51 Tips om af te vallen!
18 april 2019 
14 min. leestijd

51 Tips om af te vallen!

Nu het seizoen van t-shirts en korte broeken is aangebroken, beginnen veel mensen fanatiek op Google te zoeken naar tips om af te vallen. Want nu de zomer in aantocht is, willen we het liefst die laatste kilo’s eraf hebben, zodat we weer mooi in onze zomerkleding passen. Maar waar begin je nou? We verklappen het alvast: er is niet 1 manier om morgen op je streefgewicht te zijn. Waar het om gaat bij afvallen, is dat je kleine dingen verandert in je levensstijl. Stapje voor stapje kom je er. Daarom delen we graag 51 tips om af te vallen met je.

En nee, geen van deze 51 tips is de heilige graal die je binnen een week 15 kilo laat afvallen. Je moet er wel wat voor doen. Natuurlijk zijn er wel allerlei slimme producten die je erbij kunnen helpen, zoals een Natuurlijke Fatburner. Omdat je niet de hele zomer met een hongergevoel wil rondlopen, hebben we deze 51 tips om af te vallen op een rijtje gezet. Zo kan jij op een slimme manier met je voeding omgaan. Zo hoef je geen honger te lijden en zal je de kilo’s eraf zien vliegen! Zeker wanneer je je voeding combineert met slimme supplementen.

Voedingstips om af te vallen

Afvallen hangt niet alléén af van de hoeveelheid beweging. Ook je voeding is vanzelfsprekend erg belangrijk om een gezond gewicht te bereiken of behouden.

1. Meer verbranden dan binnenkrijgen

Als je meer verbrandt dan je eet, gaat je lichaam je reserves (het vet) verbranden om voldoende energie te krijgen. Als je iedere dag 10 tot 20% minder calorieën eet dan wat je verbrandt, heb je niet het idee dat je veel te weinig eet maar zal je toch verschil merken in je vetpercentage.

2. Neem het (niet) met een korreltje zout

Te veel zout is niet zo goed voor je bloeddruk. Daarnaast houd je door zout meer vocht vast, waardoor je dikker kunt lijken dan je daadwerkelijk bent.

3. Plunder je kruidenrek

Zout is niet je beste vriend, weten we nu. Een manier om de flauwe smaak van minder zout op te lossen, is door lekker veel andere (pittige) kruiden te gebruiken! Want wist je dat pittig eten je metabolisme versnelt? Win-win!

4. Minder suikers, je bent al zoet genoeg

Suiker is ongezond. Het zijn lege calorieën: ze ‘kosten’ veel calorieën maar leveren geen voedingswaarde. Suiker zit in heel veel producten verwerkt (zoals pakjes en zakjes). Suiker kan zelfs verslavend werken en voor (vr)eetbuien zorgen. Lees de etiketten dus goed!

5. Pas op met natuurlijke suikers

Je verwacht het misschien niet direct in een lijst met tips om af te vallen, maar niet al het fruit is goed voor je. Ook natuurlijke suikers, honing en agavesiroop zijn boosdoeners. Door de term ‘natuurlijk’ klinkt het beter, maar voor je lichaam zijn dit net zulke lege calorieën als kristalsuiker.

6. Verban zakjes en pakjes

Door alles zelf te koken, krijg je een beter beeld van wat je eet en kun je ook bewuster omgaan met wat je in je lichaam stopt. In die pakjes en zakjes zitten heel veel onnodige ongezonde ingrediënten, dus door ze niet te eten, eet je direct gezonder.

7. Van vet word je niet dik

Mensen denken dat vet eten meteen zorgt voor een vet op je lijf, maar dat is zeker niet het geval. Sterker nog: gezonde vetten kunnen helpen om al je lichaamsfuncties te verbeteren: waaronder je stofwisseling. Kies de gezonde vetten: avocado’s, olijven of noten. Neem er niet te veel van, want ze zijn erg calorierijk!

8. Vermijd transvetten

Waar je wel voor moet uitkijken, zijn transvetten. Dit kun je vinden in chips, gefrituurd eten, bladerdeeg en heel veel fabrieksvoedsel (pakjes en zakjes). Dit type vet is heel ongezond, dus probeer dit zo veel mogelijk te vermijden. Het verhoogt namelijk het risico op hart- en vaatziekten. EN sja, chips en gefrituurd eten helpen je ook niet echt om lekkerder in je vel te zitten.

9. Sla de witte koolhydraten over

Witte koolhydraten zoals witte rijst, witte pasta en met name wit brood zijn wit doordat er geen vezels in zitten. Die koolhydraten bestaan dus bijna helemaal uit suiker, en zijn niet goed voor je als je wil afvallen. Ze zorgen namelijk dat je bloedsuikerspiegel snel stijgt en daarna weer daalt, waardoor je snel weer trek krijgt.

