Haaruitval tegengaan met deze 3 natuurlijke manieren
14 juli 2022 
4 min. leestijd

Haaruitval tegengaan met deze 3 natuurlijke manieren

Haaruitval is een erg vervelend probleem waar je vroeg of laat mee te maken kunt krijgen. Je begint je inhammen steeds beter te zien of er liggen elke ochtend steeds meer uitgevallen haren op je kussen. Herken je dat? Maar hoe kun je haaruitval tegengaan?

Het uitvallen van je haren kan verschillende redenen hebben. Zo kan het erfelijk bepaald zijn of juist te maken hebben met een tekort aan bepaalde voedingsstoffen. Hoe je erfelijke haaruitval stopt is voor onderzoekers nog steeds niet duidelijk, maar als het gaat om niet-erfelijke vormen van haaruitval zijn er twee dingen die een belangrijke rol spelen. In onze blog "haaruitval oorzaken" vind je alle mogelijke oorzaken.

In dit artikel gaan we in op 3 manieren om haaruitval op natuurlijke wijze tegen te gaan.

1. Onbewerkte voeding

Je hoort het vast vaker… Het is super belangrijk om onbewerkt te eten. De reden hiervoor is dat je heel veel verschillende voedingsstoffen uit voedsel haalt die essentieel zijn voor je gezondheid. Ook je haarbos is onderdeel van je lichaam, wat betekent dat ook je haren bepaalde voedingsstoffen nodig hebben om gezond te blijven. En gezonde haren hebben een gezonde cyclus.

De allerbelangrijkste vitamine waarvan je genoeg binnen moet krijgen voor gezonde haren, is vitamine B8. Je zal er vast wel eens van gehoord hebben. Vitamine B8, ook wel biotine genoemd, is een vitamine die heel belangrijk is voor het behoudt van de normale haargroei. Deze vitamine zorgt ervoor dat je haren sterk en glanzend blijven.

Wist je dat? B-vitaminen niet alleen goed zijn voor je huid en haar, maar ook voor het geheugen en de concentratie?

Naast biotine, is er nog een mineraal dat heel belangrijk is voor veel verschillende processen in je lichaam waaronder je haar... Namelijk: Zink!

Ook zink is een mineraal dat bijdraagt aan je haargroei én daarnaast ook zorgt voor sterk en glanzend haar. Zowel zink als biotine kun je binnen krijgen via je voeding. Er zijn verschillende voedingsmiddelen die rijk zijn aan biotine en zink. Zo vind je biotine in natuurlijke producten als eieren, melk en noten. En zink is te vinden in voedingsmiddelen als rundvlees, havermout, spinazie, kaas en yoghurt.


2. Haaruitval tegengaan met supplementen

Ik hoor je nu denken: “Ik heb helemaal geen zin/tijd elke dag te zorgen dat ik genoeg van die voedingsmiddelen binnen krijg en hetzelfde te eten.” Dan is er ook de optie om zowel zink als biotine is de vorm van een natuurlijk voedingssupplement te nemen! 

Deze effectieve producten hebben precies de juiste vitamine hoeveelheid en bevatten daarnaast ook nog eens verschillende planten/kruiden extracten die ook bijdragen aan het behoud van een gezonde haargroei en haarsterkte. Lekker makkelijk en snel. Ideaal, toch?

Het allerbelangrijkste is om de juiste voedingsstoffen binnen te krijgen. Maar… Daarnaast is er nog een heel belangrijk punt dat een belangrijke rol speelt bij de haargroei. Bij mannen en vrouwen werkt dit nét wat anders.

3. Voorkom zoveel mogelijk stress

Heel veel mensen vragen zich af wat te doen bij haaruitval, maar weinig mensen staan er eigenlijk bij stil dat de oorzaak ervan best simpel kan zijn. Natuurlijk, als je last hebt van erfelijke kaalheid dan is het niet zo makkelijk op te lossen. Maar… Heel veel mensen verliezen haren doordat ze heel veel stress ervaren.

Stress komt in verschillende vormen. Zo kan je over een korte periode heel heftige stress hebben. Of juist constante, langdurige stress. Eigenlijk zijn alle vormen van stress slecht voor je haar. De reactie van stress op je lichaam, zorgt er namelijk voor dat er een aantal stofjes worden aangemaakt die niet goed zijn voor het behoud van je haar. Ik zal het simpel voor je proberen uit te leggen.

De boosdoener: Cortisol.

Cortisol wordt ook wel het stresshormoon genoemd. Als je in een stressvolle situatie terecht komt, maken de bijnieren o.a. cortisol aan. Dit hormoon zorgt er samen met andere stresshormonen (adrenaline bijv.) dat je "klaar bent voor actie". 

De aanmaak van adrenaline is niet het probleem. Je maakt wel vaker tijdens bepaalde situaties adrenaline aan in je lichaam, maar dit is normaal gesproken maar van korte duur. Wanneer er te veel adrenaline wordt aangemaakt in je lichaam, dus voor een langere periode, kan je lichaam dit niet meer afbreken en wordt het opgeslagen in je talgklieren.

De grootste talgklieren komen voor op je hoofdhuid en daarnaast is je bloedcirculatie hier heel zwak. Die ophoping zorgt ervoor dat er te veel melkzuur wordt aangemaakt in de talgklieren. En melkzuur is heel slecht voor je hoofdhuid en haargroei.

Hoe dit komt? Nou… Melkzuur beschadigt je haarwortels en je lymfestroom. Hierdoor worden afvalstoffen niet goed afgevoerd en kunnen de juiste voedingsstoffen, zoals biotine en zink, je haarwortels slechter bereiken.


Conclusie: kun jij haaruitval tegengaan? 

Zorg dus ervoor dat je de juiste voedingsmiddelen binnenkrijgt en anders gebruik maakt van natuurlijke voedingssupplementen. Voorkom daarnaast zoveel mogelijk stress door lichaamsbeweging en probeer tot rust te komen in je hoofd. Ook hierbij kun je dus gebruik maken van natuurlijke voedingssupplementen die jou helpen te ontspannen!

Over de schrijver
Lars is biobased chemicus en heeft een onuitputtelijke interesse in voeding en wetenschap. Daarnaast verdiept hij zich graag in persoonlijke ontwikkeling en vind je hem regelmatig in de plaatselijke sportschool.
Reactie plaatsen