arrow_drop_up arrow_drop_down
Meer Energie door deze 12 Soorten Voeding!
15 april 2019 
in Voeding

Meer Energie door deze 12 Soorten Voeding!

We proberen allemaal zo gezond mogelijk te leven en veel te bewegen. Als je meer beweegt, zul je ongetwijfeld gemerkt hebben dat je meer honger krijgt. Je lichaam heeft namelijk meer energie nodig. Na een rondje hardlopen, of een uurtje in de sportschool, kan het verleidelijk zijn om jezelf los te laten in de snoepkast. Wij hebben een lijst opgesteld met 12 ingrediënten waar je meer energie van krijgt. Door voldoende soorten voeding te eten die je extra (en langdurige!) energie bij vermoeidheid geven, kom jij super fit de dag door.

Bruine rijst

Rijst is een goede bron van koolhydraten, maar bruine rijst geeft je net dat beetje extra langdurige energie bij vermoeidheid. Er zitten namelijk veel meer vezels in dan in witte rijst. Dit zorgt er onder andere voor dat je langer vol zit, dat je suikerspiegel minder heftig stijgt en daardoor langer energie hebt. Je hebt dus minder kans op een ‘crash’, waarbij je suikerspiegel na het eten snel daalt en je je weer vermoeid voelt.

Dus: wok wat groente, meng dat met je bruine rijst en je hebt een heerlijke lunch of een flink energierijk bord avondeten.

Honing

Hoewel honing grotendeels bestaat uit suiker, is het toch een voedingsmiddel dat zorgt voor langdurige energie. Dit komt door de lage glycemische index (GI). De koolhydraten worden dus langzaam door de darmen verteerd, waardoor honing een soort burst aan energie voor je spieren is. Het geeft je spieren energie tijdens een work-out en helpt met het herstel en het versterken van de spieren na een oefening.

Honing meer energie

Bananen

Bananen staan erom bekend dat ze suikerbommetjes zijn, maar in bananen zitten ook heel veel goede vezels. Die combinatie maakt bananen een goede bron waar we meer energie van krijgen. Leg wat plakjes banaan op een boterham met pindakaas (en doe daar wat honing en kaneel over) en je pre-workout snack is klaar! Bananen zijn de ideale voeding tegen vermoeidheid.

Appel

Naast een banaan, kan een appel ook wonderen doen voor je energielevel. Ze zitten vol met vezels. Die vezels worden langzaam door het lichaam opgenomen, wat ervoor zorgt dat je een langere tijd kunt genieten van de energie die appels afgeven. Snijd je appel in plakjes en doe er wat amandelpasta op. Wedden dat je fan bent?

Yoghurt

Het is het ideale ontbijt en het ideale toetje: een bakje yoghurt. Yoghurt is rijk aan calcium en magnesium en is de perfecte start voor je dag. Doe er wat ongebrande noten in en snijd er wat fruit bij (een appel of een banaan) en jouw ochtend kan niet meer stuk. Tip: het eten van yoghurt is ook erg goed na het sporten!

Sinaasappels

Sinaasappels zitten vol met vitamine C, foliumzuur en kalium. Kort gezegd: sinaasappels zijn super goed voor je! Deze fruitsoort zorgt ervoor dat je de energie voor een langere tijd vasthoudt, in plaats van dat het je een korte boost geeft. Tip: pers je sinaasappel niet uit, want dan mis je heel veel vitaminen, pectine en vezels. Pel je sinaasappel en eet ‘m dus lekker helemaal op.

Vitamine C kan helpen vermoeidheid te verminderen. Daarnaast heeft vitamine C nog 12 anderen voordelen die wetenschappelijk worden onderbouwd.

Sinaasappel meer energie

Zoete aardappel

Een ander ingrediënt met goede, complexe koolhydraten, is de zoete aardappel. Doordat er veel vitamine A en C in zit, helpt zoete aardappel je met het overwinnen van een middagdip. Het leuke van zoete aardappel is dat je er alle kanten mee op kunt. Je kunt ze koken, pureren, bakken in de pan of oven, of frituren. En ze geven je extra energie bij vermoeidheid!

Spinazie

We kennen allemaal het iconische beeld van Popeye en zijn blik spinazie. Na een paar happen krijgt hij zijn spierballen en wordt hij super sterk. Zo snel zal dat in het waarschijnlijk niet gaan, maar er is weinig aan gelogen. Spinazie is namelijk onwijs goed voor je. Het zit vol met ijzer, wat ervoor zorgt dat jij meer energie in je lijf krijgt.

Bonen

Bonen zijn heel energierijk. Ze zitten vol met eiwitten en koolhydraten, wat ze geliefd maakt bij vegetariërs en veganisten. Bonen zijn een goede keuze als je wat wil eten waar je energie van krijgt. Meng ze (rauw) door een salade, of wok ze mee met je groenten.

Zalm

Vette vis, en dan vooral zalm, is de ideale voeding tegen vermoeidheid. Door de omega 3 vetten wordt de kans op hart- en vaatziekten aanzienlijk verminderd. Daarnaast kun je in zalm vitamine B6, B2 en niacine vinden. Deze stoffen helpen je lichaam bij het omzetten van eten in energie.

Eieren

Nee, je verwacht het niet… maar eieren zitten vol met eiwitten. Door voldoende eieren te eten, krijgt je lichaam alle aminozuren binnen die je nodig hebt voor je spierherstel. Met eieren kun je alle kanten op: gekookt, gebakken, scrambled, gepocheerd. Zo heb je niet het idee dat je iedere dag hetzelfde eet!

Amandelen

Last but not least: amandelen. Deze noten zitten bomvol eiwitten, koper, vitamine B2 en mangaan. Amandelen geven je wat extra energie bij vermoeidheid en zorgen voor een goede stofwisseling. Een prima snack om bij de hand te houden als je onderweg bent of aan het werk bent!

Meer energie met behulp van Healthboost Green Juice!

Healthboost Green Juice is een natuurlijk product dat bestaat uit méér dan 40 ingrediënten: 27 soorten groenten en fruit, Chlorella, Tarwegras, groene thee, enzymen en veeeel meer. We hebben het extract zo krachtig weten te maken, dat slechts één schepje van dit supergezonde poeder al het merendeel van de dagelijkse portie vitaminen en mineralen bevat.

Het draagt bij aan het verminderen van vermoeidheid en is super-super gezond! Dit product is nu tijdelijk in onze webshop te bestellen met een flinke korting. Klik op de onderstaande afbeelding om meer te weten te komen over deze gezonde Green Juice.

Green Juice Meer energie

Over de schrijver
Jochum Smid is biochemicus en heeft zich volledig gespecialiseerd in de orthomoleculaire voedingsleer. Hij ontwikkelt en selecteert de voedingssupplementen bij Natuurlijk Presteren en heeft een passie voor biohacking, wetenschap en gezonde voeding.
Reactie plaatsen

Cookies.