Snelle koolhydraten - suiker

10. Kies voor trage, donkere koolhydraten

Dat je beter geen witte koolhydraten kunt eten, wil niet zeggen dat je ze helemaal links moet laten liggen. Koolhydraten zijn niet per definitie slecht voor je en je hebt deze voedingsstof nodig om normaal te kunnen functioneren. Ga voor volkoren pasta, volkoren brood of zilvervliesrijst. Dit verzadigt voor langere tijd, waardoor je over de hele dag minder trek hebt.

11. Twee ons groente

Een gezonde manier om aan je vezels te komen, zijn groente. Ze zijn laag in calorieën maar hebben wel veel volume. Je kunt er dus veel van eten, vol zitten en toch weinig calorieën binnen krijgen. En vergeet alle nodige vitamines en mineralen niet!

12. Soep of sla vooraf

Een van de betere tips om af te vallen: neem eens sla of soep als voorafje neemt en vul je maag met veel volume voor weinig calorieën. Zo zit je sneller vol van je hoofdgerecht en eet je uiteindelijk minder.

13. Eiwitten als brandstof voor je spieren

Eiwitten zijn super belangrijk zijn voor je spierherstel. Daarnaast kosten eiwitten energie om te verbranden en zit je er langer vol van dan dat je van koolhydraten zou zitten. Genoeg reden dus om eiwitten te eten!

14. Hoe meer vezels, hoe beter

Een van de beste tips om af te vallen is dat je kunt beter koolhydraten kiezen met veel vezels. Door vezels zit je langer vol waardoor je minder zult eten, wat er uiteindelijk voor zorgt dat je zult afvallen. Daarbij wordt je darmfunctie een stuk beter, wat ook weer helpt bij het afvoeren van afvalstoffen.

15. Zorg voor jezelf, eet plantaardige eiwitten

Het eten van veel dierlijke producten is niet heel gezond voor je. Sla de kiloknallers plofkip over en haal je eiwitten uit plantaardige bronnen. Denk aan soja (tempeh of tofu), noten, zaden, granen of zelfs groente!

16. Ga voor wit vlees en vis

Een makkelijke bron van eiwitten is vlees. Rood en bewerkt vlees is wel lekker, maar niet zo gezond. Kies liever voor wit vlees, zoals kip, dit bevat minder vet en meer eiwitten. Wissel het eens af met een stukje vis!

17. Snack gezond

Dit hoort zeker thuis tussen de tips om af te vallen. Als je graag wil snacken, doe het dan gezond! Fruit of groente met hummus is een veel betere keuze dan een bakje chips of een koekje. Je bloedsuikerspiegel blijft namelijk stabiel, waardoor je geen eetbuien krijgt en een betere controle over je verzadigdheidsgevoel hebt.

18. Laat de frisdrank staan

Als je binnen weinig tijd veel calorieën binnen wilt krijgen, moet je frisdrank gaan drinken. Het zit vol met suiker maar vol zit je er niet van. Zonde van je calorieën!

Frisdank laten staan: tip om af te vallen

19. Vruchtensap is puur suiker

In feite is dit gewoon water met suiker, ook al lijkt het gezonder. Alle vezels zijn eruit gefilterd waardoor je niets anders overhoudt dan suiker. Daarbij is de kans klein dat je “even” 4 sinaasappels achter elkaar opeet, maar met een groot glas sinaasappelsap krijg je die wel binnen. Dit zijn al snel 240 calorieën, oftewel een uur op rustig tempo fietsen!

20. Drink niet eens met mate

Met de kennis dat alcohol 7 calorieën per gram heeft en de bijwerking is dat je vet (vooral buikvet) sneller opslaat, is de keuze om alcohol te laten staan makkelijk gemaakt. Toch?

21. Zwarte koffie, what else?

Je kunt prima een paar kopjes koffie per dag drinken (geniet met mate!), maar drink ze dan wel zwart. Door melk en suiker toe te voegen, verhoog je weer heel snel de calorieën van je drinken.

22. Water: de oplossing voor alles

Dit zeggen wij altijd als mensen vragen om tips om af te vallen: drink water! Als je dit te saai vind of het snel beu bent, kun je ook thee drinken. Of doe eens een schijfje citroen of takje munt in je water.

Snel afvallen? Kom in beweging

Naast voeding is voldoende lichaamsbeweging ook erg belangrijk voor het behalen of behouden van een gezond gewicht. Daarom hebben we nog meer tips voor je op gebied van beweging, om af te vallen.

