd dieet 

IJzer en vitamine B12 uit voeding (bijv. grasgevoerd rood vlees en biologische eieren) kunnen de symptomen van het rusteloze benen syndroom verminderen. Deze vitaminen ondersteunen de hersenen en het functioneren van de zenuwen in het lichaam. 

Een tekort aan ijzer of vitamine B12 kan tintelingen en een gebrek aan gevoel in de benen opleveren. Wanneer je last hebt van rusteloze benen kan het dus raadzaam zijn om de inname van B12 en iJzer via dierlijke voedingsbronnen te verhogen.

2. Vermijd triggerende voedingsstoffen 

Het is ook verstandig om bepaalde voedingsstoffen juist te vermijden. Zo kunnen voedingsmiddelen met cafeïne en alcohol de zenuwen stimuleren en onrust veroorzaken. Voorbeelden van voedingsmiddelen die je het beste kan laten staan zijn: 

  • Koffie
  • Thee
  • Energiedrankjes
  • Chocolade
  • Soda
  • Gefrituurde voeding
  • Voeding met een hoge concentratie suikers
  • Alcohol

3. Neem een warm bad of oefeningen 

Het nemen van een warm bad of het uitvoeren van oefeningen kan helpen om de klachten van restless legs te verminderen. Met het nemen van een warm bad of lichte inspanning neemt de doorbloeding in je benen toe. Hierdoor kan je minder klachten ervaren en zal het een ontspannen gevoel bevorderen. 

4. Warme baden en massages 

Met een warm bad of lichte massage stimuleer je de doorbloeding. Hierdoor kunnen je spieren ontspannen wat bijdraagt aan een vermindering van de klachten. 

5. Temperatuurwisselingen

Doormiddel van een warme kruik of een zak ijs kun je middels temperatuurwisselingen de doorbloeding en de zuurstoftoevoer naar de benen beïnvloeden. De temperatuurwisselingen kunnen het zenuwstelsel triggeren wat een positief effect kan hebben op de symptomen van het rusteloze benen syndroom. 

6. Ontspanningstechnieken 

Met de dwang om te bewegen is ontspanning des te belangrijker. Goede ontspanningsoefeningen kunnen hierbij helpen. Probeer bijvoorbeeld ademhalingstechnieken uit of probeer yoga oefeningen uit te voeren. 

7. Oefeningen

Je benen meer gebruiken voor het slapen gaan kan helpen om de symptomen te verlichten. Je kan bijvoorbeeld een stukje gaan wandelen, maar ook het uitvoeren van eenvoudige oefeningen, zoals het opstaan van een stoel, kan helpen. Daarbij kunnen verschillende fitness en yoga oefeningen een positief effect hebben. 

Over de schrijver
Hein heeft een vergaande interesse in de effecten van voeding, leefstijl en voedingssupplementen op het menselijk lichaam. Hij doet hier veel research naar en deelt zijn kennis graag met anderen.
Reactie plaatsen