De ochtendroutine: 10 wetenschappelijk bewezen voordelen op een rij
17 november 2021 
6 min. leestijd

De ochtendroutine: 10 wetenschappelijk bewezen voordelen op een rij

Wist jij dat een ochtendroutine veel voordelen kan hebben? Een ochtendroutine helpt je om op een gestructureerde manier op te staan, zodat je meer uit je dag kunt halen.

In plaats van stressen om op tijd weg te komen, lukt het je om meer tijd te nemen voor je ontbijt, wat aan sport te doen en toch op tijd op je werk te komen. Een ochtendroutine geeft je de handvatten om met meer energie en een plan voor de dag, op te staan.

De 10 bewezen voordelen van een ochtendroutine

‘s Ochtends opstaan is niet voor iedereen een pretje. Het kost even tijd om op te starten, vaak word je meteen in beslag genomen door gedachten aan wat je allemaal nog moet doen. En het kan ook nog een strijd zijn om op tijd op je werk te komen. Zo begin je de dag eigenlijk niet op een positieve manier.

Een ochtendroutine kan helpen om op een gezonde en ontspannen manier op te staan. Het geeft je de handvatten om meer controle te krijgen over je plannen en hoe je te werk gaat. Het gaat om kleine dingen, die veel resultaat geven.

Zo zou je bijvoorbeeld tijd kunnen uittrekken voor een ochtendmeditatie, kun je voor het ontbijt gaan sporten of schrijf je op welke doelen je voor deze dag hebt. Je kunt elke dag tijd uittrekken voor een goed gesprek met je partner en een knuffel voor je kind of huisdier.

Je ochtendroutine helpt je om je positief te voelen aan het begin van de dag. Hier heb je de hele rest van de dag baat bij. Dit zijn de 10 voordelen van een ochtendroutine.

1. Je krijgt de controle terug

Zodra je opstaat voel je het gewicht van alle dingen die je nog moet doen. Soms voelt het alsof je geleefd wordt door je verplichtingen. Het is belangrijk dat je zelf de controle terugkrijgt.

Door een ochtendroutine in te stellen, krijg je meer grip op je ochtenden. Maak afspraken met jezelf wat je wel en niet doet bij het opstaan, zodat je gestructureerd aan de dag begint. Dit stukje controle is een eerste stap naar meer controle over de dag.

2. Werkt stress verlagend

Hierop aansluitend, een van de voordelen van een ochtendroutine is dat het stressverlagend werkt. Ochtenden kunnen zo stressvol zijn, doordat je niet genoeg tijd hebt om te doen wat je moet doen. Dit vervelende gevoel van stress kan je de hele rest van de dag achtervolgen.

Ga je je ochtendroutine volgen, dan kun je deze stress achter je laten. Het geeft je houvast: je weet precies wat je gaat doen en je weet hoeveel tijd het kost en dat je op tijd klaar zult zijn. De ochtendroutine zorgt dus voor meer ontspanning en hopelijk kun je dit gevoel de rest van de dag vasthouden.

Wist je dat? Veel mensen met een druk gezinsleven ervaren ochtenden als een intens moment van stress. Je bent dus niet de enige. Psychologen noemen “7 o’clock” tegenwoordig dan ook “stress o’clock”. Probeer de ochtendroutine om je ochtenden relaxter en aangenamer te maken.

3. Positieve invloed op je relaties

Het volgen van een ochtendroutine zal ook een positieve impact op je relaties hebben. Ten eerste ben je minder gestrest, dus kun je meer ontspannen en gezellig met je gezinsleden en, later op de dag, je collega’s omgaan.

Ten tweede, doordat je je ‘s ochtends niet hoeft te haasten, heb je ook meer tijd om je te verbinden met je familie. En als zij ook weten hoe je ochtendroutine in elkaar steekt, kunnen ze daar rekening mee houden. Zo werkt iedereen soepel met elkaar samen.

4. Een betere voorbereiding van de dag

Een goed begin is het halve werk, en die uitdrukking is zeker van toepassing op de ochtend. Het gevoel van haast of stress dat je ‘s ochtends bij het opstaan hebt, blijf je vaak bij je dragen gedurende de dag.