23. Afvallen met krachttraining

We geven alvast het antwoord op je vraag: nee, je wordt niet direct super gespierd. Dat duurt eigenlijk best lang, voordat je een echte bodybuilder bent. Maar krachttraining helpt heel goed bij het op peil houden van je verbranding. Dus duik voor de verandering het krachthonk eens in en laat de crosstrainer even met rust!

24. Samengestelde oefeningen voor meer verbranding

Meer doen in minder tijd, dat is de droom! Kies voor samengestelde (ook wel ‘compound’) oefeningen. Met die oefeningen spreek je meerdere spiergroepen tegelijk aan en verbrand je meer.

25. Train de grote spiergroepen

Dat meer spieren gelijk staat aan meer verbranding, hebben we je net verteld. Dan moet dit niet als een verrassing klinken. Als je je in de sportschool focust op grote spiergroepen (je benen, borst of rug) verbruik je meer calorieën.

26. Blijf jezelf uitdagen

Als je vaker krachttraining doet, zul je merken dat je oefeningen na verloop van tijd makkelijker kunt doen. Dit is het moment om meer gewicht te pakken. Dan blijf je je spieren uitdagen en houd je je verbranding op peil.

27. Eiwitten na de training

Tijdens een work-out belast je je lichaam behoorlijk. Daarom is het nodig om je lijf na die training weer te voeden met de juiste voedingsstoffen. Vooral eiwitten zijn belangrijk om ervoor te zorgen dat je spieren kunnen starten met herstellen. Want meer spieren = meer calorieën verbranden in rust.

28. Niet langer dan een uur trainen

In aanvulling op het vorige punt: kijk uit voor overbelasting. Plan je work-outs zo in dat je alles in drie kwartier tot een uur gedaan hebt gekregen, dan haal je het maximale uit je tijd.

29. HIIT-cardio is een hit

In een korte tijd veel calorieën verbranden, wie wil dat niet? Dan is HIIT (high intensity interval training) echt iets voor jou. Daag jezelf uit om in zo min mogelijk tijd zoveel mogelijk te verbranden.

30. Niet te veel cardio

Je verwacht het niet in een lijst met tips om af te vallen, maar doe minder cardio! Als je veel cardio doet, breek je veel spieren af. En spieren zorgen er juist voor dat je meer vet verbrandt. Dus doe wat minder vaak cardio en kies voor HIIT in plaats van een uur op de loopband wandelen.

31. Herstel is net zo belangrijk als trainen

Een van de betere tips om af te vallen, rust! Rust is net zo belangrijk als trainen! Als je onvoldoende rust neemt, hebben je spieren geen tijd om zich te herstellen en presteren ze niet optimaal.

32. Plaatselijk vet verbranden kan (helaas) niet

Hoe graag we zouden willen dat het kon, helaas kun je niet plaatselijk vet verbranden. De vetopslag werkt bij ieder lijf anders. De een slaat vooral vet op in zijn buik, de ander in zijn armen of benen. Wil je je algehele vetopslag verminderen? Een Natuurlijke Fatburner kan bijdragen aan de gewichtsbeheersing.

33. De dagelijkse wandeling doet wonderen

Je hoeft niet per se iedere dag 1,5 uur in de sportschool te staan. Een dagelijkse, stevige  wandeling van minimaal 30 minuten doet wonderen voor je figuur. En voor je mentale gesteldheid.

Wandelen: tip om af te vallen

34. Stap een halte eerder uit

Als je met de bus naar school of werk gaat, stap dan een halte eerder uit om het laatste stukje te lopen. Of parkeer de auto nét iets verder weg. Deze kleine beetjes helpen om meer beweging te krijgen.

35. Sta ieder uur op voor een klein rondje

Stilzitten is funest voor je verbranding. Als je ieder uur even beweegt, houd je de boel goed in beweging en je verbranding gaande. Ook al is het maar een rondje langs de koffieautomaat.

36. Zoek een sportmaatje

Samen sta je sterker! Met een sportmaatje kun je afspraken maken over wanneer jullie gaan sporten. Dan is het veel makkelijker om je aan je sportschema te houden. Zet ook meteen in je agenda wanneer jullie gaan sporten. Dan word je minder snel verleid om toch andere dingen te gaan doen.

Praktische tips om af te vallen

37. Treat yo’self

Heb je een mooie jas of nieuwe sneakers op het oog? Stel tussentijdse doelen en trakteer jezelf op iets leuks of moois als je die doelen behaald hebt.

38. Wees lief voor jezelf

We geven je graag tips om af te vallen die lang vol te houden zijn. Houd je doelen realistisch. Binnen 2 weken 10 kilo afvallen gaat je niet lukken. Als je dat verlangt van jezelf, zul je alleen maar teleurgesteld raken. Focus je daarom meer op de beweging en gezond eten als doel.

