Stikstofoxide in het bloed verhogen met deze 10 soorten voeding
14 december 2022 
7 min. leestijd

Stikstofoxide in het bloed verhogen met deze 10 soorten voeding

Ons lichaam heeft stikstofoxiden (NOx) nodig, omdat deze helpen de bloedvaten te verwijden, waardoor bloed beter kan doorstromen en zorgt voor het beter functioneren van de hersenen. Daarnaast komt stikstof voor in eiwitten en ons DNA.

In dit artikel gaan we specifiek in op de stikstofoxiden en hoe je de concentratie stikstofoxiden kunt verhogen met voeding. Dit helpt je om een gezonde bloeddruk te behouden, wat beter is voor je gezondheid.

1. Noten en zaden

Noten en zaden kunnen mogelijk helpen om de stikstoxiden in je lichaam te verhogen. Noten en zaden bevatten veel arginine. Dit is een aminozuur dat betrokken is bij de productie van stikstofoxiden. Uit onderzoek bleek dat het eten van voeding die rijk is aan arginine, ervoor zorgde dat de concentratie stikstofoxiden in het bloed stegen [1].

Veel mensen weten dat noten en zaden erg gezond zijn. Ze zijn rijk aan eiwitten en gezonde vetten. Maar nu heb je nog een reden om regelmatig wat lekkere noten en zaden te eten, want ze geven ook je stikstof niveaus een boost.


2. Vlees (gras-gevoerd, biologisch)

Ook met vlees kun je zorgen voor meer stikstofoxiden in je bloed. Vlees, gevogelte en zeevruchten zijn een goede bron van coenzym Q10. Wetenschappers gaan er vanuit dat Q10 kan helpen om stikstofoxide in het lichaam beter vast te houden [2].

De hoogste concentraties Q10 worden gevonden in orgaanvlees (hart), spiervlees (zoals rund, kip en varkensvlees) en vette vis. Uit onderzoek blijkt dat Q10 uit voeding  er niet alleen voor zorgt dat je meer stikstofoxiden kunt vasthouden. Het stofje kan eveneens je sportprestaties helpen verbeteren omdat het de doorbloeding in de spieren ondersteunt.

3. Citrusfruit

Het is de hoge concentratie vitamine C in citrusfruit, die de niveaus van stikstofoxide helpt verhogen. Vitamine C uit voeding zorgt ervoor dat de beschikbaarheid van stikstofoxide verbetert, zodat het lichaam het beter kan opnemen.

Uit onderzoek lijkt eveneens naar voren te komen dat vitamine C zorgt voor een toename van het enzym synthase, dat essentieel is voor de productie van stikstofoxiden.

Juist vanwege deze eigenschappen, is citrusfruit, zoals sinaasappels, limoenen, grapefruit en citroenen, zo goed voor de gezondheid. Er lijkt dan ook een verband te zijn tussen het eten van citrusfruit en een lagere bloeddruk, een lager risico op hartziekten en verbeterde functie van de hersenen.

4. Knoflook

Ook knoflook is een soort voeding die kan helpen stikstofoxide niveaus in het bloed te verhogen. Het activeert het enzym synthase, dat nodig is om het aminozuur L-arginine om te zetten in stikstofoxiden.

Uit onderzoek op dieren komt naar voren dat het nemen van een knoflook extract binnen een uur kon leiden tot een stijging van het niveau van stikstof in het bloed met 40%. Onderzoek onder mensen en dieren lijkt erop te wijzen dat knoflook om die reden zo goed is voor de gezondheid.

5. Pure chocolade

Pure chocolade is niet alleen lekker, maar ook gezond. Het is een bron van flavonolen (een soort flavonoïden), stoffen die gezondheidsvoordelen met zich meebrengen. Een van de positieve effecten van flavonolen is dat ze helpen een optimale concentratie van stikstofoxide te behouden. Dit beschermt cellen tegen oxidatieve schade en kan het hart helpen beschermen [3].

In 2011 deden 16 mensen mee aan een 15 daags onderzoek. Ze kregen elke dag 30 gram pure chocolade (>85%). Het bleek dat dit een sterke stijging van stikstofoxide in het bloed tot gevolg had. Daarbij kwam dat er eveneens een daling van de bloeddruk waar te nemen was, zowel van de boven- als de onderdruk [4].

