Slaapomgeving verbeteren? 11 tips om je slaapkamer te optimaliseren
16 november 2021 
7 min. leestijd

Slaapomgeving verbeteren? 11 tips om je slaapkamer te optimaliseren

Wil jij genieten van een heerlijke nachtrust, dan is het belangrijk om je slaapomgeving te verbeteren. De omgeving waarin je slaapt heeft namelijk veel invloed. Denk aan licht dat de slaapkamer binnenkomt, hoe veilig je je in de ruimte voelt en zelfs de kleuren die je kiest maken verschil.

Met enkele kleine aanpassingen kun je al veel bereiken. Probeer met onderstaande tips een oase van rust te creëren, waarin je elke nacht heerlijk weg droomt en geniet van een ongestoorde slaap.

Je slaapomgeving verbeteren voor een goede nachtrust

Slaap je regelmatig onrustig of heb je moeite om in slaap te vallen? De oorzaak kan liggen in je slaapomgeving. Hieronder kun je 11 tips vinden om je slaapkamer aan te passen. Probeer ze uit en je zult je verbazen over hoeveel impact deze kleine veranderingen zullen hebben.

Tip 1: Maak het donker in de slaapkamer

Je lichaam maakt slaaphormonen aan onder invloed van de aanwezigheid (of afwezigheid) van daglicht. Om goed te kunnen slapen is het daarom heel belangrijk om ervoor te zorgen dat je slaapkamer echt donker is als je gaat slapen [1].

Kies dus gordijnen die goed verduisteren en al het licht van de straat buitensluiten. Is dit niet mogelijk (bijvoorbeeld met kantelramen), dan kun je ook een slaapmasker gebruiken.

Tip 2: Kies het matras dat bij je past

Een matras is zeker niet iets om op te bezuinigen. Je ligt er de hele nacht op en het zou dus comfortabel moeten zijn. Hoe beter je ontspant op het matras, hoe dieper en rustiger je zult slapen. Een slecht matras dat niet bij jou lichaam past, kan de reden zijn dat je niet goed slaapt.

Er zijn harde en zachte matrassen. Het is niet te zeggen welke nu precies bij jou past, dat is iets wat je het beste zelf kunt uitproberen in een speciaalzaak. Omdat iedereen verschillend is, is het aan te raden om, ook als je met een partner samen slaapt, ieder een eigen 1-persoonsmatras te nemen.

Tip 3: Let op de temperatuur

De temperatuur van de kamer aanpassen is eveneens een goede manier om je slaapomgeving te verbeteren. Aangeraden wordt om de temperatuur in een slaapkamer tussen de 18 en 20 graden te houden.

Een te koude of te warme kamer kan je slaap verstoren, je wordt vaker wakker ‘s nachts, waardoor je minder goed uitrust [2]. Zou het kunnen dat jij slecht slaapt doordat de temperatuur niet aangenaam is?

Het kan nodig zijn om de verwarming in de winter wat hoger te zetten of voor de hete zomers een airconditioning unit aan te schaffen.

Wist je dat? De temperatuur waarin je slaapt wordt niet alleen bepaald door de omgevingstemperatuur. Kijk ook eens naar je dekbed. Het is fijn als dat ‘s zomers luchtig en licht is, zodat je koeler blijft en dat het je ‘s winters lekker warm houdt.

Tip 4: Slaapomgeving verbeteren: zet planten neer

Planten zijn ideaal om in je slaapkamer te zetten: ze verbeteren de luchtkwaliteit (ze zuiveren de lucht en produceren zuurstof) en de luchtvochtigheid. Daarbij komt dat planten een rustgevende uitstraling hebben, dus daar kun je ook nog baat bij hebben.

Tip 5: Houd huisdieren buiten de slaapkamer

Veel mensen willen hun huisdier liefst dag en nacht in de buurt hebben. Een huisdier op de slaapkamer is echter niet goed voor je slaaphygiëne. Ik hoor het vaak van vrienden: de kat sprong op me vannacht, de hond neemt het halve bed in beslag, of hij wilde midden in de nacht de kamer uit.

Ze zeggen het lachend, maar hoe lief huisdieren ook zijn, ze verstoren daarmee wel je o zo belangrijke nachtrust. Veel dieren slapen niet de hele nacht door, ze lopen rond, willen spelen en maken geluid.

Leer ze dus (van het begin af aan) dat ze in de huiskamer slapen. Dan zul je kunnen genieten van een ongestoorde nachtrust.

