Moeite met inslapen? Dit kunnen de oorzaken zijn!
03 april 2019 
3 min. leestijd

Moeite met inslapen? Dit kunnen de oorzaken zijn!

Heb je moeite met inslapen? Lig je lang wakker voor je in slaap valt? Dit kan een aantal verschillende oorzaken hebben. Gemiddelde duurt het een halfuur voordat je in slaap valt. Speciaal voor mensen die slecht in slaap kunnen komen, heb ik dit artikel geschreven over de oorzaken van deze slaapproblemen.

Feitje: 1/4 mensen heeft slaapproblemen, waarvan de meeste moeite hebben met in slaap vallen.

Slecht ritme

Een goede nachtrust begint bij een goede slaaproutine. Een veelvoorkomende oorzaak van moeilijk in slaap komen, is een slechte slaapgewoonte. Je moet zorgen dat je jezelf voorbereid om te gaan slapen, zodat je gestructureerd naar bed gaat. Probeer elke dag op de zelfde tijden te gaan slapen en er ook weer op dezelfde tijden uit te gaan. Daarnaast is het verstandig om ’s middags geen dutje (power nap) te doen, langer dan 20 minuten.

Te veel zorgen

Een andere veelvoorkomende oorzaak van slaapproblemen, is het hebben van veel stress. De meeste mensen die moeite hebben met inslapen, gaan gestresst naar bed. Je lichaam én geest moeten ontspannen zijn voordat je naar bed gaat. Anders kan je lichaam niet in slaap vallen. Het komt regelmatig voor dat mensen liggen te piekeren door stress van het werk, de gezondheid of de kinderen. Probeer je hoofd leeg te maken en even lekker te ontspannen, voordat je gaat slapen.

Slechte omgeving

Om goed in slaap te kunnen komen, is het belangrijk om een “goede slaapkamer” te hebben. Dit klinkt misschien een beetje vaag, maar denk hierbij aan de volgende factoren: weinig licht, lage temperatuur, weinig geluid etc. Daarnaast is het ook belangrijk om je bed regelmatig te verschonen en je matras eens in de 10 jaar te vernieuwen. Ook de luchtkwaliteit kan een rol spelen. Zorg dus dat je je slaapkamer regelmatig even laat luchten.

Irriterende geluiden

Vaak hebben mensen ook moeite met inslapen omdat er allemaal storende geluiden zich bevinden in de slaapkamer. Voorbeelden hiervan zijn verkeersgeluiden van een nabij gelegen weg, luidruchtige buren of een snurkende partner.

Feitje: Een snurkende partner kan geluiden produceren tot wel 100 decibel! Dat is even hard als het geluid in een bioscoop…

Wat hierbij kan helpen, is het slapen met oordopjes. Hiermee wordt het grootste deel van de geluiden gefilterd, waardoor je makkelijker in slaap kunt komen. Daarnaast zijn er ook anti-snurkmiddelen die kunnen helpen om het snurken van uw partner te verminderen.

Nachtrust & Stemming Premium: Voor mensen moeite hebben met inslapen

Heb je dus ook moeite inslapen? Door een slechte nachtrust ben je overdag uitgeput en kom je vaak ook moeilijk in slaap. Slaapproblemen hebben een grote impact op je gezondheid. Slecht slapen betekent onder andere dat je overdag vaak moe en futloos bent, minder goed kunt presteren en eerder ziek wordt.

Nachtrust en Stemming Premium vermindert de tijd die nodig is om in slaap te vallen, bevordert de nachtrust en helpt bij stress situaties. Daarnaast is het goed voor de gemoedstoestand (stemming) en draagt het bij aan het verminderen van vermoeidheid. Het product bevat uitsluitend de allerbeste ingrediënten en is zorgvuldig samengesteld door een gediplomeerd biobased chemicus (chemicus op biologische basis). Ben je benieuwd? Klik dan op onderstaande afbeelding voor meer informatie over dit product.

Natuurlijke Inslaper en slaapmiddel

Over de schrijver
Lars is biobased chemicus en heeft een onuitputtelijke interesse in voeding en wetenschap. Daarnaast verdiept hij zich graag in persoonlijke ontwikkeling en vind je hem regelmatig in de plaatselijke sportschool.
Reactie plaatsen