arrow_drop_up arrow_drop_down
Wat te doen tegen vliegangst
13 december 2018 

Wat te doen tegen vliegangst

Er zijn veel angsten in het leven waar een hoop mensen last van hebben. Een bekend voorbeeld is de angst voor slangen of spinnen, maar ook het verliezen van familie of goede vrienden. Aan de andere kant zijn er ook minder bekende en besproken angsten, zoals vliegangst. Eigenlijk raar dat dit minder besproken wordt, toch? Er zijn namelijk miljoenen mensen die vliegangst ervaren. Voor hun zijn vliegtuigreizen het ergste wat er is…

Herken jij jezelf hierin? Breek het zweet jou ook uit wanneer je alleen al aan een vliegtuig denkt? Dan heb jij last van vliegangst. Maar wees gerust, je bent echt niet alleen… Eén op de drie Nederlanders kampt hier namelijk mee. Speciaal voor jou en al die andere Nederlanders zijn wij op onderzoek uit gegaan. Na het lezen van deze blog zal het voor jou duidelijk zijn wat je kan doen tegen stress situaties zoals bij vliegangst.

“Vliegangst is een erkende en geclassificeerde fobie die miljoenen mensen over de hele wereld treft.” – Alexia Touboul, klinisch directeur Banyan Treatment Center

Relax en ontspan jezelf

We beginnen bij het begin (wel zo makkelijk natuurlijk, haha!). Om de angst zo veel mogelijk te onderdrukken, is het belangrijk dat je met een gerust gevoel op reis gaat. Zorg daarom dat je ruim van te voren begint met je spullen verzamelen en je koffers inpakken. Daarnaast is het ook belangrijk dat je op tijd vertrekt richting het vliegveld. Ga ook op het vliegveld alvast richting de gate, zodat je zeker weet dat je geen onnodige stress op jezelf afroept.

Ook is het belangrijk om zo veel mogelijk afleiding te zoeken, zodat je niet constant bezig bent met de vlucht die komen gaat. Gelukkig is een vliegveld een walhalla van afleidingen… Ga bijvoorbeeld even lekker shoppen of lees een leuk tijdschrift. Probeer zo min mogelijk bezig te zijn met het idee dat je zometeen zelf in een vliegtuig gaat stappen.

vliegangst

Probeer vertrouwen te hebben

Wist je dat een vliegtuig het veiligste vervoersmiddel is dat er bestaat? Zeker wanneer je een vliegtuig vergelijkt met een auto (het minst veilige vervoersmiddel dat er bestaat), zou je jezelf niet druk hoeven maken. De kans dat er iets gebeurt met een vliegtuig tijdens de vliegreis is 1 op 11 miljoen! Daarom is het belangrijk om op de veiligheid van een vliegtuig te vertrouwen. Daarnaast worden vliegtuigen ook nog eens steeds moderner én dus ook veiliger.

Voordat een vliegtuig de lucht in gaat, wordt deze uitgebreid gecontroleerd. Wanneer er zelfs al iets kleins niet klopt, mag het vliegtuig niet vertrekken. Daarnaast is een vliegveld een van de veiligste plekken van een land en worden passagiers én personeelsleden uitzonderlijk gecontroleerd. Het is dus helemaal nergens voor nodig om zo gestresst te worden. Eigenlijk zou je jezelf juist heel veilig moeten voelen op een vliegveld en in een vliegtuig…

Let op je voeding

Veel mensen ervaren toch veel angst wanneer het vliegtuig begint met opstijgen. Daarnaast kan het eenmaal in de lucht ook voorkomen dat er turbulentie plaatsvindt. Zelfs wanneer je erg ontspannen aan je reis begint, zul je deze vliegangst ervaren. Maar wat kun je hier nou tegen doen? Iets wat je echt kan helpen te ontspannen, is heel erg goed op je voeding letten voor en tijdens je vliegreis.

“Your diet is a bank account. Good food choices are good investments.” – Bethenny Frankel, auteur

Eerst zullen we je vertellen wat je niet moet eten: twee grote boosdoeners van angst/stress zijn cafeïne en suikers. Vooral de inname van cafeïne kan er voor zorgen dat je erg opgejaagd en nerveus wordt. Ook veel suikers kunnen er voor zorgen dat de nervositeit komt aanwakkeren. Drink dus geen koffie of energiedrank en eet geen hele reep chocolade op voor je vliegreis….

