Last van stemmingswisselingen in de overgang? Zo blijf je in balans
13 augustus 2022 
4 min. leestijd

Last van stemmingswisselingen in de overgang? Zo blijf je in balans

Stemmingswisselingen in de overgang komen bij veel vrouwen voor. Voel je je regelmatig verdrietig? Kun je zomaar overal om huilen? Misschien word je daarnaast ook wel onwillekeurig boos. Iemand hoeft je maar een strobreed in de weg te leggen en je ontvlamt al. De kans is groot dat de overgang deze stemmingswisselingen veroorzaakt.

Je kunt veel last hebben van deze wisselende stemmingen. Maar weet dat het zeker mogelijk is om enigszins in balans te blijven. Het helpt je al enorm als je weet wat de oorzaak van je stemmingswisselingen zijn. Je kunt het dan makkelijker accepteren. Daarnaast zijn er gelukkig ook manieren om de stemmingswisselingen tijdens de overgang te verminderen.

Symptomen stemmingswisselingen overgang

Lees hieronder welke symptomen bij stemmingswisselingen in de overgang horen.

  • Je bent regelmatig verdrietig om niets
  • Om iets kleins raak je al in tranen
  • Je bent prikkelbaar en je lontje is veel korter dan gewoonlijk
  • Je hebt last van huilbuien
  • Neerslachtige gevoelens overspoelen je, je kunt jezelf zelfs depressief voelen
  • Je bent lusteloos en hebt eigenlijk nergens zin in
  • Je herkent jezelf niet meer
  • Wat je ook doet, eigenlijk vind je het nooit goed. Je tolereert weinig van anderen, maar ook van jezelf
  • Je bent snel boos en hebt zelfs af en toe last van woede uitbarstingen
  • Je stemming wisselt continue. Het ene moment voel je jezelf zo vrolijk als een vlinder en even later zit je in tranen op de bank

Oorzaken stemmingswisselingen in de overgang

Wat moet je nu met die moodswings in de overgang? En wellicht vraag je jezelf ook af wat nu precies de oorzaak is van al die stemmingswisselingen in de overgang.

Als je de oorzaak van de stemmingswisselingen in de overgang kent, kun je ze ook iets beter accepteren. Overgangsklachten als stemmingswisselingen komen eigenlijk in elke fase van de overgang voor. Ook al ben je nog maar net in de overgang, dan kun je er al last van hebben.

Dit komt door de schommeling van je hormonen. Het oestrogeengehalte daalt. Dit heeft veel invloed op de aanmaak van dopamine en serotonine. En laten dat nu juist de stofjes zijn die je een geluksgevoel geven.

Die heb je tijdens de overgang dus minder op voorraad. Heb je dus veel last van stemmingswisselingen, bedenk dan of dit ook bij jou niet met de overgang te maken heeft.


Wat kan ik doen tegen stemmingswisselingen in de overgang?

Die moodswings in de overgang, valt daar iets aan te doen of moet je het maar gewoon willoos over je heen laten komen? Nee, dat zeker niet. Er valt zeker iets te doen tegen die vervelende wisselende stemmingen tijdens de overgang.

We hebben zelfs een heel lijstje voor je. Het een zal beter bij je passen dan het ander, maar reken maar dat dit je helpt.

Veel bewegen

Veel bewegen is goed voor elk mens. Zowel in de overgang als niet in de overgang. Maar zeker bij wisselende stemmingen kan bewegen je goed helpen.

Kies voor een beweging die bij jou past, waar je van houdt. Dan is de kans groter dat het je een succeservaring oplevert en dat je het de volgende keer weer oppakt.

Ga dus lekker wandelen, joggen, fietsen, zwemmen of dansen. Tijdens het bewegen maak je endorfine en serotonine aan, en dit is de stof die je juist zo kan missen door de overgang.

Houd je bloedsuikerspiegel in de gaten

De ene vrouw is hier gevoeliger voor dan de andere, maar het loont zeker om je bloedsuikerspiegel in de gaten te houden tijdens moodswings in de overgang. Schommelt deze spiegel te veel, dan kun je jezelf ook daardoor lusteloos, prikkelbaar en down voelen.

Meer knuffelen

Er bestaat een kansje dat je al oma bent. Is dat bij jou het geval, maak dan veel contact met je kleinkind. Knuffelen zorgt voor de aanmaak van oxytocine. Ook dat hormoon daalt tijdens de overgang. En ja, daardoor voel je jezelf onrustig en gespannen.

Natuurlijk helpt niet alleen het knuffelen met een kind of baby. Dat kan ook door met je partner of wie dan ook te knuffelen. Intimiteit, strelen en knuffelen helpt absoluut om de stemmingswisselingen in de overgang te verminderen.


Natuurlijke middelen ter ondersteuning van de stemming in de overgang

Laat me voorop stellen dat de basis goed moet zijn, alvorens je wilt beginnen met het slikken van een natuurlijk middel. Gezond eten, voldoende bewegen en zorgen dat je voldoende ontspant is erg belangrijk.

Daarnaast zou je nog enkele middelen kunnen gebruiken die helpen om de stemming te ondersteunen en die goed zijn voor de geestelijke balans tijdens de overgang.

Allereerst zouden we je aanraden om het product Menopauze Premium te gebruiken, omdat dit helpt bij overgangsverschijnselen en daarnaast de geestelijke balans ondersteunt.

Als je ook nog een product zoekt specifiek voor de stemming, dan raden we je aan om het product Serobooster te slikken samen met de Menopauze Premium. De Serobooster is een product dat de bouwsteen van lichaamseigen serotonine bevat en zo de stemming ondersteunt.

Over de schrijver
Hein heeft een vergaande interesse in de effecten van voeding, leefstijl en voedingssupplementen op het menselijk lichaam. Hij doet hier veel research naar en deelt zijn kennis graag met anderen.
Reactie plaatsen