Inhammen bij vrouwen: Wat zijn de oorzaken en wat kun je er aan doen?
09 september 2022 
in Vrouwen
5 min. leestijd

Inhammen bij vrouwen: Wat zijn de oorzaken en wat kun je er aan doen?

Inhammen bij vrouwen is een lichamelijk verschijnsel waar veel vrouwen niet blij mee zijn. De oorzaken zijn vaak te vinden in het ervaren van stress, een veranderende hormoonhuishouding of door het in stand houden van een ongezond leefpatroon. 

Hoewel inhammen bij vrouwen niet volledig te voorkomen zijn, zijn er wel een aantal dingen die je kan doen om inhammen tegen te gaan of te verminderen. En wist je dat inhammen bij vrouwen soms slechts tijdelijk van aard zijn? 

Wat zijn de (mogelijke) oorzaken van inhammen bij vrouwen? 

Diepe inhammen ontstaan geleidelijk en zijn de schrik van iedere vrouw. Het is namelijk een eerste teken dat de haargrens zich gaat terugtrekken. Gelukkig zijn beginnende inhammen goed tegen te gaan. Maar wat zijn nu de oorzaken van vrouwelijke inhammen?. 

Fysieke en mentale stress 

Dat stress ongezond is wist je waarschijnlijk al. Toch zijn er een aantal factoren die fysieke en mentale stress veroorzaken. Stress zorgt er namelijk voor dat er melkzuren vrijkomen en deze melkzuren hebben een slechte invloed op de haarwortels. 

De haarwortel valt op den duur uit wanneer de stress aan blijft houden. Inhammen door stress is dan ook de meest voorkomende oorzaak. Factoren die stress veroorzaken zijn onder andere: 

  • Een hoge werkdruk
  • Een slechte balans tussen werk en privé
  • Zorgen voor een groot gezin
  • Een ongezonde levensstijl 
  • Weinig tijd voor jezelf hebben


 Erfelijk bepaald 

Helaas speelt een erfelijke factor ook een rol bij de verschijning van inhammen. Het verschijnen van inhammen ten gevolge van erfelijke factoren is vaak een onomkeerbaar proces. Maar wist je dat deze vorm van haaruitval bij vrouwen relatief zeldzaam is? Bij mannen speelt erfelijkheid een veel grotere rol dan bij vrouwen. 

Een tekort aan vitaminen 

Een gezond voedingspatroon is belangrijk. Zeker wanneer je inhammen wilt tegengaan. Belangrijke vitaminen zijn bijvoorbeeld Biotine (B8), Zink en Selenium. Deze voeden het haar van binnenuit en zijn belangrijk voor sterk en gezond haar. Zorg daarom dat je voldoende van deze voedingsstoffen binnenkrijgt middels de juiste voeding.

De vitaminen B8 en Zink kun je binnenkrijgen door een natuurlijk dieet te volgen. Zink vind je in rundvlees, havermout, spinazie, kaas en yoghurt. Noten, eieren en zuivelproducten zijn rijk aan Biotine (B8). 

Na zwangerschap

Veel moeders herkennen dit fenomeen; een aantal weken na de bevalling heb je last van haaruitval en zie je je inhammen groeien. Gelukkig zijn deze inhammen tijdelijk van aard en zie je de donshaartjes inhammen snel weer ontstaan. 

De inhammen na de zwangerschap ontstaan door het dalen van je oestrogeenlevel. Je haar gaat dan direct in de ruststand waarna het na ongeveer 4 maanden uitvalt. Heb je te maken met inhammen na je zwangerschap? Niet getreurd! Dit haar zal snel weer terug groeien. 

De overgang

 Heb je last van inhammen tijdens de overgang? Ook dit is een heel normaal verschijnsel dat wordt veroorzaakt door een wisselende hormoonhuishouding. 

Ook tijdens de overgang daalt het oestrogeenniveau waardoor je haar zal uitvallen. Heb je hier last van? Dan kan het slikken van vrouwelijke hormonen bijdragen aan het herstel van de haargrens. 

Inhammen bij vrouwen tegengaan

Inhammen tegengaan is lastig wanneer het erfelijk is. Maar er zijn natuurlijk een aantal factoren die je zelf kan beïnvloeden. 

Vermijd fysieke en mentale stress 

Helaas is stress een van de oorzaken die inhammen kan veroorzaken. Stress vermijden is dan ook erg belangrijk. Ga bijvoorbeeld wat leuks doen met vriendinnen, ga heerlijk shoppen en zorg voor voldoende beweging.

Zeker dit laatste is belangrijk om stress te verminderen omdat beweging zorgt voor een afname van cortisol; het stresshormoon. Volg bijvoorbeeld een lesje yoga, zumba of ga heerlijk wandelen in de natuur. 

Stimuleer de doorbloeding van de hoofdhuid 

Een goede doorbloeding van de hoofdhuid zorgt voor de aanmaak van nieuwe haarzakjes. Laat daarom je hoofdhuid masseren of doe dit zelf. 

Wanneer je bij elke douchebeurt met je vingertoppen je hoofdhuid masseert zal je zien dat dit een positieve bijdrage levert aan sterke haarwortels en dat de haargroei wordt gestimuleerd. Bijkomend effect; een hoofdhuidmassage zorgt voor ontspanning en voor de vermindering van stress.

Natuurlijk middel voor de haargroei

Goede voeding is erg belangrijk. Zorg dat je de juiste vitaminen binnenkrijgt, zoals Biotine en Zink. Deze natuurlijke middelen zullen een gezonde haargroei ondersteunen en een bijdrage leveren aan sterk en gezond haar. 

De vitaminen Biotine (B8) en Zink kun jij binnenkrijgen door een natuurlijk dieet te volgen. Heb jij nu geen tijd om een gevarieerd dieet samen te stellen en wil jij zeker weten dat jij deze voedingstoffen binnenkrijgt? Dan kun je voor een natuurlijk middel kiezen waarin deze voedingsstoffen in verwerkt zijn.

Het natuurlijke supplement Haarbooster Vrouw is speciaal ontwikkeld om de haargroei op natuurlijke wijze te ondersteunen met topkwaliteit ingrediënten als:

  • Heermoes- is goed voor de doorbloeding van de hoofdhuid wat van belang is voor de haargroei.
  • Zink, B3 en Biotine (B8) en Selenium - zijn goed voor de haargroei en sterkte.
  • Koper- is van belang voor de haarpigmentatie (kleur).


Over de schrijver
Hein heeft een vergaande interesse in de effecten van voeding, leefstijl en voedingssupplementen op het menselijk lichaam. Hij doet hier veel research naar en deelt zijn kennis graag met anderen.
Reactie plaatsen