Maar wat moet je nou wel eten? De voeding die je het beste kunt eten tijdens stress-situaties is een vetarme, vezelrijke en koolhydraatrijke voeding (zilvervliesrijst, volkorenproducten). Dit kalmeert zonder energie te verminderen en geeft je de voedingsstoffen die je nodig hebt om het immuunsysteem te versterken. Er zijn ook verschillende natuurlijke voedingssupplementen waarvan is bewezen dat ze een positieve bijdrage kunnen leveren tijdens stress-situaties. Het zou je dus enorm kunnen helpen om deze supplementen te overwegen, voorafgaand aan je vliegreis.

Zink

Het is algemeen bekend dat zink een tal aan voordelen heeft voor ons lichaam en onze gezondheid. Misschien minder bekend is dat zink een positieve bijdrage kan leveren tijdens stress-situaties. Zink draagt namelijk bij aan de normale weerstand tegen stress. Daarnaast helpt het ook bij geestelijke druk, spanning en inspanning. Probeer dus voldoende zink te consumeren voordat je op reis gaat. Dit kan je een hoop stress besparen in spannende tijden en zorgt zo dus voor evenwicht in stress-situaties.

Valeriaan

Dit is een natuurlijk kruidenmiddel uit de wortels van de Valeriana Officinalis plant. Het extract van deze plant ondersteunt een natuurlijke, gezonde slaap.  Wanneer je op reis gaat en vliegangst ervaart, zul je waarschijnlijk niet even lekker een dutje doen in het vliegtuig… Vaak hoor je van mensen dat ze naar synthetische middelen grijpen om toch nog wat tot rust te komen. Valeriaan bevordert de nachtrust op een natuurlijke manier!

vliegangst

Passiebloem

Passiebloemen staan bekend om de prachtige bloemen, maar wist je dit? Het wordt al decennia gebruikt in Nederland en andere landen omdat het een kalmerende werking heeft. Dit natuurlijke kalmeringsmiddel kan jou dus erg helpen in stress-situaties. De inname ervan verhoogt de weerbaarheid tegen stress, waardoor het erg effectief is in tijden van stress (zoals tijdens je vlucht).

vliegangst

Kamille

Kamille is een plantje dat héél veel voorkomt in Europa en bekend staat om zijn ontspannende werking. Je kent het misschien wel van de thee? Ook van kamille is het bewezen dat het ons helpt ontspannen, waardoor ook dit natuurlijke voedingssupplement een positieve bijdrage kan leveren tijdens stress-situaties.

vliegangst

Hop

Nee, dit wordt niet alleen maar gebruikt om bier mee te brouwen… Alhoewel het zeker geen verkeerde keuze is om een flesje bier te drinken tegen je vliegangst. Dit extract van de Humulus Lupulus plant staat al jaren bekend om zijn rustgevende werking. Daarnaast bevordert het ook nog eens een goede nachtrust. Ook dit natuurlijke voedingssupplement kan dus een positieve bijdrage leveren tijdens stress-situaties.

vliegangst

Kortom, het is erg belangrijk dat je voorafgaand aan je vliegreis goed op je voeding let. Dit omdat voeding kan bijdragen aan het verminderen van stress en zo jij zo dus minder last zou kunnen hebben van je vliegangst.

Ontspannen+

Speciaal voor stressvolle situatues, hebben wij bij Natuurlijk Presteren het product Ontspannen+ ontwikkeld. Ontspannen+ helpt het lichaam tijdens stressvolle situaties geheel te ontspannen op een natuurlijke manier. Het product bevat een krachtige combinatie van zes verschillende kruidenextracten, waaronder de vier kruiden genoemd in dit artikel.

Voor wie dit geschikt is?

Ben je regelmatig gestresst? Dan is Ontspannen+ misschien iets voor jou! Ontspannen+ is een sterke, natuurlijke formule die het lichaam optimaal helpt ontspannen. Het werkt kalmerend en is effectief in tijden van stress. Daarnaast bevordert ook nog eens de nachtrust!

Ontspannen+ is er dus voor die stressvolle momenten om je te ondersteunen op een natuurlijke manier. Door de kalmerende werking en de nachtrust bevorderende eigenschappen, helpt Ontspannen+ je door zulke stressvolle situaties (zoals voor en tijdens een stressvolle vliegreis) heen.

