Hoe slecht is het om te weinig groente te eten?
28 januari 2020 
5 min. leestijd

Hoe slecht is het om te weinig groente te eten?

Over het algemeen is het heel normaal om groenten te eten in Nederland. Vaak wordt je vanaf kinds af aan al zo opgevoed. Eigenlijk zou je minimaal 250 gram groenten per dag moeten eten. Uit onderzoek blijkt dat slechts een kwart van alle Nederlanders deze norm haalt, waarbij jongeren het minste groente eten.

Daarnaast hebben mensen in derde wereld landen bijvoorbeeld niet eens of heel weinig groenten ter beschikking. Kortom, er zijn heel veel mensen die veel te weinig (of zelfs geen) groenten eten. Maar hoe slecht is dit nou eigenlijk?

Wist je dat? 16 tot 20-jarigen halen het minst vaak de norm van 250 gram per dag.

Om te gaan kijken hoe ongezond het eten van te weinig groente is, gaan we eerst kijken naar wat groente nou zo gezond maakt.

1. Wat maakt groente zo gezond?


In groenten zitten een veel belangrijke voedingsstoffen, welke goed zijn voor je gezondheid. Een groot deel van deze voedingsstoffen zijn essentieel voor je lichaam, wat betekent je lichaam deze voedingsstoffen niet zelf aan kan maken. Je kunt dus simpelweg niet zonder deze nutriënten.

Vitaminen

De meeste vitamines in groenten kunnen worden opgeslagen voor toekomstig gebruik. De vitamines die in het lichaam kunnen worden opgeslagen, zijn vet-oplosbare vitamines. Voorbeelden van vet-oplosbare vitamine zijn vitamine A, D, E en K.

Voor de optimale werking van het lichaam, heb je ook water-oplosbare vitamines nodig. Binnen deze groep vallen vitamines zoals vitamine C, B1, B2, B3, B5, B6, B12, Biotine, Choline en Foliumzuur. Deze water-oplosbare vitamines heb je elke dag nodig omdat ze niet of nauwelijks in je lichaam kunnen worden opgeslagen.

Groenten zijn een rijke bron van water-oplosbare vitaminen.

Als je goed kijkt naar de voordelen van het vitamine B-complex, dan weet je dat een tekort aan deze vitaminen enorme gevolgen kan hebben voor je gezondheid. Daarnaast heeft vitamine C ook enorm veel voordelen voor het lichaam. Een tekort aan vitamine C komt echter niet heel vaak voor, maar een hogere inname kan wel meer voordelen bieden.

Mineralen

Daarnaast zijn groente (en fruit) ook een goede bron van allerlei belangrijke mineralen zoals Magnesium en Kalium. Magnesium komt bijvoorbeeld voor in peulvruchten en kalium in boerenkool.

Groenten zijn een rijke bron van belangrijke mineralen

Vezels

Voedingsvezels zijn van groot belang voor je gezondheid. Er zijn een paar heel goede spijsverteringsvoordelen die het gevolg zijn van de vezels uit groenten. Voedsel kan niet op een gezonde manier door je spijsverteringskanaal bewegen, tenzij het vezelrijk is.

Groente en fruit zijn goede bronnen van voedingsvezels

vezels01

Antioxidanten

Wat veel mensen onderschatten is het belang van antioxidanten. Dit zijn stoffen die je lichaam o.a. beschermen tegen schadelijke stoffen (vrije radicalen). Vaak bevatten groente en fruit soorten met een felle kleur (kersen, blauwe bessen, granaatappel) hoge concentratie antioxidanten.

Antioxidanten beschermen je lichaam tegen schadelijke stoffen

2. De nadelen van te weinig groenten


Het eten van te weinig groenten kan een hoop nadelen met zich meebrengen. Deze nadelen zijn het gevolg van een tekort aan vitamines, mineralen, vezels etc.

Nutriënten tekort

Een van de grootste nadelen van te weinig groenten is een tekort aan vitamines of mineralen. Sommige B-vitamines helpen onder andere om energie vrij te maken uit de voeding, vitamine A ondersteunt gezonde ogen en huid en vitamine K helpt om de bloedstolling te ondersteunen.

