6 tips om Gewrichtspijn te verminderen
09 augustus 2019 
in Stress
1 min. leestijd

6 tips om Gewrichtspijn te verminderen

In Nederland en België hebben miljoenen mensen dagelijks te maken met gewrichtspijn. Deze pijn in de gewrichten wordt vaak veroorzaakt door Artritis of Artrose. In beide gevallen heb je te maken met pijn en stijfheid in de gewrichten. In dit artikel benoemen we 6 manieren om gewrichtspijn te verminderen.

Zwemmen en water aerobics kunnen je helpen de gewrichten soepel te houden, zonder dat deze teveel belast worden. Let op met andere vormen van bewegen! Bij sommige vormen van gewrichtspijn kan rennen of zelfs lopen de klachten verergeren. Overleg dit daarom eerst altijd even met de huisarts.

Hoe meer overtollige kilo’s je meedraagt, hoe groter de stress en druk op je gewrichten is. Meer stress en druk op je gewrichten resulteert vaak ook in méér pijn. Probeer daarom wat gewicht te verliezen, zodat de pijn in je gewrichten vermindert.

Warmte zorgt ervoor dat je gewrichten minder stijf worden. Start je dag daarom met een lekker warm bad! Een warm bad is niet alléén goed voor de gewrichten, het zorgt ook voor een bepaalde ontspanning.

Meditatie en ademhalingsoefeningen kunnen je helpen om meer weerstand te bieden tegen stress. Onderzoek heeft aangetoond dat het beoefenen van meditatie écht verlichting kan bieden bij een grote groep mensen. Ook als je denkt dat mediteren niet “jouw ding” is, adviseren wij het toch te proberen.

Naast dat mediteren kan helpen om pijn te verlichten, heeft regelmatig mediteren nog veel meer voordelen voor de gezondheid. Zo helpt het o.a. om beter te slapen, stress te verlichten en de bloeddruk te verlagen.

Een verwarmbaar kussen of deken kan helpen de gewrichten met pijn, te verwarmen gedurende de nacht. Hierdoor heb je minder last van stijfheid, als je wakker wordt!

Een massage kan helpen de spieren rondom de gewrichten soepel te houden. Daarnaast werkt een massage ontspannend en kan het helpen de pijn te verzachten. Zorg wel dat je jezelf laat masseren door iemand die hierin gespecialiseerd is. Zo behaal je de beste resultaten!

We hebben 6 simpele tips voor je op een rijtje gezet. Het is nu aan jou om deze tips toe te gaan passen en hopelijk kun je hiermee de gewrichtspijn verminderen. Laat ons even in de reacties onder dit artikel, weten wat je van deze tips vind. We zijn erg benieuwd!

Over de schrijver
Jochum Smid is biobased chemicus en heeft zich volledig gespecialiseerd in de orthomoleculaire voedingsleer. Hij ontwikkelt en selecteert de voedingssupplementen bij Natuurlijk Presteren en heeft een passie voor biohacking, wetenschap en gezonde voeding.
Reactie plaatsen