Niet kunnen slapen door stress? 7 Tips om sneller in te slapen.
16 november 2021 
5 min. leestijd

Niet kunnen slapen door stress? 7 Tips om sneller in te slapen.

Kun je niet slapen door stress? Dat is logisch, want stress zorgt ervoor dat je alert bent. Veel mensen willen graag zoveel mogelijk gedaan krijgen op een dag en blijven actief bezig tot het moment dat ze naar bed gaan. Dit zorgt voor meer stress, waardoor je moeilijk in slaap komt.

Door nog te werken, op social media te zitten (met de bijbehorende frustraties) of te sporten vlak voor het slapen, zal het voor je lichaam en geest moeilijk zijn om tot rust te komen. Als je niet kunt slapen door de stress, is het belangrijk om je stressniveau te verlagen voor het slapengaan. In deze blog vind je 7 manieren om te ontspannen voor het slapengaan.

1. Neem een warm bad

Een goede manier om lekker te ontspannen voor het slapen is het nemen van een warm bad. Het warme water helpt je spieren te ontspannen en ook mentaal zorgt het voor een gevoel van rust en tevredenheid. Daarnaast zorgt een warm bad ervoor dat je lichaam daarna sneller afkoelt, wat bevordelijk is voor je nachtrust.

Let er wel op dat je niet na het bad meteen in bed gaat liggen. Je lichaamstemperatuur is behoorlijk hoog, wat ervoor kan zorgen dat je het te warm krijgt onder een dekbed. Koel eerst een half uurtje af voordat je gaat slapen.

Als je niet kunt slapen door stress, kan een warm bad héér-lijk ontspannend werken. Proberen dus! Heb je geen bad? Ga dan voor een warme douche.

Wist je dat? De keuze voor bepaalde geuren kan veel uitmaken voor het ontspannende effect van een bad. Kies bijvoorbeeld rustgevende geuren, zoals lavendel, ylang ylang, patchouli of sandalwood.

2. Schrijf in een journaal of dagboek

Stress voor het slapengaan kan ook voortkomen uit negatieve gedachten of een “vol geheugen” met allerlei dingen die je nog moet doen. Als je niet kunt slapen door stress, kan het “opschrijven” van je gedachten helpen om rust te creeëren.

Elke avond een stukje schrijven in een journaal of dagboek kan helpen om stress te verminderen voor het slapen [1]. Je zet de dingen op een rijtje, kunt overzichtelijk maken wat je dwarszit en dat helpt om de dingen van de dag los te laten.

Gebruik voor het schrijven een boek of schrift en niet je mobiel of laptop. Het blauwe licht, binnenkomende berichten en het feit dat je deze apparaten associeert met je werk zullen je afleiden en wakker houden. Schrijven op papier werkt verder ook dieper door in je hersenen en heeft daardoor meer effect.

3. Sport niet in de avond

Heb je geen tijd om overdag te sporten, doe dit dan liefst zo vroeg mogelijk op de avond. Tijdens het sporten maakt je lichaam stresshormonen aan, waardoor je alert en actief bent. Hierdoor kom je moeilijker in slaap en heeft daarnaast ook negatieve impact op de hoeveelheid diepe slaap.

4. Mediteer voor het slapengaan

Meditatie is een geweldig manier om stress te verminderen voor het slapengaan. Uit onderzoek blijkt dat de aanmaak van stresshormonen sterk afnemen na een meditatiesessie. Zweverig? Nee, zeker niet.

Meditatie is een techniek die je kunt gebruiken om geestelijk en mentaal beter te ontspannen. Er zijn verschillende technieken, zoals focussen op je ademhaling, mindfulness meditatie of visualisatie.

Een handige app om je te helpen het mediteren onder de knie te krijgen is Meditation Moments. Je hebt de keuze uit allerlei verschillende geleide meditaties, die je het makkelijker maken de dag los te laten, je emoties tot rust te brengen. Als ik moeite heb om in slaap te komen, werkt een meditatie bijna altijd.

Mediteren is een van de beste manieren om terug bij jezelf te komen, zodat je je heerlijk rustig voelt voor je gaat slapen.

Wist je dat? Uit onderzoek blijkt dat meditatie zowel geestelijk als lichamelijk ontspannend werkt [2]. Het brengt je hersenen in de rustiger theta-golven en kan helpen de bloeddruk te verlagen.

5. Kijk of lees geen aangrijpende verhalen

Als je gestresst bent, is het vaak “voor de hand liggend” om even te gaan “ontspannen” door series of films te gaan kijken. Wat veel mensen niet weten is dat series en films, stress voor het slapengaan kunnen verergeren.

Ook het kijken of lezen van het nieuws kan stress veroorzaken. We weten allemaal dat er via de televisie of je smartphone behoorlijk heftige informatie binnen kan komen. Zorg dus dat je voor het slapen niet nog even naar het nieuws kijkt.

Ik heb hier zelf ook snel last van. Als ik toch een griezelige serie wil kijken, doe ik dit vroeg op de avond. De spanning kan dan zakken voor ik naar bed ga, zodat ik er geen last van heb met het in slaap vallen.

6. Luister ontspannende muziek

Muziek is een heerlijke manier om te ontspannen als je moeilijk in slaap komt door stress. Kies muziek uit die je in een positieve stemming brengt en die kalmerend werkt. Goede opties zijn bijvoorbeeld klassieke muziek of new age. Wil je in slaap vallen met de muziek aan, zorg dan dat deze vanzelf stopt met een timer.

7. Lees voor het slapengaan

Een rustige activiteit die je voor het slapen in bed kunt doen is lezen. Lezen is voor de meeste mensen rustgevend. Het verschil met televisie (of YouTube) kijken is dat je geen bewegende beelden en geluiden binnenkrijgt, die je hersenen overmatig prikkelen. Je gebruikt alleen je eigen fantasie.

Ontspan dus met een mooi boek (let op dat het niet een nagelbijtende thriller of iets griezeligs is). Gebruik je een e-reader, zorg dan dat de achtergrondverlichting (blauw licht) uit staat.

Over de schrijver
Mirjam voelde zich als kind al verbonden met de natuur. Daaruit voortvloeiend komt een grote passie voor gezondheid, natuurlijke geneeswijzen en gezonde voeding. Verder is ze gek op lezen, yoga & schrijven. Als het lekker weer is buiten, gaat ze er graag op uit om nieuwe wandelpaden te ontdekken.
Reactie plaatsen