Concentratie tips nodig? 15 adviezen voor een ijzersterke focus
14 december 2022 
6 min. leestijd

Concentratie tips nodig? 15 adviezen voor een ijzersterke focus

Op zoek naar wat handige tips om je beter te concentreren? Of je nu werkt of studeert, met een hobby bezig bent of je huishouden doet, een goede concentratie zorgt ervoor dat je doelgericht bezig blijft en je taak kunt afronden. Toch is het een teken van deze tijd dat veel mensen moeite hebben zich te concentreren. Er is veel afleiding, door sociale media en internet.

Maar je kunt je concentratie verbeteren, zodat je efficiënt kunt werken. In deze blog vind je 15 concentratie tips, die je elke dag kunt gebruiken, thuis, op school en op je werk.

Onze nummer 1 tip voor concentratie is regelmatig mediteren. Meditatie en mindfulness staan voor veel mensen gelijk aan ontspanning. Maar ze zijn ook uitermate geschikt om je concentratie te verbeteren. Door je aandacht te richten op je ademhaling, kun je je beter ontspannen.

Maar door de focus op je ademhaling, neem je eveneens meer afstand van je gedachten en laat je jezelf daar niet door afleiden. Door regelmatig te oefenen, leer je steeds beter je gedachten los te laten en terug te brengen naar de ademhaling, of een bepaalde taak waar je mee bezig bent.


De meeste mensen willen graag aan een stuk doorwerken. Zo af en toe een pauze nemen, kan echter goed helpen om je concentratie een boost te geven. Ook je hersenen worden moe en je langdurig concentreren kost veel energie. Het wordt dus steeds lastiger om goed te focussen.

Houd dus regelmatig een korte pauze, zodat je hersenen even kunnen ontspannen.

Wist je dat? Onderzoekers zijn erachter gekomen dat onze hersenen de neiging hebben om bronnen die constant prikkels afgeven, te negeren. Daarom is het goed om geregeld even van je werk weg te stappen.

Een van de tips voor een goede concentratie is om tijdens je werk of studie naar muziek te luisteren. Zoek wel muziek die jou helpt, want sommige muziek zal natuurlijk afleidend zijn. Voorbeelden van rustgevende muziek zijn klassieke muziek en natuurgeluiden. Ook white noise kan een goede achtergrond zijn voor werk of studie.

Zorg dat de ruimte waar je werkt, rustig is en alleen voor werk gebruikt wordt. Het is belangrijk dat je comfortabel zit, want ook een slechte houding kan afleidend werken. Let dus ook op een goede stoel en aanpasbare monitor. Gebruik noice-cancelling headphones als de ruimte om je heen lawaaiig is.

Wetenschappelijk onderzoek [1] lijkt er op te wijzen dat het mogelijk is om je concentratie te verbeteren door brain training. Je kunt hiermee je korte en lange termijn geheugen trainen. Doe bijvoorbeeld spelletjes, zoals sudoku, schaken en puzzels.

Doe jij aan multitasken? Een van de tips om beter te focussen is om je aandacht juist op een taak tegelijk te richten. Multitasken leidt tot minder productiviteit en een slechtere concentratie. Je werkt een stuk effectiever als je met slechts één taak tegelijk bezig bent.

De beste manier om je concentratie scherp te houden, is door afleidingen zoveel mogelijk te vermijden. Plan tijd in je agenda voor een specifieke taak en geef aan dat je gedurende die tijd niet gestoord kunt worden. Zet notificaties uit en leg je telefoon uit het zicht. Zorg dat er geen prikkels van binnenuit of van buitenaf zijn die je kunnen storen.


Zoals gezegd kost je concentreren veel energie. Een van de tips voor een goede concentratie is dan ook om te zorgen voor een goede nachtrust. Kijk voor het slapen gaan geen televisie of tablet/smartphone. Deze schermen stralen blauw licht uit, wat de aanmaak van melatonine remt. Hierdoor raakt je slaappatroon verstoord.