39. Houd je aandacht erbij

Schuif niet gedachteloos je bord eten naar binnen terwijl je tv-kijkt. Je raakt sneller verzadigd als je met aandacht eet. En je geniet er meer van!

40. Niet eten uit verveling of verdriet

Chocola en ijs als je verdrietig bent? Fijn voor je ziel, niet zo fijn voor de lijn. Bedenk je goed waarom je precies weer die snacks uit de kast pakt. Ga 15 minuten iets anders doen en je bent alweer vergeten dat je wilde snaaien!

41. Track af en toe

Houd eens in de zoveel tijd bij wat je precies eet. Dan krijg je meer zicht op wat je allemaal naar binnen werkt op een dag, en zul je verstandiger omgaan met je eetkeuzes. Weeg je voeding die dag tot op de gram af met een keukenweegschaal en voer het in in een app zoals MyFitnessPal of FatSecret.

42. Home sweet home

Thuis kun je net iets meer controle houden op dat wat je gebruikt om je maaltijd op smaak te brengen. In restaurants gebruiken ze vaak veel suiker, zout en kaas. Laat dat nou juist het eten zijn wat je links wil laten staan om af te vallen.

43. Uit het oog, uit het hart

Als je fruit in zicht legt, maakt het de keuze makkelijker om voor een appel te kiezen in plaats van een handje dropjes.

44. Dagelijks wegen heeft geen zin

Meet iedere week op een vast moment. Elke dag wegen heeft weinig zin, je lichaam fluctueert iedere dag en dagelijks wegen zal daarom een vertekend beeld geven. Vooral bij vrouwen is dit een risico, bijvoorbeeld rond die tijd van de maand.

45. Weg met de weegschaal

Als je meer spieren opbouwt, zul je zwaarder worden. De weegschaal is daarom niet altijd de beste manier om je voortgang te meten. Maak foto’s of meet je omgang op om een beter beeld te krijgen. Let ook op je “kwabjes”. Worden die minder? Dan ben je goed bezig!

46. Hoeveel stappen zet jij?

Zo kun je goed in de gaten houden hoeveel je beweegt en zal je gemotiveerd worden om meer te bewegen.

47. Slaap lekker!

Een goede nachtrust kan wonderen voor je doen. Je zult meer afvallen als je ervoor zorgt dat je lichaam zo min mogelijk stress ervaart. Voldoende slaap draagt daar erg aan bij.

Goed slapen: tip om af te vallen

48. Trek? Drink een glas water

Vaak geeft je lijf een signaal van honger als je eigenlijk gewoon dorst hebt. Daarnaast vult water goed en na een flesje water kun je weer een uurtje vooruit.

49. Poets je tanden!

Door de frisse smaak in je mond na het poetsen van je tanden, zul je veel minder zin hebben om te snacken. Wat chocola vlak na het tandenpoetsen klinkt niet zo heel verleidelijk, toch? (Tenzij je van After Eight houdt…)

50. Maak een boodschappenlijstje

Goede voorbereiding is het halve werk! Als je met een lijstje boodschappen gaat doen, weet je exact wat je moet halen en kom je minder snel in de verleiding om extra (ongezond) eten te halen. Hou je dus ook echt streng aan je lijstje wanneer je in de supermarkt staat, en laat je niet verleiden door kassakoopjes of 1+1 aanbiedingen. Tenzij het gezonde producten zijn, natuurlijk.

51. Eerst eten, dan boodschappen doen

Zorg dat je eerst wat eet voordat je boodschappen gaat doen. Dan voorkom je dat je allemaal ongezonde snacks in je winkelwagen gooit. En als je het niet in huis hebt, kan je het ook niet eten!

Natuurlijke Fatburner bestellen

Wij hebben een Natuurlijke vetverbrander ontwikkeld die je kunt gebruiken tijdens het afvallen. Het bevat alléén natuurlijke, veilige ingrediënten zoals Spaanse peper, Banaba, Salix Matsudana, Groene thee en 12 verschillende soorten vitaminen en mineralen. Het draagt bij aan de gewichtsbeheersing en is goed voor de energiestofwisseling. Ben je benieuwd? Klik op onderstaande afbeelding om direct naar de productpagina te gaan van deze natuurlijke fatburner>>

 

natuurlijke fatburner gezond afvallen

Over de schrijver
Jochum Smid is biobased chemicus en heeft zich volledig gespecialiseerd in de orthomoleculaire voedingsleer. Hij ontwikkelt en selecteert de voedingssupplementen bij Natuurlijk Presteren en heeft een passie voor biohacking, wetenschap en gezonde voeding.
Reactie plaatsen