Mineralen in groenten (zoals calcium, magnesium, ijzer en kalium) ondersteunen je skelet-, zenuw- en cardiovasculaire gezondheid. Het vermijden van deze voedingsmiddelen kan een van deze functies negatief beïnvloeden.

Spijsverteringsproblemen

De vezels in groenten voegen geen calorieën toe aan je dieet, maar verbeteren wel de gezondheid van je darmen en je lichaam. Onoplosbare vezels zorgen ervoor dat afval sneller je systeem passeert. Dit komt omdat het volume van je darminhoud wordt vergroot, wat je stoelgang bevordert.

Wist je dat? Het eten van vezelrijke producten vermindert het risico op hart- en vaatziekten. Vergeleken met een lage vezelinname kan het risico op hart- en vaatziekten ruim 20% lager zijn als mensen veel vezels eten.

Risico op ziektes

Oplosbare vezels zwellen op wanneer ze door je darmen gaan, wat de opname van voedingsstoffen zoals glucose en cholesterol vertraagd. Hierdoor helpt het eten van groenten bij het reguleren van je bloedsuikerspiegel en cholesterolspiegel. Daarnaast zijn groenten rijk aan fytonutriënten, welke een ontstekingsremmende werking kunnen hebben.

Slechtere cardiovasculaire gezondheid

Het evenwicht tussen kalium en natrium in je voeding, is de sleutelfactor voor het behoud van je cardiovasculaire gezondheid. Veel Nederlanders krijgen te veel natrium (of te weinig kalium) binnen.

Het eten van groenten die rijk zijn aan kalium kan helpen deze balans te herstellen. Wanneer een te hoog natriumgehalte wordt behouden, kan dit leiden tot een te hoge bloeddruk en wordt het risico op o.a. een beroerte groter.

Wist je dat? Kalium komt in bijna alle voedingsmiddelen voor. Het zit vooral in groenten, fruit, aardappelen, vlees, vis, noten en ook in melkproducten en brood.

Gewichtstoename

Groenten hebben een lage energiedichtheid, wat betekent dat ze weinig calorieën per gewichtseenheid bevatten. Ze zorgen daarom voor volume in je dieet, maar overladen je niet met calorieën.

Daarnaast helpt hun water- en vezelgehalte je een vol gevoel te geven, wat kan voorkomen dat je te veel eet (vooral handig als je probeert af te vallen). Groenten vervangen door voedingsmiddelen met een hoge energiedichtheid, zoals kaas of vet vlees, kan het je heel moeilijk maken om een gezond gewicht te behouden.

Verminderde cognitie

Voldoende groente eten is ook enorm belangrijk voor een goede cognitie (leren, concentreren, geheugen etc). Je hersenen hebben namelijk vitaminen en mineralen nodig om goed te kunnen functioneren.

Continu moe zijn

Continu vermoeid zijn kan een gevolg zijn van bepaalde tekorten aan bepaalde vitaminen en/of mineralen. Door voldoende groente te eten, kun je deze tekorten aanvullen waardoor je meer energie hebt.

Te weinig groente eten kan een oorzaak zijn van langdurige vermoeidheid

3. Hoe slecht is het om te weinig groenten te eten?


Te weinig groente eten is zeer ongezond! Je loopt een vergroot risico op tekorten aan vitaminen, mineralen en vezels. Deze stoffen zijn erg belangrijk voor je gehele gezondheid. Te weinig groente eten kan resulteren in o.a. gewichtstoename, een slechte cardiovasculaire gezondheid, een vergoot risico op ziektes, spijsverteringsproblemen, een verminderde cognitie en continu moe zijn.

Voldoende groente eten kan je helpen om tekorten aan bepaalde vitaminen en mineralen te voorkomen en je lichaam gezond te houden. Kortom, het eten van voldoende groente is extreem belangrijk voor een goede gezondheid.

Over de schrijver
Lars is biobased chemicus en heeft een onuitputtelijke interesse in voeding en wetenschap. Daarnaast verdiept hij zich graag in persoonlijke ontwikkeling en vind je hem regelmatig in de plaatselijke sportschool.
Reactie plaatsen