Inhammen door stress: Hoe komt dit en wat kun je er tegen doen?
08 september 2022 
in Stress
6 min. leestijd

Inhammen door stress: Hoe komt dit en wat kun je er tegen doen?

Je veegt je haar nog eens opzij en je kijkt nog eens goed: warempel, het valt niet te ontkennen; er zijn beginnende inhammen te zien. Is het een troost voor je dat je niet de enige bent die dit vroeg op laat ontdekt voor de spiegel? Of baal je enorm dat er alleen nog wat donshaartjes inhammen te zien zijn? Je ziet het al voor je dat je straks een steeds groter voorhoofd krijgt.

Het is nu tijd om eerst even rustig adem te halen en na te denken. Hoe is je leven de laatste tijd? Moet je concluderen dat je aardig wat stress te verstouwen hebt? Dan is er nog hoop. Inhammen door stress zijn een veelvoorkomend probleem. Lees snel verder, dan leggen we je uit hoe dat komt. Maar ook vertellen we je het nodige over hoe inhammen tegen te gaan.

Dat je allerlei klachten kunt krijgen door stress, dat wist je waarschijnlijk wel. Maar heeft stress zelfs ook te maken met inhammen? Zeker weten. We leggen je uit hoe dit zit.

Cortisol

Cortisol staat ook wel te boek als het stresshormoon. Je lichaam verhoogt de aanmaak van cortisol tijdens stressvolle periodes. Je bloedsuikerspiegel stijgt door de aanmaak van dit hormoon en dit is niet goed voor je bloedvaten. 

Ook de bloedvaten in je hoofdhuid lijden hieronder waardoor er haren uit kunnen vallen en er inhammen ontstaan. Langdurige stress kan er dus voor zorgen dat er schade wordt berokkend aan de bloedvaatjes, waardoor het risico op haaruitval groter wordt. 

Daarbij zorgt cortisol ervoor dat je lichaam teveel dihydrostestosteron (DHT) aanmaakt. Voornamelijk bij mannen kan een overschot aan DHT in het lichaam leiden tot haaruitval en inhammen. DHT zorgt er namelijk voor dat je haargroei wordt vertraagd of in het ergste geval zelfs stopt!

Adrenaline

Stress veroorzaakt een toename van adrenaline in je lichaam. Ook adrenaline zorgt ervoor dat je bloedvaten vernauwen en daarbij je hartslag wordt verhoogd. Hierdoor gaat je lichaam eerder over op de verbranding van glucose. Hierbij komt melkzuur vrij, waardoor het risico op haaruitval en dus inhammen wordt vergroot.

Melkzuur

Zoals hierboven beschreven komt er door de aanmaak van adrenaline melkzuur vrij. Bij verbranding zonder zuurstof wordt glucose omgezet in melkzuur.  Dit stofje zorgt er tevens voor dat je spieren verzuren en je last kan krijgen van spierpijn. 

Door langdurige stress hoopt melkzuur zich tevens op in de hoofdhuid, waardoor je haarwortels schade oplopen. Daarbij blokkeert dit de lymfestroom, met als gevolg dat je lichaam afvalstoffen minder goed kan afvoeren. Dit heeft ook een schadelijk effect op haarwortels en kan ervoor zorgen dat je haar uitvalt.

Je wilt diepe inhammen voorkomen? Inhammen bij vrouwen zijn niet mooi. Al kun je het zeker als vrouw soms nog wel redelijk goed verbergen. Al met al zijn zowel mannen als vrouwen niet blij met deze inhammen. Gelukkig zijn er veel tips die er voor kunnen zorgen dat jij minder stress in je leven hebt.

Lichaamsbeweging

Sporten en/of bewegen een zeer effectieve en goede manier om je hoofd even leeg te maken en stress te verminderen. In het geval dat je nou niet zo'n gigantische sportfanaat bent; een aantal keren wandelen of fietsen per week kan ook voldoende zijn om stress te reduceren.

Daarbij helpt bewegen om de doorbloeding in je complete lichaam te verbeteren, en zorgt het ervoor dat melkzuur minder snel ophoopt in je hoofdhuid. 

Ademhalingsoefening

Deze ademhalingstechniek zorgt ervoor dat jij tot rust komt in stressvolle periodes. Het helpt je tevens om snel in slaap te vallen. Deze techniek werkt als volgt:

  • Adem 4 seconden lang, zo diep mogelijk in.
  • Houd je adem daarna 7 seconden in
  • Adem vervolgens 8 seconden uit
  • Herhaal dit 4-5 keer 

Probeer tijdens deze oefening een comfortabele houding aan te nemen. Pak even je tijd, sluit je ogen en luister goed naar je ademhaling. Je zult merken dat je lichaam en geest tot rust komen waardoor de stress in je lijf snel zal afnemen!

Begin met mediteren

Mediteren zorgt voor een zeer diepe ontspanning. De adrenaline verdwijnt uit je lichaam. Waardoor de aanmaak van melkzuur afneemt. Vind je mediteren lastig, doe het dan eens tijdens een yogales. 

En bedenk dat mediteren in het begin voor iedereen moeilijk is. En wees al blij als het je voor 5 minuten lukt. Ga dan door en probeer de tijd dat je mediteert steeds iets op te bouwen.

Doe elke dag iets wat je leuk vindt

Plan jij je agenda ook altijd vol? Heb je elke dag meer dan genoeg te doen? Zorg er dan voortaan ook voor dat je elke dag iets leuks plant. Dit hoeft niet veel tijd te kosten. Kies wel iets dat je echt leuk vindt. Natuurlijk is dat heel persoonlijk, maar je kunt denken aan bijvoorbeeld de volgende dingen:

  • Met een kop thee een tijdschrift lezen
  • Een vriend of vriendin bellen
  • Een massage nemen
  • In een lekker warm bad gaan
  • Wandelen in de natuur, alleen of met iemand samen

Zorgen voor een goede nachtrust

Slaap je slecht, dan is dat vragen om stress. Als je nachtrust te kort komt, is alles overdag lastiger en voel je jezelf minder ontspannen. Wil jij meer te weten komen over hoe je jouw nachtrust kan bevorderen en verbeteren? Lees het hier!

Wanneer je in een stressvolle periode zit, kun je ook gebruik maken van een natuurlijke rustgever. Dit soort natuurlijke middelen bevat vaak een combinatie van valeriaan, rhodiola en andere rustgevende kruiden zoals passiebloem en hop. 

Als je een natuurlijk middel zoekt voor ontspanning, dan raden we je het product Ontspannen+ aan. Dit helpt in stressvolle perioden en is goed voor de mentale balans. 

Daarnaast kun je nog een natuurlijk middel gebruiken om de haargroei te ondersteunen. Voor mannen en vrouwen werkt dit net iets anders, omdat de haargroei bij ieder geslacht apart wordt beïnvloed.

Over de schrijver
Hein heeft een vergaande interesse in de effecten van voeding, leefstijl en voedingssupplementen op het menselijk lichaam. Hij doet hier veel research naar en deelt zijn kennis graag met anderen.
Reactie plaatsen