Hoeveel slaap heeft een mens nodig?
03 april 2019 
3 min. leestijd

Hoeveel slaap heeft een mens nodig?

Bij het ouder worden, verandert de behoefte aan slaap bij volwassenen. De meeste volwassenen slapen 7 tot 8 uur slaap per nacht. Kinderen slapen gemiddeld veel meer dan ouderen. Maar hoeveel slaap heeft een mens nou eigenlijk nodig? In dit artikel leg ik uit hoeveel slaap een mens nodig heeft per leeftijdscategorie.

Hoeveel slaap heeft een baby nodig?

Veel ouders vragen zich af hoeveel slaap hun baby nodig heeft. Nou… De meeste baby’s slapen erg veel. In het begin slapen ze zelfs het grootste deel van een etmaal. Een pasgeboren baby slaapt dus ergens tussen de 12 en 18 uur, maar daar komt al snel verandering in. Het aantal uur slaap wordt al snel minder. Hieronder vind je een tabel:

Hoeveel slaap heeft een mens nodig?

Maar… Een pasgeboren baby slaapt over het algemeen niet langer dan 3 tot 4 uur achter elkaar. Dit komt omdat ze dan weer voedsel nodig hebben. Na 3 maanden kunnen de nachten echter langer worden en na 6 maanden kunnen de meeste baby’s de hele nacht doorslapen.

Hoeveel slaap hebben kinderen nodig?

Het ene kind is het andere niet natuurlijk. Sommige kinderen hebben juist meer slaap nodig dan gemiddeld, terwijl andere kinderen weer minder slaap nodig hebben. Maar hoeveel slaap heeft een kind van 12 nodig? En hoeveel slaap heeft een 14 jarige nodig?

Voor kinderen ligt het aantal uren slaap een stuk lager dan bij baby’s. Hoe ouders je kind is, hoe minder slaap hij/zij nodig heeft. Het is belangrijk dat kinderen voldoende slaap hebben, zodat ze goed kunnen blijven concentreren op school. Hieronder vind je een tabel onderverdeeld in leeftijdscategorie:

Hoeveel slaap heeft een mens nodig?

Wanneer kinderen naar bed moeten, is dus afhankelijk van de leeftijd van je kind. Maar wat vooral belangrijk is, is het inbrengen van een goede slaaproutine. Zo leert je kind wat er van hem verwacht wordt.

Hoeveel slaap heeft een volwassene nodig?

Volwassenen hebben het minste slaap nodig. Gemiddeld zou 7 tot 9 uur slaap genoeg moeten zijn om goed te kunnen functioneren overdag. Lukt je dit niet ’s nachts? Probeer dan op zo veel mogelijk manieren slaap te winnen.

Je moet goed onthouden dan 8 uur slaap per etmaal noodzakelijk is. Er zijn mensen die dit verdelen over verschillende slaapperiodes, door bijvoorbeeld ’s middags een ‘power nap’ te doen. Het nadeel hieraan is echter dat je een onregelmatig slaapritme krijgt.

Power naps kunnen dus zeker heel zinvol zijn om aan je uren slaap te komen. Probeer ze na een maaltijd te doen, voor niet langer dan 20 minuten. Na een power nap heb je weer voor een aantal uur energie. Maar let wel op: NIET meer dan 20 minuten!

Nachtrust & Stemming Premium: Een natuurlijk slaapmiddel

Kom je moeilijk in slaap? Door een slechte nachtrust ben je overdag uitgeput en kom je vaak ook moeilijk in slaap. Het natuurlijke slaapmiddel Nachtrust en Stemming helpt om sneller in te slapen en het ondersteunt daarnaast de natuurlijke nachtrust. Ook helpt het bij het verminderen van vermoeidheid overdag en is het goed voor het humeur!

Het product bevat uitsluitend de allerbeste, natuurlijke ingrediënten en is zorgvuldig samengesteld door een gediplomeerd biobased chemicus (chemicus op biologische basis). Klik op onderstaande afbeelding voor meer informatie over dit product.

Natuurlijke Inslaper en slaapmiddel

Over de schrijver
Lars is biobased chemicus en heeft een onuitputtelijke interesse in voeding en wetenschap. Daarnaast verdiept hij zich graag in persoonlijke ontwikkeling en vind je hem regelmatig in de plaatselijke sportschool.
Reactie plaatsen