Een van de voordelen van een ochtendroutine is dat het je een structuur geeft om aan vast te houden en daardoor heb je een positievere instelling. Dat is toch een veel fijner gevoel om mee te nemen?

5. Helpt tegen vergeetachtigheid

Een ochtendroutine aanhouden, betekent dat je elke dag een bepaalde reeks handelingen kunt volgen. Hier hoef je op een gegeven moment niet eens meer over na te denken. En dat kan voorkómen dat je dingen vergeet, zoals het afval buiten zetten.

Geordend en rustig opstaan helpt je je ook minder gestrest te voelen. Daardoor houd je meer energie over om juist iets te onthouden dat buiten je routine valt.

6. Vergroot je productiviteit (belangrijk voordeel van ochtendroutine)

Het voordeel van een ochtendroutine is dat je de dag positief begint. Je bent bezig met dingen die je waardevol en nuttig vindt en dat zorgt al direct voor een goede focus. Dit gevoel brengt met zich mee dat je productiever kunt zijn, doelgerichter werkt en taken beter af kunt maken.

Elke dag opstaan heeft een positief effect op je prestaties, zo blijkt uit onderzoek [1]. Het is dus een goed idee om dat in je ochtendroutine op te nemen.

7. Je kunt flexibeler zijn

Het kan natuurlijk ook nodig zijn om je ochtendroutine aan te passen. Je ochtend verloopt soms niet zoals je wilde. In dat geval moet je je kunnen aanpassen. Dat is geen probleem. Je ochtendroutine geeft je houvast, maar het is geen voorschrift waar je niet van af mag wijken.

Juist het aanpassen van je routine geeft je de vaardigheden om flexibel om te kunnen gaan met onverwachte gebeurtenissen in het leven.

8. Het ontwikkelen van gezonde gewoontes

De ochtendroutine heeft als voordeel dat het je laat nadenken over je gewoontes. En het geeft je de mogelijkheid om te kiezen voor nieuwe, gezonde gewoontes.

Druk je normaal gesproken op de snooze knop als de wekker af gaat? Zit je aan de ontbijttafel je mail te lezen? Een nieuwe ochtendroutine helpt je om met deze slechte gewoontes te breken.

Wie weet ga je voortaan na het opstaan 10 minuten mediteren of is het ontbijt de tijd om een goed gesprek te hebben met je gezin. Kies gewoontes die je leven verrijken of nuttig zijn. Je hebt daar de rest van je leven voordeel van.

9. Meer zelfvertrouwen

Als je het gevoel hebt dat je meer grip hebt op hoe je ochtend verloopt, is de kans groot dat je je goed voelt over jezelf. Je ochtendroutine helpt je op tijd te zijn, de dag goed te beginnen en dat zonder haast of stress. De kans is groot dat dit een boost geeft aan je zelfvertrouwen.

Wist je dat? Het gevoel dat je zoveel verplichtingen hebt, kan angst veroorzaken. Dit kan aan je ochtendroutine liggen, dus kijk hier eens objectief naar. Probeer aanpassingen te maken die je helpen je tijd efficiënter in te delen en meer overzicht over je taken van de dag te krijgen.

10. Meer energie

Sommige mensen hebben weinig energie ‘s ochtends en je ochtendroutine kan de manier zijn om wat energie bij te tanken. Jij kunt je tijd dus steken in een opwekkende douche, een lekkere workout, ademhalingsoefeningen of een energie-gevende meditatie.

Zelf vind ik mediteren een heerlijke manier om de dag te beginnen. Het is echt een moment voor jezelf, je begint de dag kalm en gecenterd en je krijgt er ook meer energie door. Maar het is belangrijk dat je vooral een activiteit kiest, die past bij jouw energielevels.

Je ochtendroutine kun je dus goed gebruiken om ervoor te zorgen dat je de dag met een fijne energieboost begint!

Over de schrijver
Mirjam voelde zich als kind al verbonden met de natuur. Daaruit voortvloeiend komt een grote passie voor gezondheid, natuurlijke geneeswijzen en gezonde voeding. Verder is ze gek op lezen, yoga & schrijven. Als het lekker weer is buiten, gaat ze er graag op uit om nieuwe wandelpaden te ontdekken.
Reactie plaatsen