Cafeïne Minderen? 7 Manieren om minder cafeïne binnen te krijgen.
25 september 2021 

Cafeïne Minderen? 7 Manieren om minder cafeïne binnen te krijgen.

Cafeïne heeft een vaste plaats in ons voedingspatroon en daarom kan het moeilijk zijn om te minderen met cafeïne. Het zit in koffie, frisdrank, chocolade maar ook groene thee en energiedrankjes. Cafeïne is de meestgebruikte stimulerende stof ter wereld en kan negatieve invloed hebben op je nachtrust.

Vaak is het gebruik van cafeïne een onbewuste gewoonte, het drinken van een kop koffie of een energie drankje is helemaal ingesleten. Je kunt deze gewoonte doorbreken. Hieronder vind je 7 manieren om minder cafeïne binnen te krijgen.

Hoe kun je minderen met cafeine?

Als jij je vaak prikkelbaar en moe voelt, of regelmatig hoofdpijn hebt, kan het zijn dat je teveel koffie (of thee of energydrinks) drinkt. Het is goed om eens te letten op de signalen van je lichaam en je inname van cafeïne te gaan beperken.

Om je hiermee te helpen vind je in deze blog de 7 beste manieren om minder cafeïne binnen te krijgen.

1. Kies een gezonde energiedrank op basis van groente

In principe kun je er vanuit gaan dat pure, gezonde voeding je alle energie levert die je nodig hebt. Groente, fruit, vlees, vis, noten en zaden zijn rijk aan bouwstoffen en als je gevarieerd eet krijg je daarvan voldoende binnen.

Helaas lukt het de meeste mensen niet om elke dag alle belangrijke voedingsstoffen binnen te krijgen. Wat je dan kunt doen is kiezen voor de HealthBoost Green Juice. Hiermee kun je elke dag een supergezonde smoothie maken, die boordevol mineralen, vitamines en antioxidanten zit.

De smoothie is makkelijk te maken, smaakt lekker en geeft je een natuurlijke energieboost, zonder de nadelen van cafeïne.

2. Neem de tijd om af te bouwen

Cafeïne minderen is niet eenvoudig. Je kunt namelijk last krijgen van ontwenningsverschijnselen, zoals hoofdpijn, vermoeidheid en concentratieproblemen. Dat kan juist de drang om weer koffie te gaan drinken versterken.

Daarom kan het verstandig zijn rustig aan het gebruik van cafeïne af te bouwen. Drink bijvoorbeeld de eerste week een kopje per dag minder en de week daarop weer een minder. Het duurt wat langer, maar je kunt het beter volhouden, zonder teveel klachten.

3. Kom in beweging als je snakt naar cafeïne

Heb je erg last van een drang naar je kop koffie, thee of energiedrankje? Het kan erg moeilijk zijn om dat gevoel uit je hoofd te krijgen. Door even te gaan bewegen, vooral buiten in de frisse lucht, kun je voorbij die drang komen en daarna weer gewoon verdergaan met waar je mee bezig was.

Wist je dat? Vooral voor ouderen en mensen met een hoge bloeddruk, brengt cafeïne meer gezondheidsrisico's met zich mee. Cafeïne kan bij hen de kans op osteoporose en hartklachten vergroten.

4. Neem cafeïnevrije koffie of thee

Veel mensen hebben de neiging cafeïnevrije koffie af te doen als een slap alternatief voor koffie. Maar het smaakt net als gewone koffie en zelfs als het anders smaakt, kun je er aan wennen. Je kunt toch genieten van een heerlijk bakkie en zult geen last hebben van de nadelen van cafeïne.

5. Minder cafeïne binnen krijgen door water drinken

Water drinken kan op verschillende manieren helpen om te minderen met cafeïne. Als je de behoefte voelt opkomen aan een kop koffie, drink dan eerst een glas water. Ten eerste helpt het water je lichaam te hydrateren, wat goed is bij ontwenningsverschijnselen zoals hoofdpijn.

Ten tweede is het drinken van koffie een vaste gewoonte geworden. Je neemt het voornamelijk omdat het een afleiding is of omdat je iets in je handen wilt hebben. Neem in plaats daarvan een glas water en je zult merken dat de drang naar cafeïne zal afnemen.

6. Kruidenthee drinken

Kruidenthee kan een goed alternatief zijn voor cafeïnerijke drankjes. Het is net als koffie een lekker warm drankje en je hebt de keuze uit veel verschillende soorten. Het is dus een goed idee om een of meerdere kopjes koffie per dag te vervangen door kruidenthee.

7. Zorg voor voldoende rust

Cafeïne zorgt voor een vicieuze cirkel: je voelt je moe, je drinkt meer koffie, waarna je slechter slaapt en nog vermoeider wordt. Als je ‘s middags moe bent, drink dan geen koffie (kies een van de alternatieven). Je zult dan ‘s nachts beter slapen, waarna je behoefte om koffie te drinken ook zal verminderen.

Lees meer over de negatieve invloed van cafeïne op je nachtrust in mijn blog.

Over de schrijver
Mirjam voelde zich als kind al verbonden met de natuur. Daaruit voortvloeiend komt een grote passie voor gezondheid, natuurlijke geneeswijzen en gezonde voeding. Verder is ze gek op lezen, yoga & schrijven. Als het lekker weer is buiten, gaat ze er graag op uit om nieuwe wandelpaden te ontdekken.
Reactie plaatsen