Slaapritme verbeteren? 6 Manieren om je dag- en nachtritme te resetten.
11 november 2021 
5 min. leestijd

Slaapritme verbeteren? 6 Manieren om je dag- en nachtritme te resetten.

De beste manieren om je slaapritme te verbeteren hebben te maken met teruggaan naar je eigen natuur. Van oorsprong leefde de mens in een natuurlijk dag- en nachtritme. Er was geen kunstlicht: was het dag, dan waren we actief. En werd het donker, dan sliepen we.

Tegenwoordig kunnen we 24 uur per dag doen wat we willen, en hoewel dit aantrekkelijk is, doet het je slaap geen goed. Om te kunnen genieten van een goede nachtrust, heb je structuur nodig. Hieronder vind je 5 tips die je helpen je slaapritme te verbeteren

De 5 beste tips om een beter slaapritme te krijgen

Veel mensen hebben slaapproblemen. Vaak is de oorzaak een verstoord slaappatroon. Je kunt echter met een paar simpele tips je slaapritme verbeteren. Hier zijn 5 manieren om je slaapritme te herstellen.

1. 16 uur vasten voordat je ontbijt

Niet alleen wat je eet, maar ook wanneer je eet heeft een grote invloed op je slaappatroon. Intermittent fasting kan een goede manier zijn om je slaapritme te resetten. Dit betekent dat je gedurende een bepaalde periode van de dag niet eet.

Het blijkt dat het dag- en nachtritme van dieren zich aanpast aan de beschikbaarheid van voedsel. Je kunt je slaapritme mogelijk resetten door 16 uur te vasten. Het kan helpen bij jetlag, maar ook bij andere slaapstoornissen.

Als je 16 uur vasten gaat toepassen, eet je je laatste maaltijd van de dag om 18.00 uur ‘s middags. De rest van de avond eet je niet, tot de volgende ochtend. Dan kun je om 10 uur ontbijten.

Je kunt elk patroon kiezen dat bij je past. Maar er zou in ieder geval 16 uur tussen je avondeten en ontbijt moeten zitten. Dit kan een positief effect hebben op je slaapritme. Als je merkt dat dit weer herstelt, kun je terug naar normale tijden om te eten.

2. Vroeg opstaan

Ook vroeg opstaan is een goede manier om je slaapritme te herstellen. Wen jezelf eraan om om 6 uur op te staan en de gordijnen open te trekken.

Door dit te doen stel je je lichaam direct na het opstaan bloot aan daglicht. Dit geeft je lichaam en geest een duidelijk signaal dat de dag begonnen is [1]. Het zonlicht stimuleert alle systemen en helpt de juiste stofjes aan te maken die je slaapritme reguleren.

Je zult merken dat je overdag alerter zult zijn en ‘s avonds word je op de juiste tijd ook slaperig. Door vroeg op te staan, bevorder je dus in een gezond slaapritme.

Wist je dat? Veel mensen die wakker liggen, kijken op de klok om te zien hoe laat het is. Dit is een van de gewoontes die slaapproblemen verergeren. Weten hoe lang je al wakker ligt helpt niks, het maakt je zelfs onrustig. Draai de klok dus om, accepteer dat je wakker ligt. Hoe rustiger je bent, hoe groter de kans dat je snel weer in slaap valt.

3. Sungazing kan helpen je slaapritme herstellen

Sungazing is een techniek die je kan helpen om je slaapritme te resetten. Ben je vroeg opgestaan, dan kun je de zon zien opkomen. Je kunt met sungazing gebruik maken van het energie-gevende licht van de zon.

Via je ogen kun je het licht van de zon opnemen: de energie verspreidt zich via het zenuwstelsel naar de cellen in je lichaam. Het is niet de bedoeling dat je overdag recht de zon in kijkt, dat kan schade aan je ogen veroorzaken. Bij sungazing wordt gebruik gemaakt van een speciale techniek.

Je doet dit alleen ‘s ochtends vroeg en op de juiste manier. Sungazing kan je lichaam opnieuw helpen afstemmen op het natuurlijke dag- en nachtritme, waardoor slaapproblemen kunnen verdwijnen.

4. Gebruik geen kunstlicht voor je gaat slapen

Kunstlicht is een van de belangrijkste oorzaken van een verstoring van het slaapritme. Door de uitvinding van de gloeilamp kunnen we 24 uur per dag actief zijn. Ons lichaam is daar echter niet goed voor uitgerust.

Door onszelf tot diep in de nacht te omringen met kunstlicht, raakt ons hele systeem uit balans. Het lichaam weet niet meer wanneer we wakker moeten zijn of moeten slapen.

Je maakt het je lichaam makkelijker om het natuurlijke slaapritme te herstellen door kunstlicht op tijd voor het slapen uit te schakelen. Vooral blauw licht heeft een negatieve impact. Zet het scherm van je smartphone, tablet en e-reader dus ruim voordat je gaat slapen uit [2].

Er zijn ook verschillende soorten voeding die je nachtrust kunnen verstoren, zoals cafeïne en alcohol. Let ook op wanneer en hoeveel water je drinkt voor het slapen gaan.

Wist je dat? Hoewel het niet praktisch is om te gaan slapen zodra het donker wordt en op te staan als het licht is, blijkt dit wel heel goed te zijn voor je biologische klok. Een weekend kamperen zonder kunstlicht (een kampvuur mag wel!) kan helpen je slaapritme te herstellen.

5. Bouw regelmaat in

Het heet niet voor niks een slaap-waakritme: regelmaat is nodig voor een gezond slaappatroon. Het is dus goed om elke dag op dezelfde tijd te gaan slapen en de volgende dag op te staan. Hier heeft je lichaam houvast aan.

Ook als je overdag moe bent, is het verstandig niet te gaan schuiven. Middagdutjes zijn eveneens verstorend voor je ritme. De meeste mensen die een dutje doen slapen te lang, waardoor ze ‘s avonds weer niet kunnen slapen.

Bouw regelmaat in en je zult merken dat je al snel aan dit patroon went, waardoor je ‘s nachts veel beter zult slapen.

Over de schrijver
Mirjam voelde zich als kind al verbonden met de natuur. Daaruit voortvloeiend komt een grote passie voor gezondheid, natuurlijke geneeswijzen en gezonde voeding. Verder is ze gek op lezen, yoga & schrijven. Als het lekker weer is buiten, gaat ze er graag op uit om nieuwe wandelpaden te ontdekken.
Reactie plaatsen