10 Natuurlijke Middelen voor een Gezond Cholesterol | Natuurlijk Presteren
arrow_drop_up arrow_drop_down
25 september 2019 

10 Natuurlijke middelen voor een gezond cholesterol!

Veel mensen weten niet dat er veel natuurlijke middelen zijn die bij kunnen dragen aan een gezond cholesterol. En dat is jammer, want ongeveer een kwart (!!) van de Nederlanders heeft een te hoog cholesterol.

Natuurlijk zijn er ook veel dingen die je kunt veranderen aan je levensstijl die veel invloed hebben op je cholesterolgehalte. Denk hierbij aan voldoende bewegen, stoppen met roken en het eten van (dierlijke) verzadigde vetten zoveel mogelijk beperken.

Maar, er zijn ook veel natuurlijke middelen die je juist wél zou moeten eten, omdat deze bijdragen aan een gezond cholesterolgehalte in het bloed. En zoals je misschien al weet, is een gezond cholesterol essentieel voor een goede gezondheid. We hebben 10 natuurlijke middelen voor je op een rij gezet voor een gezond cholesterol:

1. Alfa-Linoleenzuur (Omega-3)

Alfa-Linoleenzuur is afgekort met ALA. Dit onverzadigde vetzuur behoort samen met DHA en EPA tot de omega-3 vetzuren. Het komt voornamelijk voor in walnoten, margarines, sojaolie en raapzaadolie. Daarnaast komt het in kleine hoeveelheden voor in o.a. vlees en groene bladgroenten. Dit vetzuur is goed voor het cholesterol bij inname van minimaal 2.0 g per dag.

walnoten goed voor cholesterol

2. Rode Gist Rijst

Rode Gist Rijst bevat het stofje Monacoline K. en dit op gebied van chemische structuur sterk verwant aan bepaalde cholesterolmedicijnen (Statines). Door de grote overeenkomst in structuur, heeft het ook grote overeenkomsten in eigenschappen. Dit stofje (Monacoline K.) is goed voor het cholesterol bij een minimale inname van 10,0 mg per dag.

3. Chitosan

Chitosan is een natuurlijke polysacharide die enorm veel voorkomt in de natuur. Deze polysacharide heeft van nature een antibacteriële werking en kan bloed laten stollen. Mede om deze reden wordt het vaak gebruikt als hoogwaardig wondverband. Maar bij inname van 3,0 g chitosan per dag draagt het ook bij aan het instandhouden van normale cholesterolgehalten in het bloed.

4. Glucomannan

Glucomannan is een wateroplosbare voedingsvezel die wordt gehaald uit de wortels van de Aziatische Konjac plant. Dit product, dat vaak als supplement wordt gebruikt, is de afgelopen jaren heel populair geworden in Europa en de Verenigde Staten. Het heeft namelijk positieve effecten op zowel de gewichts- als de cholesterolbeheersing.

De positieve effecten op gebied van cholesterol worden verkregen bij inname van minimaal 4,0 g Glucomannan per dag. Bij deze dosering is het goed voor het behoud van een verantwoord cholesterol.

5. Linolzuur (Omega-6)

Linolzuur wordt ook wel omega-6 genoemd en komt voor in o.a. sojaolie, margarine, zonnebloemolie en maïsolie. Dit vetzuur behoort tot de onverzadigde vetzuren en heeft een gunstig effect op het cholesterolgehalte in het bloed. Dit gunstige effect wordt verkregen bij een dagelijkse inname van minimaal 10,0 g.

6. Pectinen

Pectinen zijn polysachariden en komen voornamelijk voor in de celwanden van planten en vruchten. Deze polysachariden worden gerekend tot hemicellulose in planten en ongeveer eenderde van de voedingsvezels in planten bestaat uit hemicellulose.

Bij inname van minimaal 6,0 g pectine per dag draagt het bij aan het instandhouden van normale cholesterolgehalten in het bloed. Dit is dus ook één van de redenen waarom voedingsvezels zo belangrijk zijn voor de gezondheid.

7. Bètaglucanen

Bètaglucanen behoren tot de koolhydraten en komen o.a. voor in haver. Het heeft veel verschillende gezondheidsvoordelen en één daarvan is dat het enorm goed is voor het cholesterol. Bij inname van 3.0 g Bètaglucanen per dag, draagt het bij aan het instandhouden van normale cholesterolwaarden in het bloed. Hierdoor kun je dus best een extra portie havermout eten!

8. Plantensterolen

Plantensterolen komen van nature voor in o.a. plantaardige oliën, noten, zaden, granen, groente en fruit. Tegenwoordig worden plantensterolen vaak toegevoegd aan speciale margarines en yoghurtdrankjes. Bij ongeveer 1 tot 3 gram plantensterolen per dag, mag gezegd worden dat het goed is voor het cholesterol.

9. Oliezuur

Ook oliezuur is een onverzadigd vetzuur en komt voornamelijk voor in palmolie, rijstolie, olijfolie en pindaolie. Olijfolie bevat het meeste oliezuur van deze selectie: 55 – 80%. De zeer hoge concentratie oliezuur in olijfolie is daarom ook één van de redenen waarom olijfolie zo goed is voor o.a. het cholesterol.

10. Guargom

Guargom is een natuurlijke polysacharide die wordt gewonnen uit de zaden van de Guarplant. Het wordt vaak gebruikt als natuurlijk verdikkingsmiddel en als stabilisator in voedsel. Maar, Guargom heeft ook positieve effecten op de cholesterolspiegel. Bij een dagelijkse inname van 10,0 g draagt het bij aan het instandhouden van normale cholesterolgehalten in het bloed.

Reactie plaatsen

Cookies.