Deze 8 gezondheid-hacks kosten geen geld en verbeteren direct je gezondheid.
17 februari 2021 
in Stress

Deze 8 gezondheid-hacks kosten geen geld en verbeteren direct je gezondheid.

Met deze 7 gezondheid-hacks kun je op een makkelijke manier aan je gezondheid werken en dat terwijl ze geen geld kosten! Veel mensen denken dat een goede gezondheid alleen is weggelegd voor de rijken.

Maar in werkelijkheid zijn de belangrijkste factoren voor een gezond lichaam en een gezonde geest gratis.

Met deze makkelijke en gratis gezondheid-hacks kun ook jij je energieker, vitaler en gezonder voelen. Zorg dat je elke dag tijd vrijmaakt voor een of meer van deze punten en je zult snel de voordelen opmerken. Met deze 7 gezondheid-hacks verbeter jij direct je gezondheid!

1. Meditatie

Stress heeft een enorm schadelijke invloed op lichaam en geest. Hoe meer spanning, hoe meer belasting voor je lichaam. Het is belangrijk om stress kwijt te raken en inzicht te krijgen in hoe jij reageert op spanning. Daar kan meditatie bij helpen.

Door te mediteren focus je op het “nu”, leer je te ontspannen en zul je je positiever voelen. Het is bewezen dat meditatie je bloeddruk kan verlagen [1]. Ook kan het helpen om beter te slapen. Wanneer je goed uitgerust bent, kun je beter met spanningen omgaan.

Omdat stress een negatieve impact op je gezondheid heeft, is het een goed idee om regelmatig te mediteren. Dagelijks tien tot twintig minuten besteden aan (mindfulness) meditatie kan lichaam en geest gezond houden.

In mijn artikel “Meditatie: de 12 wetenschappelijk bewezen voordelen op een rij” kun je meer lezen over deze voordelen

2. Regelmatig bewegen

Elke dag bewegen heeft ontzettend veel voordelen. En daarvoor hoef je echt geen duur abonnement op de sportschool te nemen. Meer bewegen kan heel eenvoudig door bijvoorbeeld in de pauze even een wandeling te maken of enkele keren per week een fitness workout op YouTube te doen.

Regelmatig bewegen zorgt voor een goede doorbloeding, verbetert je energieniveau en houdt je spieren en botten sterk [2]. Hierdoor heb je minder kans op chronische ziekten, zoals hart- en vaataandoeningen en diabetes.

Als je meer beweegt, heeft dit eveneens een positieve impact op je stemming. Verder zal het je ook helpen om beter te slapen. Kortom, elke dag matig tot intensief bewegen is een gemakkelijke manier om je gezondheid te ondersteunen.

3. Stop met geraffineerde suiker

De meeste mensen zijn dol op suiker. Maar helaas is het erg slecht voor ons lichaam. Hoewel het een snelle brandstof is, brengen suikers oxidatieve schade toe [3] en veroorzaken ze een tekorten aan voedingsstoffen.

Suiker is natuurlijk ook een van de belangrijkste veroorzakers van overgewicht. Het brengt je bloedsuikerspiegel uit balans, waardoor je alleen maar meer trek in suiker krijgt. Zo ontstaat een vicieuze cirkel.

Wist je dat? In Nederland eten mensen gemiddeld 110 gram suiker per dag! Het WHO adviseert om niet meer dan 50 gram suiker per dag binnen te krijgen.

Daarom is een belangrijke stap naar een goede gezondheid, het stoppen met geraffineerde suikers. Deze zitten vooral in snoep, chocola, koek en gebak. Maar ook in sauzen, dressing en broodbeleg.

Wen jezelf aan om de ingrediënten op verpakkingen te lezen en weer producten met toegevoegde suikers uit je dieet. Je zult merken dat je meer energie hebt en lekkerder in je vel komt te zitten. Als je suiker beperkt of zelfs schrapt, ondersteun je je gezondheid.

4. Intermittent fasting

Intermittent fasting is de laatste tijd steeds bekender geworden. Het is een vorm van vasten: je wisselt periodes waarin je eet af met periodes waarin je vast. Hierin zijn verschillende variaties mogelijk.

Je kunt zelf bepalen wat voor tijdsverdeling je prettig vindt. Zo kun je kiezen voor 8 uur eten en 16 uur vasten, of 12 uur eten en 12 uur vasten. Belangrijk is dat je tijdens het vasten niets mag eten, maar wel mag drinken.