Tip 6: Ruim je slaapkamer op

Laat jij nog wel eens je kleding, schoenen, de stofzuiger of werkpapieren in je slaapkamer rondslingeren? Rommel op de slaapkamer kan voor onrust zorgen. Niet alleen word je er continu aan herinnerd dat je moet opruimen.

Ook zaken die met werk of huishouden te maken hebben, doen je aan je verplichtingen denken, waardoor je meer stress kunt voelen. Dat is natuurlijk niet goed voor je slaap. Verbeter je slaapomgeving dus door regelmatig op te ruimen. Hoe minder troep, hoe rustiger je geest.

Tip 7: Word je bewust van kleur

Welke kleuren heb jij in je slaapkamer? Blauw werkt kalmerend, rood stimulerend en geel maakt vrolijk. Meestal is de invloed van kleuren onbewust, maar die is wel degelijk aanwezig. Kijk eens goed rond in je slaapkamer en kijk of je bepaalde kleuren moet aanpassen.

Kies voor rustgevende kleuren, zoals blauw, geel of groen, die bevorderlijk zijn voor de slaap.

Tip 8: Lig je wakker? Niet op de klok kijken

Het is vaak een automatisme, dat je direct op de klok kijkt als je ‘s nachts wakker wordt. Het heeft echter wel een negatieve impact op je gevoel van rust als je weet hoe laat het is of hoe lang je al wakker ligt. Meestal ga je je namelijk zorgen maken of je wel genoeg slaapt.

Die onrust zal je daarna hoogstwaarschijnlijk wakker houden. Om dit te voorkomen is het het beste om je klok uit het zicht te zetten. Draai hem ‘s nachts van je af, zodat je hem niet kunt zien.

Word je wakker, dan voegt weten hoe laat het is geen nuttige informatie toe. Het is belangrijk dat je weer lekker in slaap valt. Laat tijd en onrust los en probeer dat gevoel van slaperigheid weer terug te krijgen.

Word je vaak wakker ‘s nachts? Het kan ook liggen aan hoeveel water je drinkt en wanneer je dat doet! Ook het drinken van koffie of alcohol kan je nachtrust verstoren.

Tip 9: Rustgevende stilte

Sommige mensen slapen als een blok en worden niet wakker van stemmen, auto’s, onweer of blaffende honden. Dan heb je geluk. Ben je zoals ik, dan word je overal wakker van.

Een goede oplossing zijn oordopjes. Deze zorgen voor demping van geluiden, waardoor ze niet meer of slechts heel zacht binnenkomen. Het kan even wennen zijn, maar als je ze gebruikt, kan het zijn dat je veel rustiger slaapt.

Nadat ik oordopjes ben gaan gebruiken, geniet ik bijna altijd van een ongestoorde nachtrust. Ik vind het ook een voordeel dat je je eigen ademhaling hoort, die zorgt voor een gevoel van rust.

Tip 10: Gezonde frisse lucht

Een slaapkamer kan behoorlijk bedompt worden na een nacht slapen. Daarom is het onderdeel van een goede slaaphygiëne om altijd een raam open te hebben. Op die manier komt er voldoende zuurstof binnen, waardoor de leefomgeving gezond blijft. Ook houdt het de temperatuur in de kamer fris.

Moet je s’ winters het raam niet dicht doen? Nee, ook dan is het goed om het open te houden, al is het maar op een kiertje. Op die manier blijft de lucht gezond, maar wordt het niet te koud.

Tip 11: Creëer een gevoel van veiligheid

Heb jij wel eens nagedacht over hoe veilig je je voelt in de slaapkamer? Mocht je daarover twijfelen: het kan een goed idee zijn om een slot op de slaapkamerdeur te doen. Vooral als je last hebt van angst, stress of nachtmerries kan dit je een groter gevoel van veiligheid geven.

Om je over te geven aan de slaap moet je je goed kunnen ontspannen. Met een slot op de deur heb je meer zekerheid dat niemand zomaar je slaapkamer in kan komen.

Maar het omgekeerde kan ook: wie weet slaap jij wel beter als de deur op een kier staat. Dit geeft jou juist het gevoel dat je altijd snel naar buiten kunt en dat kan ook helpen om je veilig te voelen. Kijk wat je nodig hebt om goed te slapen en probeer met deze tips je slaapomgeving te verbeteren.

Over de schrijver
Mirjam voelde zich als kind al verbonden met de natuur. Daaruit voortvloeiend komt een grote passie voor gezondheid, natuurlijke geneeswijzen en gezonde voeding. Verder is ze gek op lezen, yoga & schrijven. Als het lekker weer is buiten, gaat ze er graag op uit om nieuwe wandelpaden te ontdekken.
Reactie plaatsen