Zo herken je een Serotonine Tekort!
3 april 2019 

Zo herken je een Serotonine Tekort!

Een serotonine tekort kan erg vervelend zijn. Serotonine te namelijk betrokken bij enorm veel verschillende processen in het menselijk lichaam. Denk hierbij aan de eetlust, de nachtrust, het humeur en het reguleren van de emoties. Wanneer je een tekort hebt aan serotonine raken deze processen ontregelt met allerlei gevolgen.

Een serotonine tekort beïnvloed zo je leven op een negatieve manier en daar zit niemand op te wachten natuurlijk. Maar om te weten of je mogelijk te weinig serotonine aanmaakt, moet je weten hoe je een tekort aan serotonine kunt herkennen… In dit artikel gaan we uitleggen wat de belangrijkste symptomen zijn!

1. Je slaapt slecht en onregelmatig

Serotonine is betrokken bij o.a. de nachtrust. Het lichaam heeft namelijk serotonine nodig voor het aanmaken van melatonine, een belangrijk slaaphormoon om in slaap te vallen. Wanneer je dus een tekort hebt, wordt het voor het lichaam moeilijker om melatonine aan te maken waardoor je slecht en onregelmatig slaapt.

2. Eten, eten, eten

Heb je continu een enorme trek? Veel zin in snelle suikers en vet? Dan kan dit weleens aan het tekort aan serotonine liggen. Doordat serotonine betrokken is bij het reguleren van het hongergevoel, raakt ook dit ontregelt wanneer er een tekort is. Deze enorme drang om te eten zorgt vaak ook voor gewichtstoename.

3. Neerslachtig & niet lekker in je vel

Moeite om uit bed te komen? Heb je totaal geen zin om te gaan werken? Kost alles enorm veel moeite? Dan kan dit weleens aan het verlaagde serotoninegehalte kunnen liggen. Serotonine speelt namelijk een belangrijke rol bij het reguleren van je emoties en je humeur/stemming.

Serotonine is erg belangrijk om lekker in je vel te zitten!

4. Piekeren, malen en stressen

Mensen met een serotonine tekort piekeren vaak veel! Doe ik dit wel goed? Had ik dat nou wel of niet moeten doen..? Dat overmatig piekeren en stressen komt voort uit een verlaagd zelfbeeld dat kan ontstaan door een laag serotoninegehalte.

Denk je dat je een serotonine tekort hebt?

Omdat er enorm veel mensen zijn die zichzelf hier in herkennen, hebben we een artikel geschreven over hoe je jouw serotonine op een natuurlijke manier kunt verhogen! Lees nu de blog: “Serotonine Verhogen met deze 6 Natuurlijke Manieren!” >>

Over de schrijver
Jochum Smid is biochemicus en heeft zich volledig gespecialiseerd in de orthomoleculaire voedingsleer. Hij ontwikkelt en selecteert de voedingssupplementen bij Natuurlijk Presteren en heeft een passie voor biohacking, wetenschap en gezonde voeding.
Reactie plaatsen