 

Ontspannen natuurlijk middel

 

Blijf goed ademhalen

Eenmaal in het vliegtuig, zijn er een aantal dingen die je kunt doen. Het belangrijkste is dat je bewust bent van je ademhaling. Dit kan je namelijk heel erg helpen bij het onder controle houden van je vliegangst. Hoe je dit goed doet? Adem rustig in door je buik, niet hoog via je borst. Wanneer je stress ervaart (bijvoorbeeld tijdens het opstijgen), heb je al snel de nijging om ‘hoger’ te gaan ademen.

Oefening: Adem rustig, diep door de neus is. Adem vervolgens uit door de mond tot je helemaal ‘leeg’ bent. Voel vanzelf weer wanneer een ademhaling opkomt en doe het vervolgens opnieuw. Probeer je te concentreren op iets leuks. Herhaal dit een aantal keer, tot je jouw spieren vanzelf voelt ontspannen.

Denk aan iets leuks en zorg voor afleiding

Tijdens de oefening die we zojuist beschreven, helpt het mee om je te concentreren op iets leuks. Dit speelt een erg grote rol bij vliegangst. Probeer dus bijvoorbeeld te visualiseren waarom je in het vliegtuig zit en wat de eindbestemming is. Denk aan wat er komen gaat: lekker op het strand liggen met een heerlijke ijskoude cocktail in het zonnetje, nieuwe mensen leren kennen en prachtige vreemde plekken ontdekken.

Een vliegreis betekent vaak het begin van iets leuks. Waarschijnlijk zitten er een paar heerlijke dagen voor je aan te komen. Doe daarom je ogen dicht en luister naar relaxte muziek. Dit zorgt voor veel meer ontspanning dan constant alle doemscenario’s door je hoofd halen. Daarnaast helpt het bijvoorbeeld ook om afleiding te zoeken in een boek of film. Ben je daar niet van? Maak een kruiswoordpuzzel, speel een spelletje op je telefoon of praat met de gene naast je (tenzij diegene ligt te slapen natuurlijk, haha!)

Waar kom je vliegangst eigenlijk vandaan?

Waarschijnlijk heb je jezelf dat wel eens afgevraagd. Dit is namelijk wel erg belangrijk… Je gedachten kunnen je gevoel beïnvloeden. Wanneer je constant bezig bent met wat er zou kunnen gebeuren, ga je jezelf hier automatisch naar voelen en gedragen.

Voorbeeld: Je gaat op vakantie met je ouders. Het enige waar je ouders aan kunnen denken is een heerlijke cocktail aan het strand, een lekkere duik in het zwembad of het feit dat jullie elke avond uit eten gaan de komende dagen. Het enige waar jij aan kunt denken is het feit dat je vliegtuig ieder moment kan neerstorten en dat het wel eens je laatste reis kan zijn.

Vraag jezelf af: waar is deze angst nou eigenlijk op gebaseerd? Probeer de diepere oorzaak te achterhalen, om ze de bron van de angst aan te pakken. Vaak hebben mensen met vliegangst van zichzelf problemen met vertrouwen, waardoor ze bang zijn om hun lot in de handen van een piloot te leggen.

Een andere oorzaak van vliegangst is claustrofobie, het idee dat ze opgesloten zitten in een ruimte op duizenden meters hoogte. Probeer juist die angsten dus aan te pakken en het vliegen wordt vanzelf een stuk leuker.

Al de praktische tips in deze blog kunnen je helpen met het overwinnen van je vliegangst. Zoals je nu waarschijnlijk wel doorhebt, zit het grotendeels allemaal tussen de oren. Door jezelf dus echt bezig te houden met de genoemde technieken, kun je jezelf veel stress besparen onderweg naar je vakantiebestemming. Wel hebben wij zo’n vermoeden dat je nog niet wist van het gebruik van de genoemde voedingssupplementen die kunnen helpen in stress situaties. Geen probleem… Daarom zijn wij er nou juist!

Help je ons? 🙂

We hebben enorm veel tijd gestoken in het lezen van artikelen en het schrijven van dit artikel. Je zou ons enorm helpen als je deze blog even deelt op social media! Dit kun je doen door eenvoudig op de knop “delen” te klikken rechts bovenin.

Als je op de hoogte wil gehouden worden van nieuwe artikelen die wij voor je schrijven, schrijf je dan even in op onze nieuwsbrief. Dit kun je doen door eenvoudig op “Inschrijven” te klikken, rechts bovenaan de pagina. Heel erg bedankt alvast!

 

Over de schrijver
Reactie plaatsen

Cookies.