Het is aan te raden om minstens één uur voor je gaat slapen niet meer naar een scherm te kijken. Doe iets rustigs, zoals lezen, mediteren of in een dagboek schrijven.

Ook planten in je kantoorruimte kunnen bijdragen aan een betere concentratie. Daarnaast zorgen ze voor een meer ontspannen gevoel en een betere luchtkwaliteit. Een wandeling in de natuur of in je tuin kan eveneens je concentratie een boost geven.

Een van de beste concentratie tips is om op je voeding te letten. Kies vooral producten die je langdurig van energie voorzien, veel brandstof bevatten voor je hersenen en je bloedsuikerspiegel niet teveel aan het schommelen brengen. Fruit, groente en vezelrijke voeding zijn goede keuzes.

Snoep, koek en suikerrijke drankjes geven je een korte boost in energie, maar zorgen daarna voor een dip in je bloedsuikerspiegel. Hierdoor word je juist moe en kun je problemen krijgen met je concentratie.

Een timer kan een handig hulpmiddel zijn om je te helpen met je concentratie. Bedenk eerst waar je je op moet concentreren. Zet dan je timer en zet deze op 20, maximaal 30 minuten. Dat is voldoende als je hier net mee begint. Zorg dat je gedurende deze tijd je concentratie alleen maar richt op deze taak.

Als het alarm af gaat neem je 5 minuten pauze. Doe even wat anders. Zet de timer dan opnieuw en ga verder met je werk. Deze methode is een van de beste tips om beter te leren focussen.

De enige manier waarop je jezelf goed kunt concentreren, is wanneer je echt aanwezig bent in het moment. Laat je gedachten dus niet afdwalen naar het verleden of de toekomst. Probeer deze storende gedachten los te laten (mindfulness meditatie kan hierbij helpen). Jij bent degene die bepaalt waar je focus ligt, dus stuur je gedachten naar waar je ze wilt hebben.

Hoewel het goed is om je focus te richten op een bepaalde taak, kan het voordelen hebben om af en toe te switchen. Soms kom je niet verder en kun je je aandacht beter even richten op iets anders. Onderbreek dan je werk en doe even een andere taak. Hierdoor kun je langer productief blijven en blijf je alert.

Een to do lijstje kan eveneens goed helpen bij concentratieproblemen. Schrijf voor je begint op wat je op een dag wilt doen. Hierdoor kun je jouw prioriteiten duidelijk krijgen en kun je de focus beter richten op wat belangrijk is.

Deel je werk op in wat eerst gedaan moet worden en wat later kan. Als je goed weet wat je op een dag moet doen, kan dit helpen voorkomen dat je gestrest raakt, waardoor je minder goed kunt focussen. Het is verder ook een geweldige manier om jezelf te motiveren, omdat het fijn is om je taken van het lijstje af te strepen.


Lekker bewegen is de laatste van de 15 concentratie tips. Bewegen kan helpen om stofjes aan te maken die je geheugen en je concentratie kunnen helpen boosten. Ook heeft beweging invloed op de aanmaak van dopamine, noradrenaline en serotonine, dit zijn neurotransmitters die invloed hebben op je aandacht en concentratie.

Uit onderzoek blijkt dat mensen die regelmatig bewegen, beter scoren bij cognitieve tests dan mensen met een slechte lichamelijke conditie. Sporten helpt je spieren ontspannen en kan helpen spanning in je lijf kwijt te raken. Als je lichamelijk lekker in je vel zit, zul je je ook mentaal beter voelen.

Over de schrijver
Mirjam voelde zich als kind al verbonden met de natuur. Daaruit voortvloeiend komt een grote passie voor gezondheid, natuurlijke geneeswijzen en gezonde voeding. Verder is ze gek op lezen, yoga & schrijven. Als het lekker weer is buiten, gaat ze er graag op uit om nieuwe wandelpaden te ontdekken.
Reactie plaatsen