Stemming

Je stemming is wat bepaalt hoe je je op een willekeurig moment voelt. Dat kan positief zijn of negatief. Je kunt je opgewekt en optimistisch voelen, maar ook somber, geïrriteerd of prikkelbaar. Het gaat altijd om je eigen binnenwereld en is subjectief.

Maar je stemming wordt beïnvloed door zowel interne als externe factoren: wat er in je leven gebeurt, wat je eet en hoe goed je slaapt. Het liefst hebben we altijd een opgewekte, vrolijke stemming. Daar kun je gelukkig zelf ook invloed op uitoefenen.

Wat houdt je stemming of humeur in?

Je stemming of humeur zegt iets over hoe je je voelt. Het is datgene dat je laat lachen of huilen, boos doet worden of je doet snauwen tegen je partner. Maar wat je naar buiten toe laat zien, zegt niet direct iets over je humeur. Dat kun je namelijk verdoezelen. 

Hoe je je gevoelens toe naar de buitenwereld laat zien, wordt affect genoemd. Je eigen humeur voel alleen jij van binnen. Deze gevoelens zijn altijd subjectief, want niemand kan beoordelen hoe jij je voelt of zou moeten voelen.

 Een positieve stemming betekent dat we ons prettig voelen. We hebben zin in wat we doen, we zijn tevreden en voelen ons zelfverzekerd. Al onze zintuigen nemen scherper waar en we maken makkelijker contact met andere mensen. We zijn gemotiveerd en hebben ook meer energie.

Als je een opgewekte stemming hebt, heb je ook meer weerstand om met tegenslag om te gaan. Je ziet het niet direct somber in en besteedt minder aandacht aan negatieve gebeurtenissen.

 Een negatieve stemming echter, doet je je slecht voelen. Je bent dan neerslachtig, zelfs apathisch. We zijn liever niet in de buurt van andere mensen en hebben niet veel interesse in hobby’s, werk of andere bezigheden. Het liefste trekken we ons terug in onszelf.

Iemand met een sombere stemming kan minder goed omgaan met tegenslagen. Deze versterken je negatieve humeur zelfs. Je komt dan ook snel in een negatieve spiraal. 

Factoren die van invloed zijn op de stemming

Omdat stemming draait om wat er in iemand omgaat, is het lastig om duidelijk de factoren aan te wijzen die invloed hebben op de stemming. Deze wordt namelijk deels bepaald door je eigen houding, gedachten en fysieke gesteldheid.

Maar ook wat je zelf meemaakt tijdens je leven heeft invloed op je stemming. Er zijn echter drie aandachtspunten die eveneens je stemming kunnen beïnvloeden en dat zijn voeding, je hormoonbalans en slaap. Je kunt je eigen stemming ondersteunen door hier aandacht aan te besteden.

1. Gezonde voeding

Voeding kan op verschillende manieren invloed hebben op je stemming. Uit onderzoek blijkt dat vooral transvetten en bewerkte vetten de kans op stemmingswisselingen en zelfs depressie kunnen vergroten. 

Het is belangrijk vooral voldoende omega-3 vetzuren binnen te krijgen, deze zijn goed voor de stemming. Het is aan te raden dus regelmatig vette vis te eten of een omega-3 supplement te gebruiken. 

Let ook op snelle koolhydraten, die kunnen eveneens een negatief effect op je stemming hebben. Ze veroorzaken een sterke piek in je bloedsuikerspiegel, waarna je in een dip kunt komen als ze weer dalen. Probeer suiker en snelle/bewerkte koolhydraten dus te vermijden.

Bepaalde mineralen kunnen ook goed zijn voor je stemming. Magnesium helpt in tijden van stress en is goed voor het zenuwstelsel en de gemoedstoestand. Dit draagt bij aan een positieve stemming.

2. De hormoonbalans

Vrouwen hebben het meeste te maken met hormoonschommelingen. Vrouwen die menstrueren merken die elke maand. Ben je niet meer ongesteld, dan kun je last krijgen van overgangsklachten. Je hormonen kunnen in beide gevallen behoorlijk van slag zijn.

Bij PMS (premenstrueel syndroom), menstruatie- en overgangsklachten kun je last hebben van stemmingswisselingen. Veel vrouwen voelen zich somber, geïrriteerd, huilerig of hebben snel last van spanningen.

Mogelijk speelt een tekort aan neurotransmitters, zoals serotonine, een rol. Je kunt je hormonale balans ondersteunen met een natuurlijk supplement dat de bouwstenen voor serotonine bevat, zoals onze Serobooster

Ook vitamines en mineralen zijn belangrijk voor de hormoonbalans. Mogelijk is er sprake van tekorten. Het gaat vooral om vitamine B6, magnesium en calcium. In zowel onze Multi Premium als in het B Complex zit een goede dosis actief B6.

3. Slaap voldoende

Dat slaap invloed heeft op je stemming, is wel duidelijk. Na een slechte nachtrust voel je je meestal chagrijnig en kortaangebonden. Chronisch slecht slapen is funest voor je stemming.

Het is dus verstandig om te zorgen voor gezonde slaapgewoontes. Zorg dat je slaapkamer voldoende donker is. Dat is belangrijk voor de aanmaak van melatonine.

Indien nodig kun je een supplement gebruiken, zoals Nachtrust en stemming, dat helpt te ontspannen en je lichaam voorziet van de stoffen die het nodig heeft om lekker te kunnen slapen.

Ook regelmaat is iets om aandacht aan te besteden. Het is het beste om elke dag op dezelfde tijd te gaan slapen en op te staan. Wanneer je zorgt voor een goede nachtrust, heb je een grotere kans op een positieve stemming.

Berichten over Stemming:
Meditatie: 12 Wetenschappelijk Bewezen voordelen op een rij
0
Meditatie: 12 Wetenschappelijk Bewezen voordelen op een rij
Meditatie: 12 Wetenschappelijk Bewezen voordelen op een rij
Oxytocine: Het knuffelhormoon dat zorgt voor verbinding (Complete Guide)
0
Oxytocine: Het knuffelhormoon dat zorgt voor verbinding (Complete Guide)
Oxytocine: Het knuffelhormoon dat zorgt voor verbinding (Complete Guide)
Wat zijn de voordelen van zonlicht?
0
Wat zijn de voordelen van zonlicht?
Wat zijn de voordelen van zonlicht?
De gelukshormonen: Serotonine, Dopamine en Oxytocine
0
De gelukshormonen: Serotonine, Dopamine en Oxytocine
De gelukshormonen: Serotonine, Dopamine en Oxytocine
7 Functies van Serotonine in het lichaam op een rij
0
7 Functies van Serotonine in het lichaam op een rij
7 Functies van Serotonine in het lichaam op een rij
Dinsdagdip: Hoe komt het en wat kun je doen?
0
Dinsdagdip: Hoe komt het en wat kun je doen?
Dinsdagdip: Hoe komt het en wat kun je doen?
Hoe maak je Serotonine aan?
0
Hoe maak je Serotonine aan?
Hoe maak je Serotonine aan?
Zo herken je een Serotonine Tekort!
0
Zo herken je een Serotonine Tekort!
Zo herken je een Serotonine Tekort!
Serotonine Verhogen met deze 6 Natuurlijke Manieren!
0
Serotonine Verhogen met deze 6 Natuurlijke Manieren!
Serotonine Verhogen met deze 6 Natuurlijke Manieren!