Een aaneengesloten periode niet eten heeft voor je lichaam grote voordelen. Zo stimuleert vasten het repareren van cellen en het afvoeren van afvalstoffen. Het kan gewichtsverlies bevorderen [4] en het risico op diabetes verkleinen.

Het vergt wat aanpassing in je eetpatroon, maar intermittent fasting is een makkelijke manier om iets aan je gezondheid te doen.

5. Forest bathing

Forest bathing, bosbaden of Shinrin-Yoku is een manier om te ontspannen in het bos. Het komt oorspronkelijk uit Japan, maar waaide de laatste jaren over naar Europa. Bosbaden betekent dat je mindful in de natuur bent, dat je de tijd neemt om de natuur met al je zintuigen waar te nemen.

Wist je dat? Stilzitten in de natuur helpt je om je verbonden te voelen met al het leven om je heen. Het is niet alleen ontspannend, maar geeft je ook het gevoel dat je nooit echt alleen bent.

We zijn wezens uit de natuur en daarom voelt buiten in een bos zijn eigenlijk aan als thuiskomen. In een groene omgeving zijn heeft dan ook bewezen voordelen voor de gezondheid, zoals een verlaging van de bloeddruk, minder kans op diabetes en obesitas en mentale stress [5].

Probeer dagelijks in de natuur te zijn. En in plaats van te hardlopen, fietsen of stevig te wandelen, probeer eens mindful te “zijn”. Open je zintuigen en neem de rust van de natuur in je op.

6. Sociaal contact

Hoezeer sommige mensen het ook proberen te ontkennen, mensen zijn sociale dieren. We zijn daar zelfs op gebouwd: als we met anderen samenzijn en vooral als we iemand knuffelen, maakt het lichaam oxytocine aan, het knuffelhormoon.

Dit hormoon helpt mensen zich verbonden te voelen met elkaar. Het zorgt ervoor dat we ons tevreden en voldaan voelen. Oxytocine kan je stemming verbeteren en helpt stress te verminderen.

Omgaan met andere mensen doet je beseffen dat je onderdeel bent van iets groters. Je kunt je problemen even van je af praten, maar ook lachen of huilen met anderen. Samenzijn met andere mensen geeft het leven meer zin en diepgang, wat belangrijk is voor je mentale gezondheid.

Wil je meer weten over dit belangrijke stofje, lees dan mijn artikel “Oxytocine: Het knuffelhormoon dat zorgt voor verbinding”

7. Voldoende water drinken

Voldoende water drinken is belangrijk voor je gezondheid. Je lichaam bestaat namelijk voor meer dan de helft (zo'n 65 tot 70%) uit water. Het meeste hiervan zit in het bloed, de rest is nodig voor een goede werking van de organen.

Alle organen, zoals de hersenen, longen, darmen en spieren, hebben vocht nodig. Water is dus belangrijk voor het goed functioneren van je lichaam, maar ook om genoeg energie te hebben.

Ook zal je bloed minder goed kunnen doorstromen als je vocht te kort komt. Het wordt dan dikker en stroperig.

Wist je dat? Heb je dorst, ga dan vooral drinken. Als je slechts 2% uitdroogt, kan dit zorgen voor een energieverlies van 20%.

8. Beter slapen

Een goede nachtrust is onontbeerlijk voor een robuuste gezondheid. Niet alleen rust je geestelijk uit en verwerk je wat je overdag hebt meegemaakt. Je lichaam heeft de nacht elke keer weer nodig om schade te herstellen en afvalstoffen op te ruimen.

Een keertje slecht slapen is niet zo erg. Maar chronische slaapproblemen kunnen leiden tot ernstige gezondheidsproblemen. Die variëren van een grotere kans op diabetes en obesitas tot hart- en vaatziekten [6].

Heb je last van slaapproblemen, probeer dan bijvoorbeeld meditatie voor het slapengaan, maak een ontspannende wandeling of ga sporten om jezelf goed moe te maken.

Ook apps kunnen een grote hulp zijn bij slaapproblemen. Bekijk ze in mijn artikel “10 Slaap Apps om beter te slapen”.

Over de schrijver
Jochum Smid is biochemicus en heeft zich volledig gespecialiseerd in de orthomoleculaire voedingsleer. Hij ontwikkelt en selecteert de voedingssupplementen bij Natuurlijk Presteren en heeft een passie voor biohacking, wetenschap en gezonde voeding.
Reactie plaatsen