Water drinken voor het slapengaan? Het kan je nachtrust maken en breken.
5 oktober 2021 

Water drinken voor het slapengaan? Het kan je nachtrust maken en breken.

Voldoende water drinken is belangrijk om gezond te blijven. Je lichaam heeft een goede vochtbalans nodig voor de bloedsomloop en om al je organen van voedingsstoffen te voorzien. Water drinken heeft invloed op de stofwisseling, je hersenen en je hart.

Maar voldoende water drinken kan lastig zijn en vooral ook wannéér je het drinkt. Drink je te weinig of juist ‘s avonds laat op de avond te veel, dan heb je grote kans dat dit je nachtrust verstoort. Hieronder lees je hoe water drinken je nachtrust kan maken en breken.

De invloed van water drinken op je nachtrust

Water drinken heeft enorm veel invloed op je gezondheid. Je hebt het nodig om je energiek te voelen, om je organen goed te laten werken, om gifstoffen af te voeren en om de zuurgraad in balans te houden.

We weten allemaal wel dat we gemiddeld 1,5 tot 2 liter water moeten drinken. Toch is het voor veel mensen best lastig om dit uit te balanceren. Dit heeft twee problemen tot gevolg en die hebben weer invloed op de nachtrust:

Of je drinkt te weinig en wordt wakker van de dorst. Of je drinkt teveel en slaapt slecht omdat je ‘s nachts naar de wc moet.

Te weinig water drinken kan zorgen voor dorst en uitdroging.

Kom jij niet aan de 1,5 tot 2 liter water drinken op een dag, dan is de kans groot dat je uitgedroogd raakt. Dat is niet alleen slecht voor je gezondheid, maar uitdroging kan er ook voor zorgen dat je ‘s nachts wakker wordt. Meestal gebeurt dit tussen 2 en 3 uur in de nacht, wanneer de lever actief is.

Het is een vervelend gevoel, zo'n droge mond. Het is echter een duidelijk teken dat je overdag te weinig gedronken hebt en het is belangrijk om dit aan te pakken. Gebruik de tips verderop om meer te gaan drinken.

Wist je dat? Als je wel voldoende drinkt en je hebt ‘s nachts nog steeds last van dorst, dan kan het handig zijn om je bloedwaardes te laten controleren. Nachtelijke dorst kan ook veroorzaakt worden door diabetes.

Te veel water drinken houd je 's nachts wakker

Aan de andere kan je nachtrust verstoord raken door teveel water drinken (of te laat op de avond veel drinken). Het is goed dat je genoeg wilt drinken, maar als je teveel water drinkt, zul je ‘s nachts één of meerdere keren naar de wc moeten.

Het feit dat je moet plassen is al een stressfactor voor je lichaam. Al voor je wakker wordt, zul je minder diep slapen.

Ga je er vervolgens uit om te plassen, dan is er grote kans dat je klaarwakker bent. Een nachtelijke gang naarde wc verstoort je slaapcyclus en het kan vervolgens lastig zijn om weer in slaap te vallen.

Het beste is het dus om niet teveel en niet te laat op de avond water, thee of andere dranken te drinken.

Hoe voorkom je dat je slechter slaapt door water drinken?

Voldoende water drinken hoeft geen invloed te hebben op je nachtrust. Je kunt met enkele makkelijke tips voorkomen dat je ‘s nachts wakker wordt van dorst of juist omdat je teveel hebt gedronken.

Word je wakker van dorst, probeer er dan voor te zorgen dat je toch aan die anderhalf tot 2 liter water komt.

Houd continu een 0,5 liter flesje water bij je in de buurt en drink een flesje leeg voor lunch, een tweede voor het avondeten en de derde ‘s avonds. Op die manier kom je eenvoudig aan de anderhalve liter water.

Zet indien nodig een alarm om je eraan te herinneren dat het tijd is om iets te drinken. Bedenk dat je lichaam echt vocht nodig heeft om gezond te blijven!

Dan is het nog handig om het water drinken zo te verspreiden, dat je er niet ‘s nachts uit hoeft te gaan om te plassen. Probeer daarom voldoende gedronken te hebben, ruim voor je gaat slapen. Ieders lichaam is anders, voor de een is 1 uur genoeg, voor een ander moet het 2 of 3 uur zijn.

Als je bijvoorbeeld om 22.30 naar bed gaat, zou je na 21.30 niets meer moeten drinken. Of als 2 uur voor jou beter werkt, na 20.30. Op die manier kun je voorkomen dat je slecht slaapt door water drinken.

Meer weten over slapen en in slaap vallen? In deze blog vind je 4 handige tips om sneller in slaap te vallen.

Over de schrijver
Mirjam voelde zich als kind al verbonden met de natuur. Daaruit voortvloeiend komt een grote passie voor gezondheid, natuurlijke geneeswijzen en gezonde voeding. Verder is ze gek op lezen, yoga & schrijven. Als het lekker weer is buiten, gaat ze er graag op uit om nieuwe wandelpaden te ontdekken.
Reactie plaatsen