arrow_drop_up arrow_drop_down
3 mei 2018 

Concentratieproblemen? 7 tips!

Concentratieproblemen zijn verleden tijd!

Concentratieproblemen blijven een grote ergernis bij zowel kinderen als volwassenen. Vaak komen deze problemen voor op school, tijdens het studeren, tijdens het werk of gewoon bij dagelijkse routines.

Jij vraagt jezelf natuurlijk af: Hoe kan ik me beter concentreren? Hoe kom ik van mijn concentratieproblemen af? Deze 7 tips zijn mogelijk een oplossing voor concentratieproblemen!

1. Plan pauzes in

Problemen met concentreren staan in verband met vermoeidheid en verveling. Wanneer je bezig bent met een taak waarvoor je veel concentratie nodig hebt, zoals werken of leren, kan dit je uiteindelijk je focus beïnvloeden.

Het is dus erg belangrijk om pauzes in te lassen van ongeveer 10 minuten per uur. Daarna kan je weer fris en fruitig verder met je taak. Gebruik de tijd om op te staan, jezelf even uit te rekken en een bakje koffie of thee te drinken.

 

2. Stel prioriteiten

Wanneer je de moeilijkere taken eerst plant, kun je deze uitvoeren wanneer je nog wakker en scherp bent. Hierdoor zul je deze sneller en makkelijker kunnen voltooien dan wanneer je al uitgeput bent.

Maak een lijstje met wat je moet doen en zet ze vervolgens op volgorde van moeilijk naar makkelijk. Wanneer de moeilijke taken je vermoeien, kan je overstappen op de makkelijkere. Ook is pauzes nemen tussendoor hier erg weer belangrijk!

 

3. Zorg voor geen afleidingen

Ben je bezig met een taak waarvoor je jezelf goed moet concentreren en ben je makkelijk afgeleid? Dan is het belangrijk om te zorgen dat er geen afleidingen zijn. Zet je telefoon uit en laat maar één venster open op je computer of laptop.

Als je snel wordt afgeleid door geluiden van buitenaf, is het opzetten van muziek een goede optie. Wanneer je ook nog eens muziek opzet die je concentratie stimuleert, maak je zo van een nadeel een voordeel!

 

4. Zet stimulerende muziek op

Onze hersenen bevinden zich in het dagelijks leven in de ‘beta-status’. Dit is de normale toestand. Uit onderzoek is gebleken dat we ons het beste kunnen concentreren wanneer de hersenen in de ‘alpha-status’ zijn. Dit is de toestand waar ze ontspannen maar toch bewust zijn.

Door naar muziek te luisteren die de hersenen ontspannen naar de ‘alpha-status’, kan een veel betere en diepere concentratie worden bereikt.

 

 

5. Ga de natuur in

Als je ergens bent waar veel prikkels van buitenaf zijn, moeten je hersenen harder werken voor je concentratie. Dit gebeurt omdat je heel de tijd aandacht schenkt aan de mensen om je heen, zoals in de stad of op het kantoor.

Wandelen in een groene of bosrijke omgeving kan je concentratie erg verbeteren. In de natuur zijn veel minder afleidingen die de aandacht van je hersenen vereisen. Hierdoor kan je jezelf veel beter concentreren!

 

“In every walk with nature one receives far more than he seeks.”
– John Muir

 

6. Mindfulness helpt bij concentratieproblemen

Ook is meditatie een goed hulpmiddel om jezelf te leren je gedachten te focussen op één idee of taak. Uit onderzoek is gebleken dat mindfulness-meditatie de concentratie helpt verbeteren en stress, angst en depressie kan verminderen.

Wanneer je 5 tot 10 minuten mindfulness per dag doet, zul je al snel de voordelen ervan ervaren!

 

7. Hulpmiddelen zijn er niet voor niets

Wij hebben verschillende producten ontwikkeld die jou kunnen helpen de concentratie te ondersteunen. Concentratieboost van Natuurlijk Presteren, zorgt voor een verhoogde alertheid en draagt bij aan de cognitieve hersenfuncties.

Over de schrijver
Reactie plaatsen

Cookies.