arrow_drop_up arrow_drop_down
5 januari 2020 

Is teveel eiwit slecht voor je botten?

Steeds vaker hoor je dat (te veel) eiwitten slecht zijn voor de botten. Maar is dat eigenlijk wel zo? Tegenwoordig lijkt het wel of alles slecht voor je is: eerst de vetten, daarna de koolhydraten en steeds vaker zijn ook de eiwitten de dupe.

In dit artikel gaan we je uitleggen waarom sommige mensen denken dat eiwitten slecht voor de botten zijn en waarom dit niet het geval is.

Invloed eiwitten op botten

Een hogere inname van eiwit zorgt (vaak) voor een hoger calciumgehalte in de urine. Twee mogelijke verklaringen voor dit fenomeen zijn:

  • Het lichaam neemt extra calcium uit de botten op om de zuurbelasting, veroorzaakt door verhoogde eiwitinname, te bufferen. Dit zou ertoe kunnen leiden dat een verhoogde inname van eiwit ten koste gaat van de kwaliteit van de botten (botverlies).
  • De meeste studies die onderzoek gedaan hebben naar dit fenomeen (verhoogt calciumgehalte i.c.m. verhoogde eiwitinname), maken bijna allemaal gebruik van dezelfde primaire eiwitbron: zuivel. Het verhoogde gehalte calcium in de urine is dus een logisch gevolg van een hogere inname calcium.

Hogere calcium inname = hogere calcium uitscheiding.

Om te kunnen bepalen of een verhoogde eiwitinname echt ten koste gaat van de botten, is kijken naar de uitscheiding van calcium dus niet voldoende. Er wordt in de meeste gevallen namelijk ook veel meer calcium ingenomen. Hierdoor hebben we vooral gekeken naar onderzoeken die ook de opname van calcium hebben onderzocht.

Uit deze onderzoeken bleek dat eiwitten in voedsel de opname van calcium bevordert en dat een verhoogde eiwitinname juist de botgroei stimuleert en botverlies vertraagt. Een eiwitarm dieet zorgt daarnaast voor een verhoogde kans op (heup)fracturen, wat suggereert dat een eiwitarm dieet slecht is voor de kwaliteit van je botten.

Hoe zit het dan precies?

Zoals we al zeiden, verhogen eiwitten de opname van calcium in het lichaam. Er wordt dus simpelweg meer calcium uit je voeding gehaald, waardoor er meer calcium in je lichaam lichaam terecht komt en minder calcium in je ontlasting.

Dit overschot aan calcium wordt hierna door het lichaam uitgescheiden via de urine, wat resulteert in een verhoogde concentratie calcium in de urine. De hoeveelheid calcium die via de urine wordt uitgescheiden is echter wel lager dan de hoeveelheid calcium die in de ontlasting zou zijn achtergebleven. Dit wijst er dus op dat er méér calcium wordt opgenomen in het lichaam (calciumretentie) bij een verhoogde eiwitinname.

Conclusie: Verhoogde eiwitinname is niet schadelijk voor de botten

Een verhoogde eiwitinname zorgt voor een verhoogde concentratie calcium in de urine. Dit is echter een gevolg van de verhoogde opname van calcium uit voeding, veroorzaakt door de verhoogde eiwitinname.

Ook blijkt uit onderzoek dat een verhoogde inname van eiwit zelfs botgroei stimuleert en botverlies vertraagt. Al met al kun je zeggen dat eiwitten dus niet schadelijk zijn voor de botten en dat het zelfs een beschermd effect kan hebben op de botten.

Een verhoogde inname van eiwit kan een beschermend effect hebben op de botten

Bronnen

Artikel 1: “Excess dietary protein can adversely affect bone. (1998)” door Barzel US, Massey LK.

Artikel 2: “Dietary protein and calcium interact to influence calcium retention: a controlled feeding study. (2009)” door Hunt JR, Johnson LK, Fariba Roughead ZK.

Artikel 3: “Meta-analysis of the effect of the acid-ash hypothesis of osteoporosis on calcium balance. (2009)” Door Fenton TR

Artikel 4: “Protein intake, calcium balance and health consequences. (2012)” door Calvez JArtikel

Artikel 5: Comparison of high vs. normal/low protein diets on renal function in subjects without chronic kidney disease: a systematic review and meta-analysis. (2014)” door Schwingshackl L, Hoffmann G.

Artikel 6: “Dietary protein and bone health: a systematic review and meta-analysis from the National Osteoporosis Foundation. (2017)” door Shams-White MM

Reactie plaatsen

Cookies.