Wist je dat? Vanwege het positieve effect dat pure chocolade heeft op de concentratie stikstofoxiden, wordt het eten van chocola in verband gebracht met een lager risico op hartziekte en verbeterde doorstroming van het bloed.



6. Granaatappel

Granaatappel is eveneens een soort voeding waarmee je stikstofoxide in het bloed kunt verhogen. Deze vrucht staat bol van de antioxidanten die helpen stikstof vast te houden.

Uit onderzoek op dieren komt naar voren dat zowel granaatappelsap als het fruit zelf, kan helpen om de concentratie van het enzym synthase een boost te geven, en daardoor ook de concentratie van nitraten in het bloed.

Het eten van granaatappels is goed voor je gezondheid. Het heeft een positief effect op de doorstroming van het bloed, wat vooral gunstig is voor mensen die last hebben van een hoge bloeddruk of erectiestoornissen.

7. Rode wijn

Wie met voeding zijn niveaus van stikstofoxide in het bloed wil verhogen, doet er goed aan af en toe rode wijn te drinken. Deze wijn bevat vele krachtige antioxidanten en kan je gezondheid ondersteunen. Mogelijk kan het drinken van rode wijn ook helpen om de niveaus van stikstofoxide te laten stijgen.

In 2003 bleek uit een laboratorium studie, dat wanneer cellen met rode wijn behandeld worden, dit leidde tot een stijging van het synthase enzym, dat betrokken is bij de productie van stikstof [5].

Met mate wijn drinken past dus binnen een gezond voedingspatroon. Het kan bloeddrukverlagend werden en positieve effecten hebben op het hart en de bloedvaten.

8. Bietjes

Houd je van bietjes, dan is deze groente eveneens een goede manier om de niveaus van stikstofoxide te verhogen. Bietjes zijn rijk aan nitraten, die je lichaam weer om kan zetten in stikstof. Uit onderzoek blijkt dat het nemen van een supplement van bietensap al binnen drie kwartier leidt tot een stijging van de stikstofoxide levels met 21%.

Bietjes zijn dus een goede manier om je gezondheid te ondersteunen. Ze kunnen mogelijk helpen het cognitieve functioneren te verbeteren en je sportieve prestaties een boost te geven [6].

9. Groene bladgroente

Groene bladgroenten, zoals rucola, boerenkool en spinazie, zijn rijk aan nitraten. Deze worden in je lichaam omgezet in stikstofoxide. Uit een review uit 2010 kwam naar voren dat het regelmatig eten van voeding die rijk is aan nitraten, kan helpen om de niveaus van stikstofoxide in het bloed optimaal te houden [7].

Een onderzoek toonde zelfs aan dat het eten van een maaltijd met nitraatrijke bladgroente, zoals spinazie, kon leiden tot een achtvoudige stijging van de concentratie nitraat in het speeksel. Ook daalde de systolische bloeddruk (bovendruk) [8].


10. Watermeloen

Watermeloen is niet alleen lekker en sappig, maar eveneens een bron van citrulline. Dit is een aminozuur dat omgezet wordt in arginine en uiteindelijk in stikstofoxiden in het lichaam.

Uit een kleinschalig onderzoek uit 2015 bleek dat een supplement met citrulline al binnen enkele uren de synthese van stikstofoxide kon ondersteunen. Maar de onderzoekers geven aan dat het langer kan duren voordat je de positieve effecten op de gezondheid kan zien [8].

Conclusie: Zo verhoog je stikstofoxiden

Zorg dat je meerdere van de bovenstaande voedingsmiddelen aan je voedingspatroon toevoegt. Onze voorkeur gaat uit naar voedingsmiddelen die je lekker vind, zodat je het volhoud op lange termijn.

Een blokje pure chocolade na de maaltijd, een handje noten overdag en een aantal stukken fruit per dag doen al wonderen voor je gezondheid en niet alléén de stikstofoxiden in je lichaam.

Voedingsmiddelen zoals noten bevatten ook allerlei andere stoffen die goed zijn voor hart- en bloedvaten. Denk hierbij aan omega-3 vetten, Magnesium en B-vitaminen.

Over de schrijver
Mirjam voelde zich als kind al verbonden met de natuur. Daaruit voortvloeiend komt een grote passie voor gezondheid, natuurlijke geneeswijzen en gezonde voeding. Verder is ze gek op lezen, yoga & schrijven. Als het lekker weer is buiten, gaat ze er graag op uit om nieuwe wandelpaden te ontdekken.
Reactie plaatsen